Trimaculatum 2005!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundelin
    Användare
    • October 2003
    • 234

<20cm svårt att mäta...
    Senast redigerad av sundelin; 04 October 2005, 00:51.

Kommentar

• sundelin
      Användare
      • October 2003
      • 234

Har lite problem med min trimac... han skiter vitt och äter dåligt kan det bero på den stressade pappa rollen? =) har ett medel "sera omnipur" kan det hjälpa mot den eventuella sjukdomen?

Kommentar

• HannaB
        Användare
        • May 2005
        • 16

Hejsan!
        Man blir så himla sugen av allt erat snack, så jag har funderat på att skaffa någon centralamerikansk ciklid. Det lutar åt trimac, men jag har lite frågor. Akvariet jag har är på 530l (160 långt och 55 brett), får det plats ett trimacpar däri? Tänkte isåfall börja med en grupp ungfiskar och låta de para ut, är det rätt?
        Funderar även på ett par sebraciklider,men är de tillräckligt tuffa för trimacs? Har hittat ett par på ca 7 cm, skulle de kunna gå ihop med små trimacs eller är det risk för att någon skadar den andra?

Hanna

Kommentar

• bece
          Användare
          • September 2005
          • 127

joråå nog är akvariet nog stort..men de där med sebrorna kan bli tufft...men ibland kan man ha tur..paret jag hade gick ensamen i ett 540 liters,gick inta ha några andra med dom
          han spöade skiten av allt´jag satte i hos dom
          nåja..lycka till iaf

Berra.c
          Senast redigerad av bece; 04 October 2005, 21:10.
          Bara jag som var *cikliderna*....kul att vara igång igen []
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=149245
          http://spaces.msn.com/berrac/

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Kan nog funka med några sebror eller liknande.... och fyll ut med icke ciklider!
            Har ju själv ett ännu mindre kar, juwel 400 som är 150 cm. Där går ett stort citrinellum-par med en massa annan fisk (4 skivtetror, 1 st panaque, plectomus, 1 st nicaraguaciklid, 2 A. robertsoni, 1 Tomocichla tuba, 1 crenicichla jegui och 6-8 Parachromis loisellei-yngel) utan det minsta åproblem. Funkar det med.
            Blir de stora så lugnar de ner sig, det är min erfarenhet.
            Senast redigerad av anli; 04 October 2005, 22:13.
            Anders L

Kommentar

• HannaB
              Användare
              • May 2005
              • 16

Tack för era svar! Tror att jag börjar med några ungfiskar och ett sebrapar, sen får vi se vart det leder. Med lite tur och en del gömställen kanske det funkar.
              Har en del växter i karet, javaormbunkar och anubias, antar att det blir mat rätt snabbt eller finns det hopp? Cirkulationen blir ett ytterfilter på 840l/h och ett Eheim 2252 på 1200l/h, är det lagomt tro?
              Sen han jag funderat lite på vart jag ska få tag på fiskar. Vill ju gärna ha så fina fiskar som möjligt, vart ska jag vända mig? Ska man be någon akvariebutik beställa in ett gäng och sedan hoppas på det bästa?

Hanna

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Växterna blir inte mat alls, men kanske uppgrävda om du har otur. Filtreringen är ungefär som mitt 400.

Beställ5-6 så får du en chans att gallra.
                Har själv två ungfiskar (hona och hane) som är avkomma efter "Lilltrisse", men tänker i skrivande stund behålla dom tyvärr.
                Anders L

Kommentar

• HannaB
                  Användare
                  • May 2005
                  • 16

Vilken tur att de sitter fast då. (:

Okej, det blir väl till att bege sig till akvarieaffären och se vad de kan göra. Jag lär återkomma med rapporter och bilder när jag väl fått tag på fiskarna.

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Hm... släppte ihop ungfiskarna nyss och det ser nu ut att vara två honor dessvärre!
                    Anders L

Kommentar

• sundelin
                      Användare
                      • October 2003
                      • 234

Nu har han släppt tanken på dom små, har ca 20 yngel kvar får se hur länge dom klarar sig.
                      Nu när han inte har nån hona att tänka på blir han mer aggresiv mot dom andra i karet tror ni? Bara 3 små sebra honor och ett par malar...
                      Senast redigerad av sundelin; 19 October 2005, 01:03.

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

Sundelin: Det är det som är tjusningen med centralare... man vet inget säkert. Själv tror jag det kommer att funka bra med dina andra fiskar, men kan förstås ha fel!
                        Anders L

Kommentar

• _erik_
                          Användare
                          • February 2005
                          • 242

hej

är lite bekymrad över att mina trimacar kanske inte är trimacar...Har trimacar alltid 3 eller fler fläckar?

mvh
                          erik

Kommentar

• GoSatta
                            Användare
                            • February 2003
                            • 1686

hur är det med foder till trimac? jag har senaste dagarna börjat ge min mal tabletter. Har bara flingor och små pellets hemma som han är lite för stor för så började bryta upp mal tabletter och det älskade honom. Vad käkar dom i naturen?
                            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                            http://www.gosatta.org

Kommentar

• anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

Ursprungligen postat av _erik_
                              hej

är lite bekymrad över att mina trimacar kanske inte är trimacar...Har trimacar alltid 3 eller fler fläckar?

mvh
                              erik
                              Ofta har dom faktiskt fler än tre... trots namnet!
                              Anders L

Kommentar

• Alexander Ylipää
                                Användare
                                • October 2003
                                • 3615

Fick ett samtal av en snubbe idag. som ringde ang. en annons jag haft. skitsamma.

Han sa iaf att han har ett VF trimaculatum par. Som han köpt privat från en kille i sundsvall. Hanen ska enligt honom vara 35 cm. Olivgulgrön med tre tydliga fläckar och med lite ljust rödtonad buk. Honan frågade jag inte så mycket om. Nu vet jag inte om det är VF, men har bett om bilder.
                                Mvh Alex

Kommentar

Arbetssätt...