Trimaculatum 2005!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3615

Där hör man, och det är hur stora? 12 cm?
    Mvh Alex

Kommentar

• GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

inte mer än 9 - 10, men lyckades mäta honom nu och han är ca 6 - 7cm så lite mindre än dom.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3615

Maffigt. Har de lika fina pearls som lilltrisse?
        Mvh Alex

Kommentar

• _erik_
          Användare
          • February 2005
          • 242

halloj

Nån som vet hur det skulle funka med trimac o jaggor i ett två-meters kar?

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

citat:Ursprungligen skickat av _erik_

Nån som vet hur det skulle funka med trimac o jaggor i ett två-meters kar?
            Har inte provat, men troligen inte... Svårt att hålla Trimacs med andra "liknande" stora ciklider i samma kar. Antingen skall de vara mindre, eller annat beteende/utseende. tex en stor Crenicichla funkar för mig.
            Men man skall ju aldrig säga aldrig
            Anders L

Kommentar

• _erik_
              Användare
              • February 2005
              • 242

Men jaggor är ju ändå inte så lika som t.ex. midas o trimac... Skulle trimacen spöa sönder jaggorna eller tvärtom?

Kommentar

• Midas_Tom
                Användare
                • March 2005
                • 809

jag tror att oscars hade funkat med trimacs om de växer upp till sammans och så.. påfåglarna är ju iofs ganska snälla av sej men väldigt tåliga...

//tom
                //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Troligen, Jaggorna sägs enligt vissa vara lite "vekare"... men jag har ingen erfarenhet av jaggor. Men vem som spöar vem är ju ändå inte så viktigt. Trimacs funkar absolut inte med citrinellum i alla fall.
                  Mina Trimacs ser numer skenbart väldigt snälla ut, men skulle nog inte tordas chansa med nån annan större CA-ciklid.
                  Möjligtvis om man har ett stort etablerat Trimacpar, så kanske de inte skulle bry sig om mindre jaggor som introduceras.
                  Men att ha uppväxande bråkig å elaka små/medium trimacs tillsammans med jaggor vete tusan.
                  Men det borde finnas fler som har erfarenheter av Trimac/andra ciklider?
                  Anders L

Kommentar

• Midas_Tom
                    Användare
                    • March 2005
                    • 809

anli tror du att man kan ha trimacs med oscrs om de växer upp tillsammans?

//tom
                    //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• anli
                      Användare
                      • March 2003
                      • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Midas_Tom

anli tror du att man kan ha trimacs med oscrs om de växer upp tillsammans?
                      Nej, jag tror inte det funkar i längden. Men man vet ju inte förrän man provat.
                      Anders L

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

jag hadde min Trimac med en jagga ett tag ... ett tag bara för Trimacen försökte mörda honom + midas + texas + synspila. Därav eget 310L för Trimacen. Trimacen hadde redan slaktat två 2x så stora chokladciklider. En slaktat en å nästan slaktat en annan:

Hadde en trimac på 12-13cm i ett avdelat kar med en Oscar som vara större (kolla bilden) och trimacen spenderade HELA dagarna med att gräva sig under avdelaren. Varje morgon å varje dag ja kom hem från jobbet fick ja skyffla tillbaka sand å sten så han inte skulle ta sig in till Oscarn.

Han lyckades, å det här var en ovanligt tuff Oscar som jag hadde hand om ett tag ... men ja fick plocka bort Trimacen ur Oscarns del fort som attan då Trimacen fjällade honom rejält fort.

Kanske bara jag haft otur med mina firrar då de alltid vart otroligt aggro å elaka, men jag kan inte rekomendera att de hålls med några andra större teritoriella ciklider. Det har altid slutat med katastrof för mig.

Hemligheten är nog (såklart) massor med utrymme. Vilket jag aldrig kunnat ge dem
                        fish r friend

Kommentar

• _erik_
                          Användare
                          • February 2005
                          • 242

Har nu införskaffat 3 st Trimacs på runt 10 cm. Målet är att dom ska gå tillsammans med jaguarer i det 2 meters-kar som jag tänker införskaffa inom en inte för avlägsen framtid.
                          Ska pröva och se om kombinationen går, och faktist så tycker jag det ser ganska ljust ut, för min jaguar-hane verkar vara en sällsynt grinig och arg j**el, så han kanske kan matcha trimacarna ändå...

Kommentar

• _erik_
                            Användare
                            • February 2005
                            • 242

Kan säga nu om någon är intresserad att Jaguaren vann den första ronden. 12 cms jaguaren piskade faktist upp trimacen duktigt och nu är dom separerade. iofs så var karet bara på 132 liter (90 cm långt) men ändå...

Kommentar

• jullen
                              Användare
                              • March 2005
                              • 628

Så jaggan "vann" över trimacen?
                              Trodde att trimacen skulle spöa upp jaggan[:0]
                              mvh ville.

375 L Malawi
                              585 L Malawi
                              54 L Johanniyngel
                              25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Jag gissar att jaggan var i karet först. Och trimcaen släpptes ner i jaggans revir.
                                Rätt?
                                I så fall var utgången given. Att släppa ner en ciklid i en annan ciklids revir slutar så gott som alltid med en mobbad nykomling. Plockar man upp fiskarna och möblerar om och släpper i nykomlingen först så kan utgången bli helt annorlunda.

Apropå kombinationen jaggor och trimacs. På de amerikanska forumen så läser man om de som har trimacs och jaggor ihop, men då är det alltid stora fiskar, fullvuxna typ, och jaggor blir rejält stora så då är det inte så konstigt att de rår på en del aggressiva rackare. Men att dra upp trimacs och jaggor i samma kar från ungfiskar tror jag är svårt. Jag har iofs bara haft ett större lekpar jaggor men jag har läst rätt mycket om arten och jag tycker de flesta har dragit samma slutsatser som mig, att jaggor inte blir rejält griniga förrän de kommer upp till typ 20-25cm. Faktum är att de kan vara rätt försiktiga som små om de går med aggressiva fiskar, de håller sina revir om de kan men pinnar ofta iväg om det börjar tända till på allvar. Det är först då de kommer upp i storlek som de får råg i ryggen, då ska det mycket till innan de ger upp sin maktposition i karet.
                                Trimacs däremot verkar vara så griniga redan från födseln. Så att dra upp jaggor och trimacs i samma kar från ungfiskar tror jag slutar med ett gäng söndermobbade jaggor...
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...