Tips/pris på egen Räkmix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • April 2003
    • 429

Har nu gjort en sats med Räkmix, jag provde den enkla varinaten för att testa, det blev mycket och vilket kladdande!![:p]

Impad på er som gjor det gång på gång, pust!
    Men jag plnaerade nog inte min räkmix lagning så bra, tänkte att det där slänger jag väl snart ihop!
    Men jag tror till slut att det blev bra, fast det såg mörkt ut ett tag.. haha!

Killar kan! Impad av er som gör er egen Räkmix gång på gång!
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

Det är ganska likt all annan matlagning tycker jag. Första gången är man ovan och kladdar men så småning om så gör man det utan att ens tänka.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

Kommentar

• Lejonmarie
        Användare
        • April 2003
        • 429

Ja jag förstrå det jag ahr redan funderat på att göra det ingen.
        Jag klantade mej lite och förvärmde inte räkmixen nog innan jag hade i Gelantinet,så det klumpade sej!
        Men det löste sej och blev till slut bra och väldigt mycket räkmix! [:p]

Firrarna tycker att den köpta varianten är lite godare tror jag men det duger som vardas mat..!
        ;-) LejonMarie
        540L Vieja synspila
        500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Jag ska prova Lunelax som bindemedel istället för Gelatin. Denna produkt behöver inte värmas in i mixen utan sväller under rörning. Vad jag förstått så blir den inte klumpfylld heller...

Jag brukar som sagt använda Gelatin och då har jag på värme aningen mer än fingervarm. Sedan så rör jag om med elvisp när jag häller i gelatinet...
          Själva gelatinet sväller jag lite innan genom att blanda med upphettat vatten så att gelatinet blir klumpfritt. Skulle det förekomma klumpar eller risk för klumpar innan jag hällt ned det i "mixgrytan" så använder jag en sil för att separera dessa ifrån gelatinet.
          Jag använder 1 paket (50g)/ kg räkmix.

Men som sagt...i nästa räkmix blir det Lunelax som bindemedel.

Kommentar

• Lejonmarie
            Användare
            • April 2003
            • 429

Måste erkänna att jag är usel på att läsa recept och undrar
            Hur mycket vatten löser ni upp gelatinet med??

Typ ett paket 50 gram= hur mycket vatten till??

Tipsa oss gärna när du testat klart med alt till Gelantin!
            ;-) LejonMarie
            540L Vieja synspila
            500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Jag blandar med ca 2-3dl vatten. Jag handvispar medans jag häller ned pulvret så det inte klumpar sig. När jag vispat ned allt pulver så häller jag snabbt ned detta i den lagom uppvärmda räkmixen...sedan kör jag en kort stund för att blanda ihop allt. Så gör jag i omgångar beroende på hur många kg mix jag gjort.

Efter sista inblandningen av gelatin kör jag ganska länge med elvispen samtidigt som jag skruvat av värmen. När räkmixen ser ut att ha blandat sig bra så låter jag den stå på kylning så den blir lite fast i konsistensen.

Jag vill ha den lite fast så att jag kan ha ned den i återförslutningsbara påsarna och så rullar jag ut mixen i påsen med en brödkavel (alt "kvarting"). När den är utpressad i påsen med lagom tjocklek så gör jag rutmönster av linjal så att de blir lätta att bryta av vid utfodring.

Kommentar

• INXS

OK, efter att ha last inlaggen har sa mixade jag upp min forsta sats av rakmix over helgen. Provade att mata med den oxo och markte ett par sma problem - som jag nu har fragar om till mer erfarna mixare.

Min bestod av:
                500g rakor
                500g artor
                1/2 dl Aquadine spirulina flingor och protein flingor mixade
                ett paket Knox gelatin (pasen sade att det skall gelera 1/2 liter)

Slangde i rakor, artor och flingor i matberedaren och korde nagra minuter. Satte gelatinpulvret i lite kallt vatten och mixade up det. Varmde upp gelatinet i mikron tills det smalte och tillsatte det till mixen.
                Sedan tog jag en klump och satte mellan 2 plastfolie bitar och rullad ut tunnt (0.75cm ung) - det blev 3 block pa ca 20X25 cm som lades i frysen.

