Cirkulationspump!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Cirkulationspump!

Behöver komplettera med en cirkulationspump till mitt nya Akvastabil 900L. Har redan 2 Eheim 2028 prof II filter som jag tänker använda till det nya. Vilka cirkulationspumpar är bra ur kvalitetssynpunkt och framförallt ska den/de vara tystgående, hur stor kapacitet anser ni att den/de bör vara på? Tänker placera in/utsug för ytterfiltern i vardera hörnen på akvariet, ska jag placera cirkulationspumpen/pumparna på kortsidan/kortsidorna?
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

Maxijet och Aquabee gör små enkla billiga pumpar, upp till 1000 liter/tim.
    Maxijet har bättre sugproppar, med en Aquabee kan du rikta utblåset. Det finns färdiga filtrerpatroner som passar till båda.
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Mattias Olsson
      Användare
      • September 2003
      • 328

En Tunze Stream vore klockrent om du ska ha malawi eller troffar!

Kommentar

• Gäst

ja Tunze har man ju hört ska vara bra, vilken modell skulle jag kunna komplettera med till mina ytterfilter (kapacitetsmässigt).
        Pumpen får inte alstra för mycket värme (wattmässigt, kan bli problem sommartid).

Kommentar

• Mattias Olsson
          Användare
          • September 2003
          • 328

Det var de här jag menade:

De är väldigt strömsnåla, 11w för 6000l/h. Man kan inte ha dem som filterpumpar utan bara för cirkulation och även om de pumpar en massa liter i timmen så är utblåset mkt bredare än "vanliga" pumpar så det är nog inga problem. Såg en sådan i ett saltvattenskar en gång och de går mkt tyst och fint! Men smakar det så kostar det... finns ju billigare alternativ men har man ett så pass stort kar och vill satsa på något häftigt skulle jag absolut testa en sådan!

Finns dessutom med justerbart flöde:

Kommentar

• Henrik Dehlin
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 1913

Du kan ta vilken du vill av stream pumparna...
            Skulle jag ta en till ett 900 liters med malawi/troffar skulle jag nog välja en 6100 (12000L/H)
            Har en sånn själv och dom är kanon!

Kommentar

• roccster
              Användare
              • August 2004
              • 583

Maxijet låter en hel del, åtminstone de jag hade hemma. Mina Aquaclear 802 är relativt tysta och pumpar på bra.
              MVH

/ Richard
              http://www.ornemark.com

Kommentar

• Robin
                Användare
                • January 2003
                • 4526

citat:Ursprungligen skickat av daniel60

Maxijet har bättre sugproppar, med en Aquabee kan du rikta utblåset.
                På Aquabee från 2000 liter/h går det inte att rikta utblåset. Inte min pump iaf.
                Mvh
                Robin

Kommentar

Arbetssätt...