Tips/pris på egen Räkmix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • April 2003
    • 429

Jag vet inte vad det var, han kallade det Astaxanthin och ett namn till som jag inte kände igen!

Men ok då vet jag, tyckte det lät lite skumt att den lilla påsen skulle räcka såå långa! För bra för att vara sant!
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10777

Vad jag vet så är det endast Novasta som har ett starkare Astaxanthin. Men det tvivlar jag på är naturligt framtaget...
      Novasta ska innehålla 2,5% ren astaxanthin, medans övriga innehåller ca 1,5-2% ren astaxanthin.

Jag är inte helt 100 på detta..men nästan.

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

citatet finns inget som säger att de ev. goda effekterna av denna lera är begränsade till Koi och ingrediensen är i princip den samma i kattsand (=nästan gratis) som i Koi-leran.
        Jag kan inte gå i god för nyttan av detta men det finns i vart fall inga risker som jag kan se.
        Om inte annars så har man ju ett bra bindemedel för räkmixen, det har man ju sett de gånger man rengör kattlådan här hemma.
        Fast jag måste erkänna att det låter konstigt att ha kattsand i räkmixen.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10777

Jinnarparen...lägg ned kattsand i vatten så får du se om det binder bra.

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

citat:Jinnarparen...lägg ned kattsand i vatten så får du se om det binder bra.
            Det beror ju på mycket man lägger ner.

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10777

Jepp...allt är relativt här i livet.

Kommentar

• Stelin
                Användare
                • December 2002
                • 1338

Stefan Larsson:
                citatet ska vara 10-15g astaxanthin per kg räkmix.
                Den ursprungliga rekommendationen var väl 2-4gr/kg mix, eller? Varför så höga doser nu? (Själv använder jag för tillfället bara 5ml/kg mix...)
                //Stefan Lindstedt

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10777

Den ursprungliga rekommendationen från Cyanotech och Linkan AB är som du skriver...helt riktigt.

Jag tycker dock personligen att den bör ligga på ca 10g/kg räkmix. Sedan jämför jag lite med Novasta Astaxanthinets dosering (5g/1,3kg räkmix som starkast) och den är nästan dubbelt så "stark" som NatuRose. 15g/kg mix är kanske att ta i för mycket...så jag hoppas att ingen gått på det rådet nu.[]

Helt rätt av dig, Stelin, att påminna mig om detta då jag givetvis skulle ha skrivit om tillverkarens/distributörens rekommendationer...eller påtalat att det var min egna dosering som jag föreslog. Jag ber om ursäkt för denna "miss".

Kommentar

• Stefan1
                    Användare
                    • August 2002
                    • 46

vart shoppar man Astaxanthin?

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

Så här köper du NatuRose Astaxanthin om du är medlem i NCS:

Kommentar

• Lejonmarie
                        Användare
                        • April 2003
                        • 429

Tänkte testa att göra en sats med den enklare varianten, bara Räkor och ärtor.

Jag tänkter varva det med den köpta varinaten av Lyx räkmix, med Astaxanthinets

Ger det oxå bra färg till firrarna?

Nån som har erfarnhet?

Ger det ok Effekt??? Borde i alla fall bli prisvärt om kavaliten nu blir bra ändå!!
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• christer antonsson
                          Användare
                          • September 2002
                          • 183

Ett varningens finger bara till användare eller tänkta användare av Laxfoder! Detta är ett högproteinfoder speciellt för snabbväxande laxarter och är därför inte att rekommedera för akvariebruk. Man ser ofta effekterna efter ett långvarigt matande med enbart pellets och då menar jag typ Hikori cichlidpellets,effekterna brukar bli lönnfeta djur med förväxta kroppar och minskad motståndskraft mot sjukdomar denna effekt fördubblas säkert 4 ggr med laxfoder.
                          Mitt mixrecept är ganska ordinärt men lyder som följer:

1 kg oskalade räkor
                          500 gr vitfisk (funkar som bindemedel)
                          2 ägg
                          spenat
                          gröna ärtor
                          2tsk spirulinapulver
                          10-15 droppar multivitamin

och till helgen så blandar jag i lite Chips o dip (ursäkta skämtet)
                          Christer Antonsson

1800 liter Troffar:
                          Ikola
                          Pemba
                          Duboisi- Mazwa
                          Red Rainbow- Kapere

Kommentar

• anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

citat:Ursprungligen skickat av christer antonsson

Man ser ofta effekterna efter ett långvarigt matande med enbart pellets och då menar jag typ Hikori cichlidpellets,effekterna brukar bli lönnfeta djur med förväxta kroppar och minskad motståndskraft mot sjukdomar denna effekt fördubblas säkert 4 ggr med laxfoder.
                            Låter som en beskrivning av mig
                            Men man vill ju ha sina CA-bamsingar (för det är väl det vi pratar om?) STORA å BRUTALA!! Gärna lite klädsamt hulliga med
                            Laxpellets vet jag inget om, men HIKARI pellets är grundstommen hemma hos mig. Sjukdommar ser jag inte till...
                            Anders L

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

citat:Ett varningens finger bara till användare eller tänkta användare av Laxfoder! Detta är ett högproteinfoder speciellt för snabbväxande laxarter och är därför inte att rekommedera för akvariebruk. Man ser ofta effekterna efter ett långvarigt matande med enbart pellets och då menar jag typ Hikori cichlidpellets,effekterna brukar bli lönnfeta djur med förväxta kroppar och minskad motståndskraft mot sjukdomar denna effekt fördubblas säkert 4 ggr med laxfoder.
                              Men, de flesta CA-ciklider är snabbväxande. Effekterna med lönnfeta djur har inte bara med fodret att göra, utan även den som doserar det. Det kvittar vilket foder man ger, ger man för mycket så ger man för mycket. Det gäller att anpassa doseringarna efter vilket foder man använder. 600 g laxfoder genererar 1 kg fisk. det innebär att man inte behöver ge lika stora mänger laxfoder som tex Hikari för att få samma tillväxt. Dessutom är jag övertygad om att laxfoder är av betydligt högre kvalitet än traditionella pellets. Jag vill dock understryka att man ska kombinera pellets med räkmix och levandefoder.

Kommentar

• Lejonmarie
                                Användare
                                • April 2003
                                • 429

Jag håller med ANLI
                                Jag kör oxå med HIKARI pellets.
                                Blandar annars mellan lite olika foder!
                                ;-) LejonMarie
                                540L Vieja synspila
                                500L Cichlasoma bocourti