Div frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alucard

    Div frågor

    Tjena och Hej.

    Jag har tänkt mej att bygga en bakgund i frigolit. Så jag har ett par frågor.

    1. Är det möjligt att ha ett mindre akvarium under det "stora" som "reningsverk"?.
    Att med endast slangar få upp/ner vattnet (Så man sliper "Pump/filter om möjligt värmaren"?

    2. Isf. Vad ska man ha för utrustning för ett sådant? Jag har en powerhead 802:a.

    3. Vad ska man ha för silicon, fix och lack till bygget av bakgrunden?

    Tack på förhand
    //Micke
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

    #2
    1. Ja visst. Om det är ett slutet system så kan du ha ditt stora filter i det lilla karet, det är ju inga problem.

    2. Lite slangar och en rejäl pump, eller 3 duger gott. Du måste ju försöka få en bra cirkulation och en bra ytrörelse för att få ett syrerikt vatten, det är det viktigaste.

    3. Överlämnar jag till någon annan.
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Mård
      Användare
      • February 2004
      • 285

      #3
      Jag kan enbart svara på fråga 3 hoppas det duger

      Du ska änvända vanligt akvarie silicon, det ska alltså vara ettikabaserat. Jag köpte mitt på ett vanligt byggvaruhus.
      Fixet är bara vanligt husfix inga kostigheter alls finns på byggvaruhus.
      Det finns massor av olika lacker vissa verkar ha bra erfarenheter av golvlack eller något likande. Själv tog jag den säkra vägen och använde epotex. Epotexlacken är betydligt dyrare men den är också väl bebrövad. Dock är det lite jobbigt att blanda härare med lacken, man måste vara otroligt noga.

      Ett tips är att hälla i färgpigment i lacken (om du väljer epotex) då slipper du den här enfärgiga resultatet utan kan fixa dig naturliga skiftningar. Ser verkligare ut enligt mig.

      Lycka till!!
      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

      Kommentar

      • Alucard

        #4
        Finns det nån som har en skiss/ritning på ett sådant "reningsverk"?

        Kommentar

        • Mattias Nilsson
          Användare
          • April 2002
          • 467

          #5
          just 802 funkar inte så bra som returpump, den kan inte trycka upp vattnet, om det är från nån sorts sump du menar. Användandet av sump är inte så vanligt inom sötvatten här i Sverige, däremot inom saltvatten. Eller du menar nån form av "stängt" system, som ett egentillverkat ytterfilter?
          Mvh
          Mattias

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

          Kommentar

          Arbetssätt...