Altenativ till håv...????

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawi22
    Användare
    • November 2004
    • 72

Altenativ till håv...????

Hej på er!! Har nyss fångat några tuggande malawi honer.
    Nu är det så att jag funderar på om det inte finns nån fälla man kan bygga så de blir lättare att fånga dom å mindre stress för övriga fiskar..För det kan ju inte vara så bra att man är i akvariumet å jagar så ofta för fiskarna..
    Mvh Erik

• deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

Roccster snackade om en fiskfälla!?!?!?
    Kolla med honom eller sök här på forumet!

Ett tips är att du lägger in en kruka/rör i karet...dom brukar söka sig dit...sätt håven framför.....

Vänligen Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• Leopoldi
      Användare
      • February 2004
      • 1082

Problemet är ju om man vill fånga en av 33 fiskar att få rätt firre att simma in i en fälla.

Kommentar

• denti
        Användare
        • January 2004
        • 60

kapa en flaska och sätt in toppen i den undre delen, lägg ev lite mat i fällan. Men som sagt får du vänta innan rätt fisk simmar in och jag tror det är mindre stressande att fånga honorna på natten då dom sover.

/Dennis
        /Dennis

Kommentar

• LadyTiera

jag har använt fiskpåsar, de som man bär hem fiskarna i, fått fisken att simma in och sedan bara lyft över den dit den ska.

Kommentar

• roccster
            Användare
            • August 2004
            • 583

Ahhh...

Håller för närvarande på att utvärdera en nyproduktion av en fiskfälla. Så här långt (sedan innan Jul) har den fungerat otroligt bra.

Det som denna har, till skillnad mot många andra fällor på marknaden, är en foderkorg. Foderkorgen hänger mitt i fällan och det räcker att mina firrar ser något orange i den för att de ska simma in för att titta. Själva luckan manövrerar man med hjälp av en fiskelina som man håller spänd tills rätt fisk kikar in. Luckan glider väldigt bra och släppar man ner den försiktigt så märker inte fisken av att den är instängd förrän man börjar fira upp lådan.

Som jag förstått det av tillverkaren och uppfinnaren så är det några små detaljer kvar att ordna men om de bestämmer sig för att producera den så kommer jag vara en av de som lovordar denna fiskfälla.

Spar både tid och nattsömn (för de som fångar sina små sovandes).
            MVH

/ Richard
            http://www.ornemark.com

Kommentar

• Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

Hm, det där med att håva kräver ju en viss teknik också, då stressas nog fiskarna minimalt. Man skall ju exempelvis aldrig jaga runt fiskarna, utan andast leda dem till "rätt del" av akvariet där det är lättast att fånga dem och sen använda två håvar för att kunna styra med en och använda den andra som fångsthåv.

Om man vill stressa dem ännu mindre så fångar man dem lämpligast när de sover, eller precis när man tänder.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• mek
                Användare
                • January 2005
                • 540

Ett par grejer att tänka på om man fångar dagtid är, dels att ta god tid på sig, dels vara teknisk och dels plocka bort alla gömställen innan man börjar.

Kommentar

• mek
                  Användare
                  • January 2005
                  • 540

OBS! Detta gäller gäller givetvis vid användning av håv(ar)

Kommentar

• Nyllet90
                    Användare
                    • October 2004
                    • 1133

citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

Om man vill stressa dem ännu mindre så fångar man dem lämpligast när de sover, eller precis när man tänder.

Sover verkligen fiskar??
                    Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

Ja, de sover, men de stänger inte ögonen. De har en reflex som gör att de simmar exakt så mycket att de håller sig stilla i strömmen.

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • July 2004
                        • 428

Någon som provat "el" fiske? sådant använder man när man tex ska märka öringar , bedövar dom med el..

Kommentar

• Zaphi
                          NCS Medlem
                          • July 2002
                          • 5395

Det låter väl sådär seriöst och djurvänligt. Du måste skämta när du menar att man skulle göra det i ett akvarium?!

Kommentar

• LadyTiera

citat:Ursprungligen skickat av Schull

Någon som provat "el" fiske? sådant använder man när man tex ska märka öringar , bedövar dom med el..
                            ja, jag tar små batterier och kopplar dem till mina neontetror när jag ska titta lite närmre på dem.

när jag ska ta upp mina snäckskalslekare får jag slänga i ett par r6 i karet, men nu måste jag köpa ett bilbatteri när jag ska ha viktoriaciklider, de är lite större och måste därför ha ett kraftigare batteri

tror ni att pwss säljer små stunrods man kan koppla in i vägguttaget? batterier är så jäkla dyra och mina har korroderat lite pga vattnet så kan inte ladda dem igen.

Kommentar

• Buckshot
                              Användare
                              • April 2002
                              • 244

Använd en så stor håv som möjligt så behöver du inte jaga så mycket.
                              Jag brukar ha en stor trekantig fiskehåv som jag sätter i akvariet.
                              Sen tar jag en akvariehåv och jagar in fiskarna i den stora håven.
                              Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

Kommentar

Arbetssätt...