Hopplöst med dessa fjärilsciklider!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2004
    • 531

Hopplöst med dessa fjärilsciklider!

Hej!
    Jag har då en nedrans otur med att hålla fjärilar, köpte en hane häromdagen,nu har han lagt av. Har någon något tips på hur man håller dom bäst?! Mvh Ann-Mari
    bryggan
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

De är mycket känsliga för dålig vattenkvalitet. Byt vatten varje vecka och kolla nitrit så skall de iallafall kunna överleva...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

Täta vattenbyten och högvärdigt foder brukar funka för mig. Men man måste ha bra individer från början, många är tyvärr i halvdåligt skick redan i butiken och då verkar det inte spela nån roll hur man sköter dem...

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Fjärilsciklider är oerhört känsliga. De är en av de absolut vackraste cikliderna, så det är synd att de oftast är väldigt kortlivade. Jag har nog inte haft någon längre än ett år...sedan har de kolat...ofta klarade de sig endast ett par månader. Ynglen var svåra att få att överleva också...

Kommentar

• Mr.Fish
          Användare
          • May 2004
          • 1403

citat:Ursprungligen skickat av annmari

Hej!
          Jag har då en nedrans otur med att hålla fjärilar, köpte en hane häromdagen,nu har han lagt av. Har någon något tips på hur man håller dom bäst?! Mvh Ann-Mari
          Ja, isolera dina nya djur i typ Pet-boxar, eller mindre akv. innan
          du för ut dem i dess nya milö. Deras nya milö kan vara lika ohälsosam ,som fiskarna själva. Håll dem i karantän i några veckor
          och studera dem nogrant. Kör för säkerhets skull en metronidazole-behandling; både på dem och alla dina andra fiskar-det har jag själv gjort- Man kan helt enkelt tro att fiskarna mår bra och är sjukdomsfria, men igentligen behövs det bara ett dåligt vattenvärde för att aktivera hela sjukdomsregistret!
          Vad jag pratar om -kontentan- är att djuren(fjärilarna) är känsliga för flaggelater och andra bakterier. Folk(akvarister tror att deras djur är "pionfriska" men ändå är de bärare till någon hemsk sjukdom!
          Detta har hjälpt mej(karantän & grund medicinering) ! Nu är det upp till er "besserwissers" att
          hörsaga eller såga! -Fisken hälsar-

Kommentar

• LadyTiera

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

citat:Ursprungligen skickat av annmari

Hej!
            Ja, isolera dina nya djur i typ Pet-boxar, eller mindre akv. innan
            du för ut dem i dess nya milö. Deras nya milö kan vara lika ohälsosam ,som fiskarna själva. Håll dem i karantän i några veckor
            och studera dem nogrant. Kör för säkerhets skull en metronidazole-behandling; både på dem och alla dina andra fiskar-det har jag själv gjort- Man kan helt enkelt tro att fiskarna mår bra och är sjukdomsfria, men igentligen behövs det bara ett dåligt vattenvärde för att aktivera hela sjukdomsregistret!
            Vad jag pratar om -kontentan- är att djuren(fjärilarna) är känsliga för flaggelater och andra bakterier. Folk(akvarister tror att deras djur är "pionfriska" men ändå är de bärare till någon hemsk sjukdom!
            Detta har hjälpt mej(karantän & grund medicinering) ! Nu är det upp till er "besserwissers" att
            hörsaga eller såga! -Fisken hälsar-
            Hej! tack så mycket för ditt inlägg det var mycket intressant, du skulle inte vara intresserad av att skriva en artikel till cb om karantänhållning i hemmiljö för att skydda sina egna och de nya fiskarna???

Kommentar

• Mr.Fish
              Användare
              • May 2004
              • 1403

Jag gör allt som står i min makt -numera- för att hålla mina djur fria från sjukdomar. Jag har själv varit blind för problemet(collateral damage)och bara kört på! Men i höstas fick jag nog, och började därför studera lite om "allmänna fisk åkommor"
              Det jag kom fram till är att ,troligtvis, alla mina djur varit bärare av bl.a flagellater. Efter en längre tid av medicinering emot
              bl.a dessa, så märker jag tydligt att fiskarna växer snabbare, ser
              friskare ut och "de enstaka/plötsliga" dödsfallen har minskat reält!
              Om mina erfarenheter/kunskaper till en artikel = nej, (men jag skall ha ett snack med några av mina vänner som är både meriterade och duktiga. -så vi får se !) Hälsn. Mr.Fish

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

Nu är väl iofs fjärilar också naturligt kortlivade... Jag tror tre år är max livslängd, och normal livslängd ligger väl kring hälften. Med tanke på att de nog är 3-6 månader när man köper dem i affären så är kanske ett års överlevnad inte så illa.
                Men visst är det fruktansvärt känsliga fiskar.

Kommentar

• LadyTiera

Jag gör allt som står i min makt -numera- för att hålla mina djur fria från sjukdomar. Jag har själv varit blind för problemet(collateral damage)och bara kört på! Men i höstas fick jag nog, och började därför studera lite om "allmänna fisk åkommor"
                  Det jag kom fram till är att ,troligtvis, alla mina djur varit bärare av bl.a flagellater. Efter en längre tid av medicinering emot
                  Om mina erfarenheter/kunskaper till en artikel = nej, (men jag skall ha ett snack med några av mina vänner som är både meriterade och duktiga. -så vi får se !) Hälsn. Mr.Fish
                  Jag tycker att en artikel baserad på egna erfarnheter är intressantast att läsa, gänrna med tips om utformning och märken på karantänboxar, hoppas du får fram något där! skulle bli kul att läsa

Kommentar

• Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

citat:Ursprungligen skickat av LadyTiera

Jag tycker att en artikel baserad på egna erfarnheter är intressantast att läsa, gänrna med tips om utformning och märken på karantänboxar, hoppas du får fram något där! skulle bli kul att läsa
                    Oh, tackar ödmjukast för komplimangen Lady Tiera !
                    Faktum är att jag är pågång med en artikel, men inte om fisk-åkommor!
                    Hälsningar: Patrik alias "Mr.Fish"

Kommentar

Arbetssätt...