Jag har sett lite olika lösningar i filtermoduler, filtermatta eller biobollar. Själv har jag filtermatta (kuber) och tycker det fungerar ganska bra men jag funderar ändå på att byta. Mest för att jag vill ha bättre genomströmning. Vilka för- respektive nackdelar ser ni med dom två varianterna? [?]
Matta eller biobollar i modulen?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
-
Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Micke
Ett exempel:
Kommentar
-
Biobollarna filtrerar först bort grövre partiklar, sedan är filtermattattan ett bra biologiskt filter med massor av yta för de nyttiga bakterierna.Kommentar
-
Biobollarna för en bra yta för nedbrytningsbakterierna och som inte slammar igen och håller sig därmed funktionellt längre. Filtermattan överst för att fånga upp de partiklar som annars hade åkt rätt igenom filtret.//Stefan LindstedtKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Micke
Biobollarna filtrerar först bort grövre partiklar, sedan är filtermattattan ett bra biologiskt filter med massor av yta för de nyttiga bakterierna.
-grov- mekanisk vattenrening finns det mycket bättre filtermedium att välja på ! Hälsn. PatrikKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish
"Det känns som om du går över ån efter vatten här Micke "! Biobollarna är konstruerade som nitrifikationssubstrat.Kommentar
-
Så, nu var det gjort. Filtermattskuberna är utbytta mot biobollar med en "mattskiva" på toppen i filtermodulen. Tycker mig se att det blev lite bättre fart på pumpen. Hittade Dupla Biokaskade till ett bra pris. Återstår att se om det blir några andra märkbara förändringar i burken.Kommentar
Kommentar