Discus och rutiner?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • February 2004
    • 285

Discus och rutiner?

Är det viktigt med fasta runtiner för discus? Jag har inte haft några som hällst regenbundenhet vad gäller ljus och matning ni runt jul. Vill discusarna ha regelbundenhet när de gäller tänding och släkning samt matning?

Discusarna har varit väldigt blyga på sisstone. Jag har inte varit hemma så mycket så kanske har de vant sig av vid att någon går där? Men jag har också haft pump problem. Den stannade helt i några dagar. Men jag har bytt vatten mycket efter det. Hur lång tid och många vattenbyten borde det ta att rätta till pumpens strulande? Sen har jag ju rivit runt lite för att kunna suga ordentligt överallt kan de också göra att dom är räddare en tid fram över?

Discusarna ser inte sjuka ut på något sätt men de är mycket räddare än vanligt.

Tacksam för alla svar och funderingar
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • Leopoldi
    Användare
    • February 2004
    • 1082

Nä å noga är det inte med rutiner. Det som är viktigt är vattnet. Håller du det tipp topp så pelar det ingen roll hur regelbundet eller oregelbundet du byter eller matar. Om dom är må är dom iofs mer kännsliga för att inte få mat. I veckas svält ska en välmående diskus klara.

Kommentar

• Mård
      Användare
      • February 2004
      • 285

Ok det låter bra. Har matat lite nu ska byta vatten efter det så får vi se hur det artar sig. Är det inte häller noga med när det är tänt och släkt? Alltså att de har någelunda fasta tider.
      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

Kommentar

• Leopoldi
        Användare
        • February 2004
        • 1082

Nja mina diskusar leker o frodas och inte har jag några fasta tider när jag tänder o släcker. Därmed inte sagt att det inte är bättre med någorlunda regelbunden dygns rytm.

Kommentar

• discusred
          Användare
          • June 2004
          • 851

Själv tänder jag till mina discusar olika tider, allt ifrån tio på morgonen till ett på dagen. Är bagare och slutar olika tider på natten. Men inte tar dom illa av sig av det. Det är som Leopoldi säger att vattnet är viktigast.

Kommentar

• Mård
            Användare
            • February 2004
            • 285

Oki got it!!

Kickade lite på din länk där, Stockholms ciklid klubb, lät intressant. Eller är det bara killar som är med??

Kommentar

• Leopoldi
              Användare
              • February 2004
              • 1082

Nä det är några tjejer också. Men killarna är nog i majoritet. Men vi är väääääääääldigt snälla.

Kommentar

• Mård
                Användare
                • February 2004
                • 285

Ok det är absolut något jag ska tänka på....Vi har ju ingen akvarieförening här i Södertälje vad jag vet. Har också tänkt att gå med NCS för första gången i år. Synd bara att stämman är så långt bort i år[V]..vi Stockholmare får åka långt...

Kommentar

• Mård
                  Användare
                  • February 2004
                  • 285

Kom nog just på varför mina fiskar blev lite blygare och varför min vatten kvalitet kanske inte var den bästa. Ibland blir man så trött på sig själv!!! För några veckor sedan köpte jag 4 st nya discusar (hade 3 innan). Sen sätter jag igång med gödning. Snacka om belastning bara det liksom. Toppen över i:t måste ju kommit sedan när pumpen stannade ett par dagar.

Synd att mina små älsklingar har en så korkad matte[]

Kommentar

• Leopoldi
                    Användare
                    • February 2004
                    • 1082

Dom hämtar sig nog snart. 9 gånger av 10 är det vattenkvaliten som sviktar när diskus är "hängiga".

Kommentar

• Mård
                      Användare
                      • February 2004
                      • 285

Heheh..dom har redan hämtat sig. Det var då jag insåg vad jag gjort fel.

Kommentar

• Johan1
                        Användare
                        • May 2002
                        • 390

Jag vet inte. Men har du upprepande problem med att vattenkvaliten blir dålig. Typ redan efter ett par dagar? Kanske du skall prova att stoppa i någon ytterpump till, mata lite mindre etc...
                        https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• Mård
                          Användare
                          • February 2004
                          • 285

Pumpen brackade ju ihop under julen och den var köpt från PWSS och dom måste ju också få ha ledigt så jag fick inte en ny förän i söndags. Men nu har jag både den provisoriska pumpen och den nya i och allt verkar bra....matade två gånger igår och de var ivriga som vanligt...och bytte vatten i morse för säkerhets skull.

Men under julen gjorde jag som du föresog drog ned på maten och bytte vatten ofta.

Kommentar

• Johan1
                            Användare
                            • May 2002
                            • 390

Här gäller det å tänka ett steg längre. Det kostar lite mera men det betalar sig oftast i längden. Speciellt om du skaffar några flera akvarier. Använd två regeln. Ha två doppvärmare istället för en, två pumpar istället för en. Går den ena sönder så fungerar i alla fall den andra. Hänger sig den ena doppvärmaren så orkar den inte självständigt koka fisken etc.

Om du får strömavbrott stannar pumpen. Det står still i 3h, gifter bildas och sedan kommer strömmen å skiten åker ut i tanken. Fisken dör. Lösning är att skaffa en jordfelsbrytare som inte startar efter ett ström avbrott utan att allt förblir ström löst. När man kommer hem kan man backspola alla pumparna etc.

Skilj på strömmen till olika system. Lysen på en tryckknapp och pumpar, dopvärmare på en annan så blir det lättare när man byter vatten.

https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

Arbetssätt...