Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Jarhl
    Användare
    • April 2002
    • 2277

läckra bilder FI ska själv ta nya på mina när jag är klar med flytten och dom har acklimatiserat sig i deras nya kar!Kan man stoppa i någon medinv.tro i310 karet knappast troligt va eller?

MJ
    Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Micke: Det beror på, större ciklider bör du nog undvika men ett 310 liters är ju ganska likt ett 375 liters storleksmässigt så nog tycker jag du borde kunna slänga i några små sebror åtminstone. Men om paret är stabilt så de inte bråkar så skulle jag hellre hålla dem för sig själva, det kommer bara bli onödigt mycket problem vid lekarna annars.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Micke Jarhl
        Användare
        • April 2002
        • 2277

tänkte mer en gibbiceps eller en långsträckt pansar mal kan det gå tro?
        Kanske dum fråga jaja jag får testa å se
        MJ
        Senast redigerad av Micke Jarhl; 15 December 2005, 22:08.

Kommentar

• bece
          Användare
          • September 2005
          • 127

Ursprungligen postat av Micke Jarhl
          tänkte mer en gibbiceps eller en långsträckt pansar mal kan det gå tro?
          Kanske dum fråga jaja jag får testa å se
          MJ
          De går säkert bra...Som bra å ha en städare ju...

suck..mina dovii vart restade...snyft []
          Bara jag som var *cikliderna*....kul att vara igång igen []
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=149245
          http://spaces.msn.com/berrac/

Kommentar

• Alexander Ylipää
            Användare
            • October 2003
            • 3615

Ursprungligen postat av bece

suck..mina dovii vart restade...snyft []
            va?
            Mvh Alex

Kommentar

• bece
              Användare
              • September 2005
              • 127

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
              va?
              japp så jävligt är de...lite utanfår tråden...men suck...så de får bli nått annat kul...sneglar lite på Cichlasoma festae...men vi får se...tror rolle har inne ett gäng...lite störe..
              Bara jag som var *cikliderna*....kul att vara igång igen []
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=149245
              http://spaces.msn.com/berrac/

Kommentar

• Alexander Ylipää
                Användare
                • October 2003
                • 3615

Jahopp...snappade upp en 12 cm jaguarciklid från Guldfisken idag. Väldigt grann.....svartvitjagga från skåne....vilken grossist det var visste inte snubben i affärn...han mummlar så mycket

Den blir smått uppvaktad av citrinellumhanen..men den har fullt sho att bråka med alla andra invånare.....den åt även direkt
                Ska försöka ta bilder sen...
                Mvh Alex

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Härligt Alexander, kul att du äntligen testar på jaggor! Du har ju lite koll på friedrichsthaliin så du vet ju ungefär vad du har att vänta dig, de är nog ganska lika beteendemässigt misstänker jag.
                  Kan du se vad det är för kön på den? Är det en hane så borde du plocka upp mina honor jag just bytte in till Rolle, den minsta borde vara ungefär i samma storlek som din firre, nån enstaka centimeter större kanske men det är bara bra. Långt från svartvit dock. Men även de stora jag har nu är av den beigefärgade varianten, bara mindre beige än vanligt, vitbeige typ, så den färgvarianten kan ju bli fin den med. Ett lekpar vill du ha i alla fall, det är då man fastnar för arten på allvar eftersom de kan vara rätt så inaktiva annars pga deras rovbeteende.

Sedan lite glada nyheter från mig också. Mina större jaggor lekte igår kväll!
                  En riktigt hyfsad kaka med ägg blev det. Och jaggorna är nu riktigt arga också. Citrinellumen fick jag panikflytta i morse för att ingen olycka skulle ske. Stackarn fick bara ligga under en skiffersten och trycka, kunde inte ens stå upprätt där under, och jaggorna vaktade utgången noga så det funkade ju inte. Två gibbiceps, tre långsträckta pansarmalar och en prickig knorrmal går dock kvar i karet än så länge.

Det jag nu kan konstatera då uppvaktningen är över och leken är ett faktum är att de här jaggorna helt klart är i samma nivå som de större jag hade sist då det gäller aggressiviteten. De tolererar inget annat i karet då de ska leka och de har samma intensiva uppvaktning då hanen gör riktigt otäcka utfall mot honan varpå de till slut samsas och leker.
                  Känns lite riskabelt precis som sist men den här honan ser ut att vara snäppet hårdare än honan jag hade sist, hon har aldrig flytt iväg och visat sig underlägsen utan står mest på samma fläck och spänner sig och gör små kvicka undanmanövrar då hanen attackerar, och jag tror inte hon har blivit träffad en enda gång, jag ser då inga märken av nåt sånt i alla fall. Så blir det inte värre än så här så borde det finnas hopp om att man kan hålla paret helt själv i karet utan strykfiskar.

Två bilder på äggplatsen.

Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Kul att se. Dra gärna upp en kull och skicka ner ett gäng till Skåne.

