160 liters kar, bestånd? tips och ideér

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyTiera

    160 liters kar, bestånd? tips och ideér

    har fått tillåtelse av min man att köpa ett till kar, det blir ett 160 liters (har trevare ute på två kar till bra pris, ska se om jag ror hem det)

    men!

    jag vet inte vilken sorts ciklid jag ska ha i, (jag vill inte ha jullar, snäckskalslekare eller prinsessor)

    gärna någon personlig fisk som ni själva har erfarenhet av och kan rekomendera.

    är lite sugen på denna; http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=40

    (Astatotilapia nubila)
  • jannemannen
    Användare
    • July 2004
    • 306

    #2
    Några hästnosar kanske ?

    Mvh/Janne
    Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

    Kommentar

    • jannemannen
      Användare
      • July 2004
      • 306

      #3
      Eller några Leleupisar !



      Mvh/Janne
      Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

      Kommentar

      • LadyTiera

        #4
        har funderat på hästnosar faktist, min man gillar dem skarpt, men vilken sorts miljö kräver de? (från er erfarenhet, inte akvarieböckerna)

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • February 2003
          • 2533

          #5
          Min erfarenhet är att hästnosar behöver mycket sten att gömma sig bland. De är rätt så aggressiva mot varandra och när två indivder parar ut har de andra hästnosarna det ganska svårt om inte tillräckligt med gömställen finns.
          Det andra är maten , spirulinaflingor, vissa sorters pellets och räkmix är ok, dock ska man akta sig för pellets/räkmix med mycket protein. skippar du ancistrusarna och låter algerna växa så kommer dina hästnosar att käka upp de mesta algerna på stenar och eventuell bakgrund.
          Det tredje viktiga man ska tänka på är syresättning, i ditt kar skulle jag nog klämma ner en 700l/h innerpump, + eventuellt ytterfilter.

          tillsammans med hästnosarna kan du kanske ha en trio Callochromis pleurospilus regnbåge (kigoma, maswa ), har du fler än en hanne färgar de vackrare men det är ganska aggressiva fiskar inom arten. Man har två val, antingen en hanne och några honor eller många hannar och lika många honor, så antingenhar man 1+2/1+3 eller 4+4 / 5+5.

          Andra roliga arter i ett 160 liters är ju snäcklekare (som du inte ville ha förslag på), men en annorlunda snäcklekare som Lamprologus kungweensis vill jag ju tipsa om.

          hoppas du hittar en bra uppsättning fiskar!
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • LadyTiera

            #6
            Oj är de så aggresiva?
            vet inte riktigt om jag klarar av det (ja jag vet att cilkider är aggresiva "by nature") finns det ingen ciklid som itne är så "elak"?

            Kommentar

            • Larry Stockholm
              Användare
              • November 2004
              • 343

              #7
              Kul att du visar intresse av just den cikliden som du hänvisar till på bilden. Jag köpte den som Viktoriaciklid och nu har jag fler av den. Om du skulle vara intresserad. I Sthlm.
              Lasse Omfors

              Akvaristiken går i vågor

              Kommentar

              • LadyTiera

                #8
                ja jag gillar den verkligen..och bor i sthlm, men min man vill hellre ha denna;



                kombinerad med en svart liten ciklid från tanganyika

                Kommentar

                • Larry Stockholm
                  Användare
                  • November 2004
                  • 343

                  #9
                  Den är lättare att få tag på. Jag tror i och för sig att det går att ha dom ihop.
                  Lasse Omfors

                  Akvaristiken går i vågor

                  Kommentar

                  • LadyTiera

                    #10
                    citat:Ursprungligen skickat av Larry Stockholm

                    Den är lättare att få tag på. Jag tror i och för sig att det går att ha dom ihop.
                    vore bra om det gick, jag är lite förälskad i viktoricikliden, men kasnek är tabu att blanda (säge rhon som har zebrafiskar med sina snäcklekare och ett gäng barber med sin julidochromis[])

                    Kommentar

                    • Larry Stockholm
                      Användare
                      • November 2004
                      • 343

                      #11
                      Skrik till om du vill ha! Lyssna av med gubben och skicka ett mail
                      Lasse Omfors

                      Akvaristiken går i vågor

                      Kommentar

                      • LadyTiera

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Larry Stockholm

                        Skrik till om du vill ha! Lyssna av med gubben och skicka ett mail
                        sure, ska bara undersökaom de passar ihop först, sedan mailar jag..måste hitta en bil +chaufför för att forsla hem mitt nya kar me

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • February 2003
                          • 2533

                          #13
                          A.compressiceps sumbu har jag även här hemma, de är riktigt fina fiskar. men där blir ju inte ett enda yngel över (kanske deras egna).

                          Testa gärna hästnosar, har du bara tillräckligt med grottor är det inga problem!
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • LadyTiera

                            #14
                            nja, hästnosar är för aggro, har dåliga erfarenheter av det, är för blödig.

                            men om viktoria och sumbu passar ihop är jag mycket intresserad av den kombinationen.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...