Agar Agar å gelatin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tona
    Användare
    • March 2003
    • 24

    Agar Agar å gelatin

    Är det någon som vet något annat än agar agar samt gelatin som man kan använda för att binda i hop foder mixar ???.

    Tony
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Gelatin anser jag fungera bäst av Gelatin och Agar Agar.

    Gelatin är en animalisk produkt medan Agar Agar är en vegetabilisk produkt. Något som diskuterats på senare tid är Lunelax som finns att köpa på apoteket. Det ska tydligen fungera riktigt bra för dom som använder det...

    Jag kommer att prova på Lunelax vid nästa tillverkning av räkmix.

    Kommentar

    • tona
      Användare
      • March 2003
      • 24

      #3
      Tack för tipset Stefan!!

      Har fakftiskt hört talas om detta förut men har ej kommit ihåg vad det heter.

      Finns det någon som har använt detta?
      Är detta nått som också skall värmas upp innan det tillsättes?.


      Tony

      Kommentar

      • Stefan P

        #4
        Vore intressant att veta dosering. Min räkmix löses upp för fort om man jämför med färdigköpt som är lite "seg".

        Här är vad FASS säger om medlet:

        Verkningssätt
        Lunelax är framställt av ispaghulaskal, ett växtslem som har förmåga att binda vatten. Tarminnehållet får på detta sätt en större volym, vilket stimulerar tarmen till ökad rörelse på samma sätt som när man äter fiberrik kost.
        Det ökade vätskeinnehållet ger också en mjukare avföring, vilket underlättar avföringen t ex efter operation.
        Lunelax är inte vanebildande. Lunelax innehåller inte gluten.



        Användningsområde
        Lunelax är ett volymökande medel (bulkmedel) som normaliserar tarmfunktionen vid både hård och lös avföring.

        Vad innehåller Lunelax?
        1 dospåse pulver till oral suspension innehåller:
        Verksamt ämne: ispaghulaskal 3,3 g.
        Övriga innehållsämnen: sackarinnatrium (sötningsmedel), riboflavin (färgämne E 101), citronsyra, natriumvätekarbonat, apelsinessens (smakämne), citronessens (smakämne).


        Ser ju inte direkt giftigt ut, kanske hjälper mot förstoppning?

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Jag vet inte dosering. Den behöver, enligt tidigare tipset, inte värmas.

          Kommentar

          Arbetssätt...