Varför seriekoppla PET-flaskor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    Varför seriekoppla PET-flaskor?

    Har surfat på nätet och ser att en del seriekopplar både 2 och 3 PET-flaskor med mäsk i sina "Co2-reaktorer".VARFÖR?Förstår inte vad man vinner på att "flytta" mäsken från ena flaskan till en annan flaska med mäsk.Som jag tolkar det så jäser det i båda mäskflaskorna.

    Nå´n som kan förklara.
    En sak till.Får man en längre jäsning i en 5-litersdunk?Alltså jäser det fler dar i en sådan mot i en 1 1/2L´s flaska?
    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • pny
    Användare
    • April 2002
    • 210

    #2
    Jag antar att de som seriekopplar flera flaskor inte startar alla flaskorna samtidigt. På så sätt får man en över tiden jämnare tillförsel av koldioxid eftersom jäsprocessen går snabbast i början och sedan klingar av.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • February 2004
      • 349

      #3
      Jag antar att de som seriekopplar flera flaskor inte startar alla flaskorna samtidigt.

      Men,antingen startar man ju jäsningen eller också inte.Varför koppla in en flaska som man ändå måste fylla på med någon av ingridenserna för att starta jäsningen?FATTAR INTE!!!!!!
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • Loket65
        Användare
        • September 2003
        • 176

        #4
        Är det verkligen så att de har mäsk i alla flaskorna? Är det inte så att man har en flaska med bara vatten som "andra" flaska för att försäkra sig om att inte mäsken når karet? Eller för att rena "gasen" så att bara co2 kommer i karet?
        Den som äter lever får sej
        *Magnus*

        http://www.orumsnygard.se

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Vatten har man, såvitt jag hängt med i dessa turer, som en sista reningsprocess...dvs för att rena "gasen".

          Kommentar

          • Micke Lövberg
            Användare
            • February 2004
            • 349

            #6
            Trodde jag också men....

            och.....
            http://www.bollmoraakvarieklubb.org...takvariet_3.htm

            Detta gör man för att b la för att få ett jämnare flöde.
            Fått svar på annat forum:

            Defdac 2005-01-12 11:31
            Finessen är att man kan få betydligt jämnare gasflöde om man byter en flaska oftare. Har man 7 flaskor kan man byta en flaska varje dag och på så sätt hela tiden ha ett väldigt jämt gasflöde, istället för att ha en megadunk som är segstartad och som bubblar som fasiken i mitten av sin livslängd och sedan sakta klingar av.

            375L Malawi
            112L Tanganyika
            90L Tanganyikayngel
            45L Tanganyika

            Kommentar

            Arbetssätt...