Resta fjäll och svullnad! Brådis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony
    Användare
    • April 2002
    • 4594

    Resta fjäll och svullnad! Brådis

    Hej på er!

    Jag (eller fisken) behöver en massa goda råd och tips..

    Min Champsochromis-hane har råkat ut för något som ser ganska otäckt ut.

    * Till att börja med för ca 10 dagar sedan såg fisken lite "bukvattensot-tjock" ut över buken. Denna jämnt fördelade tjockhet försvann sakta och den visade inga av de klassiska bukvattensymptomen.

    * För 5 dagar sedan fick jag se att en "lokal" svullnad på ca 2x1cm uppkommit precis bakom fenan/gälen på ena sidan och på denna svullnad var fjällen resta som på en ekorreäten kotte.

    * I detta läget flyttade jag honom snabbt över till ett eget kar där han fått gå i 5 dagars aquafuran-bad med dosering enligt förpackningen, 4 kuvert i 200 liter vatten. 2dl salt har jag lagt i detta kar och kör inte med någon filtrering, endast god cirklulation.

    * Efter 2 dagar i detta bad hade han tappat fjällen som satt på svullnaden som nu gått ner och ersatts av ett djupt köttsår. Såret ser rent och snyggt ut utan tecken på inflammation etc. Det som oroar mig mest är att detta köttsår ser ut att bli djupare och djupare. Tar man en noggrann titt på det ser det ut att vara såpass djupt att det bör ha gått igenom "bukväggen".

    * Fisken är hyffsat pigg och tog idag 2 pellets som jag testmatade med.

    Ett par bilder på såret finns här:


    Är det någon som vet vad jag bör göra?

    Tony Englund
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #2
    Jag är ingen expert, men jag hade gjort precis som du gjort, och i fortsättningen sett till att han fick antibiotika (t.ex. aqua furan) tills såret läkt, för att undvika sekundärinfektion.

    Min gissning är att han hade en infektion av nån köttätande bakterie typ Streptococcus efter ett sticksår från nåt vasst.

    Men, som sagt, jag är inget proffs.

    Apropå köttätande bakterier... det här är förmodligen självklart, men... tvätta dig *mycket noga* om händerna så fort du hanterat nåt i det där akvariet, och undvik kontakt om du har sår på händerna.

    Kommentar

    • Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

      #3
      Tackar Mike, det känns redan lite tryggare.

      Har du några idéer om vart dessa bakterier kan komma? Jag har en teori om att själva skadan från början kommit från en ytterst aggressiv lekande compressiceps-hane som vart och nafsat på de flesta i akvariet. I vanlig ordning sätter ju murphys lag in och ser till att min absoluta ögonsten råkar illa ut

      Tony Englund

      Kommentar

      • LadyTiera

        #4
        den sortens bakterier finns lite överallt och inget man kan förhindra egentligen....bara bota

        Kommentar

        • Nyllet90
          Användare
          • October 2004
          • 1133

          #5
          Är inte avlivning en bra grej? det är väl det snällaste mot fisken.. det där ser ut att göra jäv*igt ont!
          Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

          Kommentar

          • Tony
            Användare
            • April 2002
            • 4594

            #6
            Nyllet, avlivar du din hund om den får ett sår? Hade det vart en rödzebra hade jag kanske övervägt det..

            Tony Englund

            Kommentar

            Arbetssätt...