Ut kom den dagen efter och fick ligga nagra minuter och varma till sig sa den inte skulle vara for kall for firrarna.

Forsta grejen: den ar helt gron (?) jag hade inte forvantat mig att den skulle vara sa gron - ar det sa den skall bli?

Den verkar lite kladdig, jag hadde forvantat mig att den skulle vara lite stelare - skall den vara ganska kladdig (typ modellera och havregrynsgrot ihopmixad) Jag trodde att det skulle bli mer som lite stelare modellera eller gelatingodis. Ar detta som den skall bli? Skulle man fixa det med mer gelatin eller kanske havregryn?

Nar jag matade den var den helt flytande -finns det nagat satt att fa den att sjunka - ar det vad kattsanden ar till for? Manga ciklider gillar att ta den fran ytan med malarna skull nog gilla att den sjonk.

Jag markte att speciellt jaggorna grisade mycket nar dom at - det gom ut moln genom galarna. Har igen verkar det som att man skulle ha mer gelatin.

Tankte ocksa pa vissa av malarn (hypancistrus) som ar mycket mer kott atare - hur blir det om man minskar/utesluter artorna? Kanske 10-25% arter istallet?

Och slutligen - hur gar det att mata vaxtatande firrar typ troffar med denna mix? Ska man utesluta eller skara ner pa rakorna i mixen istallet?

Kommentar

• Fredrik H.
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1884

Ja den blir knallgrön även på 50/50 räkor/ärtor.

Modellera och havregrynsgröt mixat låter bra, lite fastare än min men jag använder inget bindemedel.

Att den är flytande förstår jag inte, min sjunker.

Att det blir grisigt av räkmix är verkligen sant. Det går nog inte att göra något åt. Jag tinar inte min utan delar den i små frysta bitar som jag stoppar i karet. Fiskarna verkar få i sig lite större bitar då innan allt blivit ett moln. Trots detta grisiga moln så märker jag inga mätbara föroreningar i mitt vatten. En matning per dag är nog max vad normala filter tål.

Till vuxna troffar ska du bara dra ner på räkorna lite precis som du skriver. Till ungdjur och yngel passar det bra med 50/50.
                  Fredrik H.
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

Kommentar

• Mattias Andersson
                    Användare
                    • September 2003
                    • 788

citat:Nar jag matade den var den helt flytande -finns det nagat satt att fa den att sjunka - ar det vad kattsanden ar till for? Manga ciklider gillar att ta den fran ytan med malarna skull nog gilla att den sjonk.
                    citat:Att den är flytande förstår jag inte, min sjunker.
                    Detta har att göra med hur mycket vätska mixen innehåller, mer vätska så sjunker den snabbare..

Kommentar

• INXS

Jag tillsatte bara 3-4 matskedar vatten med gelatinet, ingen annan vatska - skall man tillsatta vatten eller nagan annan vatska?

Nar jag satte i bitar flot det som frigolit.

Kommentar

• Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

Jag tillsätter inget.
                        Fredrik H.
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Min räkmix söndras knappt något så några moln syns inte i mitt kar.

Kommentar

• Nyllet90
                            Användare
                            • October 2004
                            • 1133

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Min räkmix söndras knappt något så några moln syns inte i mitt kar.

söndras! (Ursäkta men jag var bara tvungen att på peka detta, jag hoppas att du inte tar illa upp Stefan)
                            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Hahaha...en ren dialekt sak. Och inte tar jag illa upp för påpekandet!

Kommentar

• Lejonmarie
                                Användare
                                • April 2003
                                • 429

Stefan L:
                                Jag förstod då söndras men jag är från Dalarna, kanske anledningen

Fredrik H
                                Du skriver att du inte tällsätter nått alls! Gelatin eller liknade bindemedel tolkar jag det som!
                                Blir det bra ändå?

Vore ju liksom en grej mindre att kleta med och då behöver man inte vämra upp smeten heller! Rätt uppfattat??
                                Bara mixa ihop och fördela på plåtar!

Försöker hitta en smidig, enekel och bra lösning som funkar!!
                                ;-) LejonMarie
                                540L Vieja synspila
                                500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

Arbetssätt...