Tips/pris på egen Räkmix

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lejonmarie
    Användare
    • April 2003
    • 429

Tips/pris på egen Räkmix

Blir det mycket billgare än att köpa färdig?? är det värt att kleta [:p]Nån som räknat ut vad priset blir??
    (beror givetvis på vad tex räkorna kostar)

Kom gärna med tips på hur man kommer ner i pris utan att tumma på kvaliten?? typ storpack på vitaminerna, inköps ställen mm!

Har ett recept:
    1 kg hela räkor,
    1 kg gröna ärtor, frusna,
    10 ml spirulinapulver
    100 gram gelatinpulver,
    10 droppar koncentrerad multivitamin
    Har du ett bättre recept? och tips = shout [:p]

Mina fiskar är centraler Vieja Synspila, Vieja Zonata
    och sydamerikaner Heros Notatus, Guldsöm
    ;-) LejonMarie
    540L Vieja synspila
    500L Cichlasoma bocourti

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Problemet med att räkmixens pris sticker iväg är beroende på om man skall ha spirulina eller astaxanthin. Dessa produkter kan ses som dyra, iallafall i engångskostnad, men i längden är det en riktigt bra investering.

Om du har pellets/granulat så kan du mjuka upp det och blanda i så att de får lite spirulina eller astaxanthin i fodret.

Räkor brukar väl kosta ca 35-40kr/kg
    Ärtor 15-20kr/kg
    Gelatinpulver kostar runt 6-7kr/50g förpackning.

Multivitamin anser jag vara ganska onödigt då de övriga produkter man vanligen tillsätter innehåller en hel del nödvändiga vitaminer.

Spirulina kostar ca 160-180kr/200g. En bieffekt som man tyvärr kan få av spirulina är små svarta fläckar på fiskarnas kropp vid överdosering. Annars ett väldigt bra tillskott.
    Astaxanthin kan du köpa via medlemserbjudande ifrån Linkan AB för 325kr/200g. Har inga kända biverkningar som spirulina och jag anser att det är ett kanontillskott för dina fiskar.

Båda dessa tillskott räcker länge då man tillsätter ca 10g/kg räkmix.

Om du vill spetsa till räkmixen än mer så kan du göra som jag, tillsätta t ex majsgrynsgröt och/eller havrekligröt.

För min egen del skulle det aldrig falla mig in att köpa räkmix. För det första så vill jag styra innehållet och för det andra så tycker jag det är roligt att laga maten åt firrarna.

Kommentar

• Fredrik H.
      Användare
      • April 2002
      • 1884

Man måste nog vara oerhört petig och nogrann i sina undersökningar för att märka vad cyclopezee, astaxanthin, multivitamin, eller spirulina verkligen har för effekt i kombination med räkskal.

Personligen har jag aldrig testat astaxanthin men dock övriga nämnda preparat i olika doser. Just nu kör jag stenhårt med cyclopezee. Varje gång man gör mixarna så kollar man extra på fiskarna och tycker att, "wow vad snygga dom är!" Men jag tror inte det faktiskt. När jag tänker efter så har de nog sett ut sådär alltid.

Det räcker med vanlig mix på räkor och ärtor tror jag.

Sen vill jag säga att jag håller verkligen med Stefan om att det är tillfredställande att laga fiskmat. Ju mer akvaristiska sysslor man kan hitta på ju roligare blir det.
      Fredrik H.
      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
      www.cichlidgallery.org
      www.tropheini.com

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Jag ser skillnad. Sedan tror jag att doseringen är det absolut viktigaste. Jag fegade lite i början, men tyckte mig (jaja Fredrik) se skillnad efter ett par veckors matande med Astaxanthin räkmixen.

Nu ser jag definitivt en färgförbättring. Jag gjorde även en test på yngel (Labidochromis Caeruleus - bild i CB4) och där märktes det väldigt snabbt en färgskillnad. Jag gjorde denna test för att se Astaxanthinets färgstärkande verkan...

Här pratar vi nästan enbart färgstärkande effekter och det är lite fel. Minst lika viktigt är den näring som Astaxanthin, Cyclop-eeze och Spirulina medför i form av mer välmående och friskare fiskar plus en starkare reproduktion. Detta är inget jag påstår, utan det är framforskade resultat (Astaxanthin).

