Belysning till växtkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper2
    Användare
    • October 2003
    • 49

    Belysning till växtkar

    Om man vill ha fler än fyra lysrör till ett 375 liters verkar det finnas två alternativ;

    1. Bygga sin egen ramp
    Hur går jag tillväga och vad skall jag tänka på? Kan man använda 150 cm rör? Högreflekterande aluminium invändigt?

    2. Skaffa halogenarmatur
    Finns det några fördelar gentemot lysrör? Vad skall man tänka på?


  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1833

    #2
    citat:1. Bygga sin egen ramp
    Hur går jag tillväga och vad skall jag tänka på? Kan man använda 150 cm rör? Högreflekterande aluminium invändigt?
    150 cm rör går att använda om du kan acceptera att din ramp sticker ut något i kanterna. Det är ju mer än rörer som skall in. Köp vattenskyddade kopplingsatser så behöver du inte ha täckglas som förtar effekten.

    Sist jag byggde en ramp själv så klistrade jag panduros metallpapper på insidan, jag vet inte om det gav mer ljus, men snyggt var det.

    citat:2. Skaffa halogenarmatur
    Finns det några fördelar gentemot lysrör? Vad skall man tänka på?
    Hur menar du? I din fråga undrar du hur du kan få in mer än 4 lysrör. Skaffar du halogen så har du ju inga lysrör

    Halogen är ingen bra belysning till växter. Det är däremot metallhalogenlampor. Jag har 2*150 w över mitt 375 och det är deffinitivt för mycket. Kanske 2*70 skulle passa bättre? Fördelen med mh är att du får en snygg stråleffekt.

    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Jesper2
      Användare
      • October 2003
      • 49

      #3
      Tack för svaret! Ja, just det, mer ljus skulle det vara inte nödvändigtvis fler rör.

      140 W skulle bli mindra än jag har idag. Verkar dock vara svårt att hitta mellanting. Det fungerar inte med bara t ex 1*250 W till ett så långt akvarium?


      Kommentar

      • olof
        Användare
        • April 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        En armatur med två eller tre 80 W T5 rör kan ju oxå vara ett alternativ. PWSS har tex de här:





        Mvh

        olof

        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • Bjarne Sætrang
          Användare
          • October 2003
          • 167

          #5
          DIY T5-ljusramp m/2x80W Bresslein-armatur: http://www.akvarieforum.no/text.cfm?id=1421

          Se også min hp (artikler) for mer info og bilder
          Mvh Bjarne
          www.aquadigital.net

          Kommentar

          • malawi_voodoo
            Användare
            • July 2002
            • 790

            #6
            sen skaffar du bra reflektorer oxå
            /Glenn Wouda

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1833

              #7
              citat:140 W skulle bli mindra än jag har idag. Verkar dock vara svårt att hitta mellanting. Det fungerar inte med bara t ex 1*250 W till ett så långt akvarium?
              Varför vill du ha mer än 140w? Det är ganska så lagom för att få en design som håller. Mer så måste du i och klippa hela tiden, det tröttnar du på så småningom.

              1*250 är inget bra alternativ, det blir för ojämt fördelat. Däremot så skulle 3*70 funka, förutom då att det är för mycket förståss.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Jesper2
                Användare
                • October 2003
                • 49

                #8
                Tack för tipsen. Jag har inte hunnit gå igenom alla länkar än men skall så göra.

                citat:Varför vill du ha mer än 140w? Det är ganska så lagom för att få en design som håller. Mer så måste du i och klippa hela tiden, det tröttnar du på så småningom.
                Jo det är sant jag vill inte klippa hela tiden. Dennerle hävdar också att man inte behöver så mycket ljus men eftersom både du och Defdac på ett trovärdigt sätt sågade dem vid fotknölarna har jag tagit fasta på dels en artikel på Hjortgatan ( Av Defdac? ) och dels på beskrivningen av bl a Defdacs prisbelönta akvarium med 0,7 W ljus per liter. Krävs inte det för de mest ljuskrävande växterna? Jag har lyckats hyggligt med t ex Rotala Macranda tidigare men det var i ett mindre akvarium.

