Är det någon som har erfarenhet av dessa filter??? Hur funkar kopplingarna ?? Är det enkelt att rengöra mm??? Alla synpunkter är välkomna.
Eheim 2260 el 2250
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Tjenare !
har både 2250 o 2260 !!
2250 är ett bra filter, 2260 är ett suveränt filter som verkligen håller vad det lovar !! dock något ljudligt !!!
2250 är 'dödstyst',stor filtervolym i båda och enormt flås i 2260:an
För att dom ska bli enkla så bör man fixa kranar på slangarna !
o dom är hyfsat dyra !!!
har själv bara kranar på utblås sidan,funkar OK !!
hur stor burk ska du ha dom till??
mina råd/erfarenhet 2250 max 500L, 2260 max 1200L.
MVH /Gunnar
Dygnet har 24 timmar ...minst !
Gunnar -
har ett 2260...under förutsättning att man skaffar dubbelkranar till insug och utblås så är det busenkelt att göra rent det...
bara att lyfta ner i badkaret och ta isär och skrubba...
enda nackdelen är att mitt surrar en del... men det är tydligen rätt individuellt och brukar visst försvinna om man kör utan kåpa...Kommentar
-
Kommentar
-
Har ett 2250 som jag drog igång före jul och avser inte göra rent det förrän nästa år. Vid den rengöringen så ska det bli dubbelkranar investerade.
Min är iallafall imponerande tyst,inte ett ljud! Att montera ihop filtret var en fröjd för det är stabila ordentliga grejer det är frågan om, andas kvalitet och eventuella reservdelar är Eheim ett föredöme på att tillhandahålla.
Själva kopplingarna på filtret har jag fullt förtroende för, om det när det är rätt monterat skall börja läcka nånstans så är det inte i kopplingarna iallafall! Men som sagt dubelkranar är ju kanon, hamnar nånstans på 7-800 spänn men det är det nog värt.
Filtret rekommenderas varmt !!
Mvh JariKommentar
-
Ja det låter ju strålande. Tror nästan att något avdessa verkar vara en säkrare lösning än nya 2080....
Att 2250 är tyst är jag lite förvånad över.....eller glatt överraskad kanske man ska säga.Kommentar
-
Räcker 2st 2250 till ett 960l kar?
Hadde tänkt att ha 2st 2260 men om dom låter så väljer jag nog något annat tror jag.
Ska ha Discus i karet.Daniel
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=187560Kommentar
-
Dom filtren är grymt bra, det känns som ett stort project varje gång man ska fixa med dom men när man väl startar så märker man hur enkla dom är att handskas med... klart ett av dom bästa i den klassen.Kommentar
-
-
Mina 2250 lät ganska mycket...Och då hade jag inte kåpan på för om man hade den på så vart man tokig av ljudet..
Men annars tyckte jag att det var ett OK filter..Kommentar
-
Om det låter väldigt mycket även när kåpan är bortplockad kan det vara idé att kolla de vibrationsdämpande gummifötterna som sitter mellan fästplattan och locket.Kommentar
-
-
jag har 2028 o är mycket nöjd med det. vad är det som är osäkert med dem? ljud nivån kan jag bara jämnföra med fluval o då är 2028 som jag har klart bättre.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren
vad är det som är osäkert med dem?Kommentar
-
Hei,
Jeg har både 2250 og 2028 og synes ikke de bråker noen av dem. 2250 satte jeg på en skumgummimatte for sikkerhets skyld i tilfelle vibrasjoner. Kjører dette med kåpen på også.
Men nå står begge mine inne i skapet under akvariet, så det demper vel evt støy noe.Kommentar
Kommentar