Kommentar

• Lejonmarie
          Användare
          • April 2003
          • 429

citat:Fredrik H
          Det räcker med vanlig mix på räkor och ärtor tror jag.
          Inga vitaminer eller?? Fredrik H??
          eller syftar du till nått annat, kanske för jag har förstått att det är en del av grejen att ge vitaminer och medel som färbättrar färgen!

Stefan Larsson
          citat:Här pratar vi nästan enbart färgstärkande effekter och det är lite fel. Minst lika viktigt är den näring som Astaxanthin, Cyclop-eeze och Spirulina medför i form av mer välmående och friskare fiskar plus en starkare reproduktion. Detta är inget jag påstår, utan det är framforskade resultat (Astaxanthin).
          Vart köper ni dessa saker som ni räknat upp?

Kan ni ge ett recept med dessa ingridenser så att det blir riktigt i propotionerna! Tack!
          Så jag ser helheten, ev olika alt. oxå!

Tackar tackar
          ;-) LejonMarie
          540L Vieja synspila
          500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

Recept 1:
            1 kg Räkor
            1 kg Ärtor
            100g Gelatin
            2-4g Astaxanthin per kg mix (tillverkarens/distributörens rekommendation)

Recept 2:
            1 kg Räkor
            1 kg Ärtor
            100g Gelatin
            10g Astaxanthin per kg mix (min egna dosering)
            1 dl förvälld granulat/pellets
            1 portion majsgrynsgröt
            1 portion havrekligröt

Recept 3: (Fredriks förslag som du undrade över)
            1 kg Räkor
            1 kg Ärtor
            100g Gelatin

Detta är lite tips om hur det skulle kunna se ut med ingredienser. Den i mitten är något jag kör själv med bra resultat. Den är framtagen till mina Tropheus ciklider och dåvarande Malawi ciklider.

En annan tillsatts som du kan göra är att späda i lite flytande Omega 3.

Här kan du se hur du kan köpa t ex Astaxanthin (eller på sid 13 i CB4):

Se sista sidan för uppdatering av pris för 2005.

Spirulina köpes på hälsokostbutik om man nu väljer att använda det. Cyclop-eeze är svår att få tag på om man inte har vägarna förbi Cichlid-centret i Danmark eller beställer därifrån via nätet (dyr frakt gör den mindre prisvärd tycker jag).

Kommentar

• Fredrik H.
              Användare
              • April 2002
              • 1884

Nästan Stefan. Mitt recept lyder numera 1kg räkor, 1 kg ärtor till alla fiskar. Det är MYCKET viktigt att smyga på algbetare som tex Troffar och demasoni en så pass proteinrik mix under en lång invänjningsperion. Särskilt om det handlar om VF. Minst 2-3 månader tror jag att man bör lägga ner på det. Sen går Troffar kanonbra på 50/50 mix och ynglar mycket bättre.

citatnga vitaminer eller?? Fredrik H??
              eller syftar du till nått annat, kanske för jag har förstått att det är en del av grejen att ge vitaminer och medel som färbättrar färgen!
              Vad jag hävdar är att räkor och ärtor i sig innehåller allt som behövs för en riktig färgexplotion i förhållande till pellets och flingor. Jag tror att en utav anledningarna till att det talas så mycket om spirulina, Astaxanthin osv. har sina rötter i det vanliga "akvaristik-forum-fenomenet".

Den som är mest angelägen om att sprida information är den som just fått en "aha-upplevelse", sålunda en relativt nybakad akvarist. Denne akvarist har för första gången sett räkmixens förunderliga verkan och blivit förbluffad. Han har givetvis använt sig av "diverse special grejor" som han vill tro (och troligen verkligen tror) har med den stora framgången att göra.

I verkligheten så har han/hon inte provat att använda bara räkor och ärtor och vet således inte att det faktiskt är färska näringsrika vanliga, billiga råvaror som är själva grejen.

Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Jag kan inte säga att du har fel Fredrik, och du är betydligt mer erfaren än jag på Tropheus. Jag har faktiskt funderat på att sluta konstra till räkmixen och bara gå på tre ingredienser - Räkor, Ärtor, Astaxanthin.

Kommentar

• olof
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1823

Hej!