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1833

                  #9
                  Satsa på runt 0,5w det räcker garanterat till dom flesta växter. Jag har sett någon på zoopet som hade ett grymt fint kar på endast 0,3. Har växterna allt så behöver dom inte så mycket ljus, dom växer iallafall.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • crebble
                    Användare
                    • November 2004
                    • 14

                    #10
                    hejsan!
                    bara för att göra det klart för alla så spelar inte watt per liter nån större roll iom att 1w lysrör är starkare än 1w glödlampa i lumen (ljusstyrka) och 1w metallhalogen är mkt starkare än 1w lysrör.
                    själv har jag 1 250w metallhalogen hänger över min vänstra del i mitt stora kar (1000L) och den räcker till och blir över några ggr om...
                    har bara lyset tänt i 8 timmar men ändå blir det alger snabbt.
                    om jag var du så skulle jag köra på det du blev tipsad om (2x70w metallhalogen) och ha det tänt ca 9-10 timmar om dan.
                    plus att metallhalogen ger ett jävligt snyggt ljus med vågbrytningarna från ytan!!! det mest naturlika jag nånsin sett i akvariesammanhang!!

                    kolla min zoon så kan du se det
                    mvh / jocke
                    960l,128l,302l och 3 st 375 l kommande...
                    älskar loricariidae
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=315781

                    Kommentar

                    • tropfrog
                      Användare
                      • July 2003
                      • 1833

                      #11
                      citat:själv har jag 1 250w metallhalogen hänger över min vänstra del i mitt stora kar (1000L) och den räcker till och blir över några ggr om...
                      har bara lyset tänt i 8 timmar men ändå blir det alger snabbt.
                      Att det blir alger snabbt beror knappast på att du har mycket belysning. Jag har 300w mh till mitt 375 kar och inga alger. Att du har alger beror på att du inte lyckats mata dom hungriga växterna under mhn.

                      I övrigt så är det som du säger, ljuskällor är väldigt olika, men 0,5w/liter är en generell regel som gäller fullreflekterade fullspektrumrör. MH har inte generellt en större verkningsgrad än vad rör har, det beror på vad du trycker i för ljuskälla. Tex så har aquarelle ett högre purvärde än de flesta mn lampor. Vill man köra största möjliga pur så skall man satsa på ab aqualine mh, högst pur trots ett bra pris.

                      Läs mer om pur:

                      MVH
                      Magnus

                      Kommentar

                      • Jesper2
                        Användare
                        • October 2003
                        • 49

                        #12
                        citat:fullreflekterade fullspektrumrör. .... Vill man köra största möjliga pur så skall man satsa på ab aqualine mh, högst pur trots ett bra pris.
                        Vad menar du med fullreflekterade fullspektrumrör? Är ab aqualine mh en metallhalogenarmatur? Var hittar man den?

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1833

                          #13
                          Fullreflekterat= att du har reflektorer monterade
                          Fullspektrumrör= att lysröret lyser i hela spektrumet och inte bara i en "topp".
                          Ab aqualine är en mh lampa, dvs passar i vilken armatur som helst som är avsedd för tvåfattade 150w lampor. Tror nog att den finns i 70 w också. Lampan finns att köpa hos bland annat aquaristic.net, armatur likaså.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Peter_F
                            Användare
                            • January 2004
                            • 172

                            #14
                            Tycker inte att man behöver avskräckas av att använda MH. Börjar man bara lite försiktigt med belysningstiden, så karet/växterna vänjer sig, är det inga som helst probs.

                            Jag kör med 2x150W Aqualine i mitt 300L växtkar. Tänt mellan 10-17.
                            Därefter skymningsbelysning i form av spotlight fram till 22.

                            De enda alger som visar sig är enstaka prickalger på glaset. Detta tar malarna hand om.
                            Man får dock räkna med att göda lite oftare, typ 3 ggr/veckan.

                            mvh
                            Peter
                            "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1833

                              #15
                              Lite k2po4 i karet så försvinner prickalgerna snabbt.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...