vatten bakom

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke
    Användare
    • April 2002
    • 74

    vatten bakom

    Jag har en back to nature liknande bakgrund i karet, problemet är att det blir en del vatten bakom denna. Jag har funderat på att fylla detta utrymme med snäckskal för att få upp en ökad hårdhet i vattnet, det finns hål täckta med nät i bakgrunden så meningen är nog att det skall komma in vatten bakom men att man ska ha en pump där som pumpar runt det vattnet. Även om jag skulle limma fast bakgrunden skulle jag inte slippa vattnet alltså. Är det en dålig ide att fylla utrymmet? Ska jag ha en pump där istället som får snurr på detta? Hur skadligt är det att ha stillastånde vatten där tro?
  • Christer T

    #2
    Jag frågade i butiken om detta när jag köpte mina BTN moduler. Jag fick svaret att även om jag försökte limma helt tätt så skulle det sippra in vatten. Men dom hade aldrig märkt några problem med att det blev stillastående vatten bakom. När jag byter vatten så ser jag mycket riktigt att det rinner lite från modulen men jag har på snart ett års tid inte kunnat se att det skulle vara ett problem.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Kolla här så ser du:

      Många använder utrymmet bakom bakgrunden till all apparatur och filtrering.



      Det är absolut bäst med cirkulation av vattnet så jag tycker du skall använda dig av en pump bakom då det verkar som om du pratar om en heltäckande bakgrund för baksidan av akvariet och inte enbart en modul.

      Kommentar

      • Bilbo
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 1159

        #4
        Jag har vatten stående bakom min hemgjorda frigolitbakgrun, och aldrig märkt några problem heller!
        // Magnus Arvidsson

        Kommentar

        • Nicke
          Användare
          • April 2002
          • 74

          #5
          ok..det är ju en ännu bättre ide...jag minns artikeln i ciklidbladet om det för något år sedan...vad som gör saken ännu bättre är att jag redan har ett hål för vattenintag med nät för i en av de små grottorna som bakgrunden skapar så jag behöver egentligen bara borra ett utblås och fylla med filtermatta..men vilken typ av pump är lämplig för detta??

          Kommentar

          • Nicke
            Användare
            • April 2002
            • 74

            #6
            Ni som har denna typ av filter vad har ni för pump till det?

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Vanligtvis har man en eller ett par Powerheads bakom bakgrunden eller så kopplar man ytterfilter till slangar. Detta gör att man får än mer filtreringsyta.

              Powerheads finns i många olika märken och storlekar. Kolla upp vilken pumpstyrka du behöver och fundera på om dessa powerheads är de enda du tänker använda dig av för akvariets cirkulation.

              Kolla här:

              Akvakompis Cirkulationspumpar

              Akvakompis Powerheads

              PWSS sortiment

              Guldfiskens sortiment

              Flodströms Akvarietillbehör

              Kommentar

              Arbetssätt...