Allt blev fel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke
    Användare
    • April 2002
    • 74

    Allt blev fel

    Så fel allt kan bli...Fick använda en gammal tvättstuga i huset där jag bor till att starta upp en liten lokal i, helt gratis också,snäll hyresvärd. införskaffade 6st 200 liters-kar som jag ska ha i lokalen. Ivrig som man är så delade jag helt enkelt upp vattnet i mitt 500 liters kar jag har i lägenheten (ska ändå göra om det och tömma) på de 6 karen. Då blev de 6 karen ca fyllda till 40%, Fyllde sedan på med 40% nytt vatten i alla karen. Det blir ju som ett 50%igt vattenbyte tänkte jag ...MEN nu efter en vecka har jag nitrit i alla karen...puhhh...borde inte detta ha funkat? Var min tanke så dum? Vattnet i ursprungskaret var det knappt mätbar nitrit i. Någon som har en ide om hur jag ska lösa detta...matar så klart inget och byter vatten men det verkar inte hjälpa...det värsta är att jag är borta i jobbet måndag till onsdag och vill inte komma hem till 6 livlösa kar. Någon som har några kloka råd till en vilsen?
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 1159

    #2
    Nitrifikationsbakterierna finns i regel inte i vattnet, utan i bottengrus och filtergucka, om du har tid kanske du skulle kunna fixa nitrivec eller liknande.
    // Magnus Arvidsson

    Kommentar

    • Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

      #3
      Precis som Bilbo säger så finns det nästan inget gott i själva vanttnet. Jag flyttar filter från kar till kar när jag startar nytt, fast då kan man ju såklart inte starta 6 samtidig.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

      Kommentar

      • e-bear
        Användare
        • May 2004
        • 58

        #4
        Hej
        Men sen hadlar det ju om själva filtreringen också ju... har du likvärdig utrustning för dessa sex kar som ditt ensamma 540l? Och i mindre vattenvolymer så är vattnet känsligare för förändringar än tex i ditt 540 som har det lättare att hålla en biologisk balans..
        Men med rejäla filter och nån veckas inkörning kommer nog din lokal vara perfekt ...den som ändå kunde ha en sån..mmm
        Så oroa inte dig det ordnar sig nog... löser inte du det så gör nog nån på forumet det..vilken typ av rening har du?


        Mvh E-bear (resarvarar mig för stavfe) -"full nattarbetare" (kom hem för nån timme sen och behövde en godnatt grogg mfl) (man får försöka ta vara på sin ledighet)- jobbar 6.5dgr i veckan så...)

        Kommentar

        • johanssonsan
          Användare
          • October 2004
          • 160

          #5
          Flytta över grus från 500 karet till de nystartade så speedas processen upp betydligt.

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            Gör såhär - det funkar garanterat!
            När vattnet har kommit upp i temperatur, KRAMAR du ur filtermaterialet från ett gammalt kar i det nya dvs RENGÖR det i det nya akvariet....det ser ut som jag vet inte vad MEN du har du alla bakterier du behöver i världen för att hålla karet stabilt!

            Du kommer med all sannolikhet få en del "gös" (skit) flytande på ytan, dvs många här har talat om en "oljig" hinna på vattenytan när man startar ypp nya kar osv och det är proteiner som ärhelt ofarliga! Hinnan försvinner med tiden, och irriterar den dig för mycket, så se till att ha en ordentlig ytcirkulation - rikta utblåset från ditt inne/ytterfilter mot ytan...så försvinner fenomenet snabbare!

            OM det är så att du inte har ett tidigare kar stående, BE OM HJÄLP från en polare/NCS-medlem eller akvariebutik, dom hjälper dig säkert med att få skit från ett gammalt filter!

            Vänligen Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • Nicke
              Användare
              • April 2002
              • 74

              #7
              Tack för all hjälp pojkar. Jag "rengjorde" mitt filter i de nya akvarien redan i går kväll (precis som ni tipsade mig om nedan) Jag var dock lite orolig att det skulle göra mer skada än nytta nu när nitriten redan var ett faktum, men det tror ni inte alltså?

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

                #8
                Nicke; ABSOLUT inte...tvärt om....!!!

                Deathdealer
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                Arbetssätt...