Jag kör räkmix på recept (ungefärliga mått)

500 g räkor
                  400 g ärtor
                  100 g spenat
                  100 g vitfiskfile
                  1 banan
                  1 msk spirulinapulver
                  2 msk askobinsyra
                  1/2 dl bentonitlera (kattsand)
                  1 vitlök
                  1 ägg
                  lite multivitamin
                  + lite pellets och flingor om jag har hemma
                  + lite havregryn

Jag tror oxå att Fredrik H har rätt att det funkar lika bra med bara räkor och ärtor men varför chansa?

citat:Ju mer akvaristiska sysslor man kan hitta på ju roligare blir det.
                  Varför då göra det lätt för sig?

Sen har jag aldrig lyckats bra med gelatin. Att som i orginalreceptet värma räkmixen och sen blanda i gelatin ser jag som helt vansinigt eftersom näringsvärdet minskar vid uppvärmning.
                  Min erfárenhet är att mixen smular och grumlar mindre om man minskar vatteninehållet. Om man tinar räkorna ordentligt och pressar ut så mycket vätska som möjligt minskar man vätskeinehållet radikalt. De torra ingredienserna absorberar oxå en hel del vätska.
                  Banan, vitfisk och ägg har en sammankletande effekt.

Håller även med föregående om att det är kul att slabba ihop sitt eget foder. Jag tycker oxå att jag märker stor skillnad på tillväxt och övrig trivsel hos mina fiskar jämfört med torrfoder. Kombinationen räkmix/växter är dock inte helt hundra eftersom det blir så mycket slam när man matar med räkmix.

Mvh

olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

1 kg räkor
                    400 g Allaskan pollock
                    5 råa ägg
                    3 dl laxfoder med hög fetthalt
                    2 bananer
                    2 kiwi
                    2 avocado
                    1 mango
                    1 pkt alfalfa- eller böngroddar
                    1 kg gröna ärtor
                    3 msk rapsolja

Det fungerar alldeles utmärkt till syd- och centralamerikanska ciklider.

Kommentar

• Hank
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1321

citat:1/2 dl bentonitlera (kattsand)
                      ????!!!!....
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

1 kg räkor
                        400 g Allaskan pollock
                        5 råa ägg
                        3 dl laxfoder med hög fetthalt
                        2 bananer
                        2 kiwi
                        2 avocado
                        1 mango
                        1 pkt alfalfa- eller böngroddar
                        1 kg gröna ärtor
                        3 msk rapsolja

Det fungerar alldeles utmärkt till syd- och centralamerikanska ciklider.
                        Verkade gott ju... kanske skulle fixa en rejäl mixer trots allt!
                        Ty det verkade dessutom vara en rejäl dos!

ps hur får man tag på laxfoder? ds
                        Anders L

Kommentar

• Lundensis
                          Användare
                          • March 2004
                          • 2262

citat:hur får man tag på laxfoder?
                          Hör med någon akvariehandlare eller kolla om det finns någon laxodling i närheten. Det finns sjunkande (granulat) laxfoder med hög fetthalt (det kanske finns flytande). Det finns både sjunkande och flytande (pellets) laxfoder med låg fetthalt. Kolla vad som finns att få tag på. Kostar ca 50-100 kr/kg. Är dessutom bra att kombinera med räkmix (räkmix kan smutsa ner vattnet trots bindemedel) + att man inte behöver ge lika mycket vid matning jämfört men vanlig ciklidpellets. Laxfoder fungerar ganska bra som bindemedel i räkmix, men pga. att det är så näringsrikt kan det ge algblomning om man ger för mycket. Därför kan det vara bra att kombinera med lax foder pellets.

Kommentar

• Lejonmarie
                            Användare
                            • April 2003
                            • 429

Jag säger bara en sak! "Kepp it Simple"
                            och det är det jag är ute efter så jag säker inte recept som är såå krångliga och dyra som möjligt!

Frågan är just om man missar massa färger för fiskarna om man bara kör på:
                            Recept 3: (Fredriks förslag)
                            1 kg Räkor
                            1 kg Ärtor
                            100g Gelatin

Vad är det i den köpta varianten av räkmix, nån som vet??
                            Varierar innehållet även där!

;-) LejonMarie
                            540L Vieja synspila
                            500L Cichlasoma bocourti

Kommentar

• Stelin
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1339

Innehållsförteckningen på min köpta räkmix: Räkor-musslor-fisk-spenat-ärter-havregryn samt vitaminer.Inget gelatin. (190kr/500gr)
                              //Stefan Lindstedt

Kommentar

Arbetssätt...