Kommentar

• Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

Ursprungligen postat av FI
                      Härligt Alexander, kul att du äntligen testar på jaggor! Du har ju lite koll på friedrichsthaliin så du vet ju ungefär vad du har att vänta dig, de är nog ganska lika beteendemässigt misstänker jag.
                      Kan du se vad det är för kön på den? Är det en hane så borde du plocka upp mina honor jag just bytte in till Rolle, den minsta borde vara ungefär i samma storlek som din firre, nån enstaka centimeter större kanske men det är bara bra. Långt från svartvit dock. Men även de stora jag har nu är av den beigefärgade varianten, bara mindre beige än vanligt, vitbeige typ, så den färgvarianten kan ju bli fin den med. Ett lekpar vill du ha i alla fall, det är då man fastnar för arten på allvar eftersom de kan vara rätt så inaktiva annars pga deras rovbeteende.
                      Jadu...hur man ser könskillnader på jaggor är jag helt grön på. Några "säkra" markeringar som tyder på en hane/hona? Idag var han framme hela tiden och gled omkring och är lite småsugen på nicaraguorna....de ryker nog snart.

Nu vet jag inte hur de andra invånarna skulle säga om jaggorna skulle leka. Men det vore en roligt att få se när jaggan spöar citrinellumen.

Är klart intresserad av en av dina honor

Sedan lite glada nyheter från mig också. Mina större jaggor lekte igår kväll!
                      En riktigt hyfsad kaka med ägg blev det. Och jaggorna är nu riktigt arga också. Citrinellumen fick jag panikflytta i morse för att ingen olycka skulle ske. Stackarn fick bara ligga under en skiffersten och trycka, kunde inte ens stå upprätt där under, och jaggorna vaktade utgången noga så det funkade ju inte. Två gibbiceps, tre långsträckta pansarmalar och en prickig knorrmal går dock kvar i karet än så länge.

Det jag nu kan konstatera då uppvaktningen är över och leken är ett faktum är att de här jaggorna helt klart är i samma nivå som de större jag hade sist då det gäller aggressiviteten. De tolererar inget annat i karet då de ska leka och de har samma intensiva uppvaktning då hanen gör riktigt otäcka utfall mot honan varpå de till slut samsas och leker.
                      Känns lite riskabelt precis som sist men den här honan ser ut att vara snäppet hårdare än honan jag hade sist, hon har aldrig flytt iväg och visat sig underlägsen utan står mest på samma fläck och spänner sig och gör små kvicka undanmanövrar då hanen attackerar, och jag tror inte hon har blivit träffad en enda gång, jag ser då inga märken av nåt sånt i alla fall. Så blir det inte värre än så här så borde det finnas hopp om att man kan hålla paret helt själv i karet utan strykfiskar.

Två bilder på äggplatsen.

http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...gga020_lek.jpg
                      Grannt FI! Ser ut o bli lagom med yngel i vart fall Hur behandlas malarna i karet? Står de emot hanens attacker?
                      Mvh Alex

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Några "säkra" markeringar som tyder på en hane/hona?
                        Själv kör jag efter mönstret på fenorna och kroppen och det brukar stämma rätt bra. Ordentligt tydligt mönster på fenorna betyder hane och knappt något mönster alls betyder hona. Honorna har sedan tydligare fläckar längs sidolinjen medan hanarna har fler mindre fläckar på buken. Går man sedan in på detaljer så har hanen lite kraftigare huvud och käke också.

Grannt FI! Ser ut o bli lagom med yngel i vart fall Hur behandlas malarna i karet? Står de emot hanens attacker?
                        Jupp det lär bli en redig kull det här.
                        Malarna blir undanskuffade om de kommer för nära men det verkar fungera rätt bra så länge de håller sig på avstånd.
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Micke Jarhl
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2277

Grattis FI rejäl kaka där mina håller på att gräva bort halva inredningen nu så en lek är nog på g här åxo min gibbiceps får inte visa sig många sekunder förrän dom är på den ,försökte kila fast en anubias i andra änden men det verkar meningslöst med det den rycker honan upp när jag precis satte dit den märkligt! långt från deras håla,fiskar med karaktär héhe...
                          Mvh MJ

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Hehe jo det där med växterna känner jag igen, samma sak har hänt här hos mig sedan jaggorna fick karet för sig själva. Men jag lyckades hitta en plats i främre vänstra hörnet där dungen med vallisneria får vara i fred. Så testa flytta runt anubiasen en del innan du ger upp. Nu kanske inte främre hörnet är världens snyggaste placering för vallisneria som i mitt fall, men får man plantorna att sprida sig från den där platser där de får vara i fred så kanske de kan smyga sig inåt i karet utan att jaggorna noterar det.

Från det ena till det andra. Det är fascinerande att se att hanen nu börjar likna honan mer, de större fläckarna på sidorna har nu pressats fram och mönstret på buken har blivit ljusare. Det här är något jag har sett under lekarna hos samtliga jaguarhanar jag har haft. Men vad beror det på? Är detta något de gör för att ynglen lättare ska känna igen föräldrarna? Eller beror det bara på att hanen nu inte är boss på samma sätt som tidigare?
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• malplacerad
                              Användare
                              • May 2005
                              • 877

Från det ena till det andra. Det är fascinerande att se att hanen nu börjar likna honan mer, de större fläckarna på sidorna har nu pressats fram och mönstret på buken har blivit ljusare. Det här är något jag har sett under lekarna hos samtliga jaguarhanar jag har haft. Men vad beror det på? Är detta något de gör för att ynglen lättare ska känna igen föräldrarna? Eller beror det bara på att hanen nu inte är boss på samma sätt som tidigare?
                              Det kanske är ett sätt att visa att nu är det yngelvård och inte hetsig lek som gäller?
                              ||||

Kommentar

• Wilhelm
                                Användare
                                • April 2002
                                • 9122

från det andra till det tredje, hur stora är dom?
                                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

Arbetssätt...