Juwelakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carola79
    Användare
    • January 2005
    • 22

    Juwelakvarium?

    Är ny på denna sida.....skulle behöva lite råd och tips angående ciklider. Har tänkt starta ett akvarium med ciklider hur stort rekommenderas att man börjar med?
    Tycker att Juwelakvariumen är fina med Back To Nature bakgrunder, någon som vet om de går att få tag på via nätet?

    MVH Carola
  • oveb
    Användare
    • July 2004
    • 125

    #2

    Både Juwel och BTN säljs på:

    http://www.pwss.nu och http://www.akvakompis.se

    Kolla bara noga för det finns inte BTN-bakgrunder till alla Juwel-kar.

    Jag tycker personligen att en BTN-bakgrund tar för mycket plats i ett så pass smala kar som Juwel. Det blir inte så mycket kvar at karet s.a.s.

    Möjligtvis i det nya Vision 450 kan det se bra ut.

    Men det är ju förståss min åsikt
    Min blog

    Kommentar

    • Mattias Olsson
      Användare
      • September 2003
      • 328

      #3
      det finns inte färdiga BTN-bakgrunder till de största Juwel-modellerna, dvs Rio 400 & Vision 450. Men man kan ju använda sig av några BTN-moduler istället...

      Jag har ett Rio 300 med en BTN-bakgrund och håller med om att det tar lite plats men blir å andra sidan snyggt! Du kan se nån bild på min zoon nedan.

      Kommentar

      • oveb
        Användare
        • July 2004
        • 125

        #4

        Häpp , vi missade visst en fråga här... Hur stort till ciklider ??

        Skriv vilken sorts ciklider du tänkt dig så kan säkert någon annan än ge ett vettigt svar !
        Min blog

        Kommentar

        • Carola79
          Användare
          • January 2005
          • 22

          #5
          Funderat på Malawiciklider, kan man blanda olika ciklider eller ska man bara ha tex Malawi?
          Säkert en dum fråga för er.....men jag vet ju inte så jag måste fråga *dum*

          Kommentar

          • Carola79
            Användare
            • January 2005
            • 22

            #6
            Förretsten....
            Är bakgrunderna dyra? Har hört att de ska va det....

            Kommentar

            • Sussie
              Användare
              • January 2005
              • 21

              #7
              gå in på http://www.on-the-rocks.se/
              så kan du se lite btn.
              ja det är rätt dyra, kostar några tusen ny.

              Kommentar

              • Chicke
                Användare
                • May 2004
                • 497

                #8
                Många brukar inte vilja blanda för att dom vill ha en s.k. biotop..asså så verkligt som möjligt tex ciklider från afrika å ciklider från sydamerika lever ju aldrig i samma vatten på riktigt...så många tänker
                Men blandar du tex olika malawi arter kan du få väldigt snygga färg kombinationer..kolla på zoopet.com för å se vilka arter som finns

                Kommentar

                • anfall
                  Användare
                  • November 2004
                  • 139

                  #9

                  Var i samma situation som du för ett halvår sedan. Ciklider skulle det vara. Jag ville skaffa ett kar med Malavis. Bestämde mig för att försöka köpa ett begagnat akvarium, med BTN-bakgrund i. Jag har tummen mitt i handen och trodde mig inte om att fixa till det själv. Nu skulle jag nog våga.

                  Ciklider från Malavisjön kräver stora akvarier. Jag var spekulant på ett med måtten 150x50x50 med en Rocky-bakgrund. Vackert men ingen djupkänsla och litet inrednings- och simutrymme. För en BTN-bakgrund tar förskräckligt mycket plats tycker jag.

                  Jag började söka efter ett begagnat med större bottenyta och köpte ett begagnat 150x70x50 (ett måttbeställt helglasakvarium), med en Rocky-bakgrund i. Jag ångrar mig inte en sekund, trots att det dominerar rummet när det sticker ut så mycket från väggen.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...