Beror ju lite på vad man tror på för metoder. Just nu verkar ju GI vara ganska ute så då passar jag på att puffa för Grindalsmaskar. Jäkligt fett men uppskattas av de flesta yngel, energin får dom att växa snabbt.
Trimaculatum 2005!
Kollaps
X
-
-
-
Gl betyder glykemiskt index och står för en mänsklig diet som är ganska populär. Går ut på att minska intaget av kolhydrater och bygger som dom flesta dietkoncept på att utesluta en viktig byggsten för att kunna svulla loss på de återstående. Klassiskt nevrotiskt beteende och har inte så mycket med ciklidmat att göra mer än att jag såg ett läge till att pusha ett bra livsmedel jag själv har goda erfarenheter av. Till fiskarna alltså.Kommentar
-
GI står som sagt för glykemiskt index, vilket säger hur snabba/långsamma kolhydrater det är i ett födoämne. Ju lägre siffra, desto långsammare kolhydrater är det vilket eftersträvas för att hålla insulin.nivåerna på en bra nivå. GI i sig är ingen diet, utan det finns en metod som heter GI-metoden som är en diet. Som går ut på att äta livsmedel med så långsamma kolhydrater som möjligt, det handlar inte om att helt ta bort en byggsten, som tex Atkins-diet vill att man ska göra. Så jag hoppas att du ursäktar mig Kalle-maja, för att jag låter som en besserwisser här =)180 liter SA i väntan på den stora baljan
www.umea.akvarieforening.se
www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306
-
Jaja, det är lugnt. Du klargjorde väl några grejer samtidigt som jag inte menade eller trodde att indexet var en metod.Kommentar
-
Kan meddela att nols ciklidhobby har fruktansvärt fina trimacyngel. (4-5cm)
Dom har 3st tydliga pearls, inte 5-6st som endel kan ha.Kommentar
-
Kommentar
-
Aj då! Plötsligt ser min stora hanne ut att inte må bra. Liknar det symtom "Trisse" fick 2004, då han också avled. Fångade upp "Lill-trisse" och pacerade honom i ett saltbad enligt de rekomendationer jag inte hann prova förra gången. Ett ganska starkt bad för han såg nästan ut att tuppa av. Sedan tillbaka till karet som har saltats.
Får se om han kvicknar till under dagen. Till råga på allt är min arowana skitnojjig och studsar runt i karet (nära 60 cm blir läskigt stort när den får spatt!).
Men resten av firrana ser ut att må bra, så jag tror inte det är vattnet (har fortfarande "Easy-life" i karet).
Trist om han inte kryar på sig, nu när det fungerade så bra med honan och retsen av innevånarna.Anders LKommentar
-
Hoppas verkligen att lilltrisse klarar sig anli!
Han är ju bara för fin!mvh ville.
375 L Malawi
585 L Malawi
54 L Johanniyngel
25 L OB rödzebrayngelKommentar
-
-
Tråkigt me att du inte sparade fler yngel från honom :\Kommentar
-
Ursprungligen postat av LaeskTråkigt me att du inte sparade fler yngel från honom :\
Han ser kanske lite piggare ut just nu, eller så är det saltkurs-bieffekten som gått över och han är normaldålig. Kan hålla styrfart på rätt köl... inte mer.Anders LKommentar
-
Plockade upp stackars "Lilltrisse" i morse. Han överlevde inte natten.
Rätt ståtlig in i döden: 31 cm och 1.1 kg.
En mycket underhållande fisk som fick ett kort (2.5 år)men spännande liv.
- importerad från USA av Daniel O
- Ansågs som fulast i gruppen och Daniels brorsa fick ha honom i ett jättehögt (120 cm?) spcecialbyggt kar.
- Hamnade sedan hos Mrgreed och fick fightas med en arg Wyckii -mal.
- Salufördes på "Globefish" med varningen "det är en elak jävel...". Jag passade på att plocka upp han då.
- Fick vara underdog till ännu argare Citrinellum, men kartade på sig och växte. Slogs och fick stryk ändå.
- Slapp Busen och fick ett 900 liters med lite snällare polare som han kunde hunsa, samt fick chans att idka kärlek med två mindre honor. Vakta yngelskockar mot en jätte arowana.
- Sista halvåret har han mest softat runt, lugn och fin
Rätt bra fiskliv ändå!Anders LKommentar
-
Synd att han inte klarade sig...han var ju så fin.
men som sagt verkar han ha haft ett rätt kul fiskliv.mvh ville.
375 L Malawi
585 L Malawi
54 L Johanniyngel
25 L OB rödzebrayngelKommentar
Kommentar