Skygga diskus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • towel

Skygga diskus

Köpte ett gäng diskus för 1,5 vecka sen. Korsning mellan snakeskin/röd turkos 6-9cm stora.
    Enligt säljarens råd gav jag dem en saltkur med förhöjd temp den första veckan och nu i fredags släppte jag ner dem i ett 250 utan inredning.
    Nu till problemet, de är väldigt skygga och andas alldeles för snabbt, men gällocken klibbar inte på dem. Annars ser de friska ut, ljusa och äter bra.
    Tror inte de är skygga pga akvariets placering, står ganska lugnt, inget ljus som faller in och skapar skuggor, och vattenvärdena är bra.
    Är det möjligt att de har kvar nån gälparasit efter en veckas saltkur, och om de har det, skulle de då se friska ut och äta?

mvh Jonas
  • petrol
    Användare
    • July 2002
    • 167

"och nu i fredags släppte jag ner dem i ett 250 utan inredning".
    Där har du svaret.. Lägg i en rot, kruka, sten eller växt, så ska du se att de kommer att bli mindre skygga.
    Mvh
    Petter
    Nu med ett 3 meters revakvarium

Kommentar

• vitamin

Eller kan du köpa fler Discusfiskar så kommer dom fram. Detta kan vara en ganska skygg firre. Men om du har ungefär 8-12 stycken i karet släpper ditt problem.

Kommentar

• Leopoldi
        Användare
        • February 2004
        • 1082

citat:Köpte ett gäng diskus för 1,5 vecka sen
        Hur stort gäng? Har du kollat nitrit o nitrat? Hur ofta byter du vatten? Vad matar du med?
        Börja inte ösa i en massa inredning.

Kommentar

• Johan1
          Användare
          • May 2002
          • 390

Har du haft igång ditt akvarium så länge så att pumpens nitrogen cykel är igång. Annars har du troligtvis problem med "new tank syndrom". Det tar x antal veckor innan akvariet kommer igång. Det visar sig ofta genom att diskusen är rädd.

Flytt av fisk kan utlösa all möjlig skit. Mät nitrit och nitrat halten. Så att du vet hur pumpen mår. Höga halter av nitrat tyder på att pumpen fungerar med du inte byter vatten. Höga halter av "ammo" tyder på att filter inte fungerar.

Fisken kan ha mycket parasiter hos odlaren. Varför förelår han annars en saltkur på frisk fisk? Fyllten gör att det hela blossar upp.

https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• towel

Det blev 6stycken. De är inte särskilt skygga längre och äter bra av räkmixen/tetrabitsen och oxhjärtemix som jag fick av säljaren. Brukar mata ca 3ggr per dag, oxhjärtemixen på kvällen innan jag suger upp resterna, blir ca 10% vatten bytat.
            Karet har varit igång innan och pumpen är bra inkörd.
            Det enda jag är lite orolig för fortfarande är det här med andning, betydligt mer än 60 andetag i minuten iaf.
            Är det möjligt att de har gälparasiter även efter kuren, och isåfall skulle de vara så pigga och matglada ändå?
            Har inget nitrittest, det är möjligt att det krävs större vattenbyten än vad jag gör nu.

citat:Fisken kan ha mycket parasiter hos odlaren. Varför förelår han annars en saltkur på frisk fisk? Fyllten gör att det hela blossar upp.
            Detta undrade jag också över, hans motivering var att den höjda tempen skulle göra att de började äta snabbare och saltet var för en optimal start för dem i nya karet.

Tack för hjälpen!

Kommentar

• Leopoldi
              Användare
              • February 2004
              • 1082

Salt kan vara bra i förbyggande efter stress som en flytt innebär.
              Strunta i andningsfrekvensen om dom äter och är pigga

Kommentar

Arbetssätt...