Nybörjarböcker ang växtakvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias

    Nybörjarböcker ang växtakvarier

    Hej.
    Är det någon som har tips på bra nybörjarböcker ang växtakvarier.
    Det jag är intresserad av är böcker som är riktade till en nybörjare och som grundligt tar upp ämnen som planering, teknik, vattenvärden osv. Kortsagt, bra nybörjarböcker.

    Jag har kollat runt lite på nätet och hittat Takashi Amanos tre böcker i "Nature Aquarium World" serien.

    Är dessa bra ur den synvinkeln eller har någon några andra tips?

    /Mattias
  • Jesper2
    Användare
    • October 2003
    • 49

    #2
    Jag tycker det varit svårt att hitta vad du frågar efter. Jag har dock inte läst Amanos böcker.

    Dennerles stora Guide tycker jag är bra i många avseende. Den finns på svenska och innehåller en mängd inspirerande foto och skisser. Där finns också en förteckning över ett stort antal växter.
    Den tar upp tekniken men är inte en handgriplig beskrivning utan har mer karaktären av en broschyr och reklam för deras produkter. Deras gödningspaket har vi ju nyligen haft en debatt om här och jag har ändrat mina ståndpunkt såtillvida att jag har beställt PMDD ( gödning ) för att prova.
    Vad gäller tekniken t ex med CO2 har inte jag hittat någon litteratur som precis beskriver hur man skall göra. Första gången krävs det lite handledning; vad måste jag ha, vad kan vara bra att ha, var köper jag koldioxid, hur får jag ner CO2 i vattnet och hur kopplar jag ihop allt o s v. Du kan alltid fråga här efterhand som du ställs inför problem.

    www.hjortgatanszoo.se hittar man också en hel del läsvärt

    Kommentar

    • tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1833

      #3
      Köp inte Amanos böcker. Amano är väldigt duktig på design, men han har många svagheter i sin gödningsregim. Han har feta bottnar som initialt leder till feta algblommningar. Dessa kväver han med otroliga mängder algätare. Sen när algodlingarna är över har han ett fint akvarium i ca 3 månader när bottnen är urlakad. Inga av hans kar står längre än så.

      Det bästa sättet att lära är att läsa det som skrivits sedan innan på zoopet i ämnet och sedan börja fråga själv.
      MVH
      Magnus

      Kommentar

      Arbetssätt...