Ska nog sälja min jaguar.Har inte plats för dessa fina fiskar.Fick med honom när jag köpte ett kar.
Jaguarciklid 2005!
Kollaps
X
-
-
jinnarparen: Skönt att få det bekräftat, tackar för hjälpen där, jag har funderat på om det är allt från vattenvärden till storlek på kar och foder. Kanske Jumbo är så ljus just för att han aldrig har lekt då? Och kanske din hane är ljus för att du har två hanar och det inte blir någon lek? Blev även din gamla bamse till hane mörk med tiden?
Men även det ensamma lekparet lekte alldeles för ofta så jag är inte så säker på att det är antalet honor som spökar i mitt fall, de leker ungefär lika ofta nu som då. I mitt fall är det nog yngelvården som brister. De sköter bara om ynglen i någon enstaka vecka. Vet inte varför. Men jag ska se om jag kan låta hanen gå själv med påfåglarna ett tag, då kanske honorna växer till sig också.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Då har Laesk införskaffat jaggor å bocourti
4st jaggor
3st buccar (dom hade inga fler i affärn)Kommentar
-
-
Jasså du blev med jaggor du också till slut Laesk =)
Fin hane där, ser ut att ha ett lite mer utskjutande underbett än åtminstone de jag har haft vid liknande storlek, sånt är alltid positivt, inger respekt. Han går ju med vad som sägs vara den dominanta färgteckningen också vilket inte kan vara så vanligt med tanke på storleken. En bra start helt klart verkar det som. Är han kaxig?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Tack ska ni ha!
Den på bilden är den snyggaste av dem, den andra stora hanen har inte lika stark teckning.. inte de små honorna heller (hoppas de är honor iafall)
Kaxig... njae inte direkt, visst han kanske naffsar lite "i luften" efter nån ibland, men inga större skador.
Men jag är välldans nöjd, länge velat ha jaggor, men de har liksom inte blivit av.. men nu blev det ett bra tillfälle då calobrensehanen dödade båda honorna, då de blev dags att byta fiskbeståndet i 375:an.
Iofs är ju 375 på tok för litet till jaggor å speciellt bocourtis.. men de blir ett senare problem sovrummet har jag inget kar i än. Å där får de plats ett 2metersKommentar
-
Tjena!!Jag tog upp några små nästan frisimmande av mina jaggor ikväll,men det är det minsta jag har varit med om,Får se om jag kan få dom att överleva t o m bosmider verkar stort till dom här !!
mvh MJMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Är det så att det varierar mellan lekarna hur stora ynglen är? Då jag hade hanen jag bytte in med en av honorna i det mindre karet så fick de en kull yngel där ynglen var större än jag någonsin sett jaguaryngel tidigare. Detta är dock enda gången. Honan har jag fortfarande kvar så jag tycker inte det kan bero på honan. Kan det vara så att det beror på hur perioden då äggen produceras har varit? Vilken föda honan har fått, hur mycket föda hon har fått osv? Kanske t.o.m. temperaturen i vattnet? Eller beror det på hanens mjölke? Just den hanen har jag ju inte kvar längre.
Här är en ovanligt bra bild på en av honorna.
En riktig snygging om jag själv får säga.
Och sedan en standardbild då två honor har nån liten maktkamp.
En scen som utspelar sig dagligen men som numera väldigt sällan leder till liplocking vilket är skönt. Honorna börjar lugna ner sig och har nog vant sig vid varandra nu.
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Mkt fina bilder! *längtar tills mina fått lite mer storlek*Kommentar
-
Tackar
Du behöver nog inte längta så länge ska du se, mina köpte jag i februari och de har vuxit långsammare än vad jag upplever som normalt så dina är nog i samma storlek till våren nästa år.
Appropå akvariestorleken som du skriver om högre upp. En 375a är ju knappast optimalt vilket jag kan intyga om, men kan funka till jaggor om man lyckas få bukt på problemen med aggression. Det är där problemet sitter som jag ser det. Nackdelen är väl att man då för att få bort aggressionen sannolikt får överbefolka lite och ha strykfiskar eller som jag flera honor, och det har säkert en del negativa effekter. Man får nog sänka kraven en del då det gäller fiskarnas storlek om man håller fiskarna i en 375a tror jag.
Men bara de blir tillräckligt stora för att man åtminstone ska bli nervös då de argt cirkulerar runt händerna så är det lugnt. Där går gränsen. Man måste bli skraj. Det är viktigt.Senast redigerad av FI; 06 November 2005, 01:17.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Igår lekte de igen, ny hona som vanligt. Jag har funderat lite och struntar nog i att flytta hanen, allt fungerar så bra bortsett från att hanen är mörk ibland, knappt några problem alls med aggressvitet osv, så det känns dumt att börja experimentera, det blir bara problem.
Det jag funderar på är att istället flytta några av strykfiskarna för att tunna ut fiskbeståndet litegrann och minska antalet yngelätare i karet, jag tror huvudproblemet ligger i att ynglen blir uppätna så snabbt, varpå jaguarerna då leker tidigare än vanligt vilket ökar stressen.
Jaja, en bild på hanen är allt jag har att bjuda på just nu. Fortfarande hyfsat slank, det blir intressant att se hur länge det håller i sig, den förra jaggahanen blev ju rejält rund med tiden. Men jag kör nästan bara med räkor nu så jag vet inte om det är mager mat jämfört med pellets som de andra fick.
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Nu får du sluta läskas fredrik mkt najs!Kommentar
-
Varje gang man laser Jaguar traden blir man sugen igen.
Det var darfor jag sparade det sista ynglet.
Kaxiga Kalle ar nu omkring 10cm och en otrolig alpha male, han kommer ofta upp till glaset och skakar pa huvudet for att skramma bort mig.
Jag har massor av guppys som jag har anvandt till att starta upp olika akvarium med och dom klammer ut yngel hej villt sa det finns alltid en och annan foderfisk att ge honom.
Nar jag gor det brukar jag alltid se till att mata honom ordentligt med torrmat forst - han har borjat se ut som en av Fredriks gammla runda jaggor. Efter att han har atit sig proppfull slanger jag ibland ner ett gang guppys som efterratt - det verkar inte spela nagan roll hur matt han ar , han slanger sig pa dom och jagar ner dom till sista firre utan att ta en paus. Otrolig testasteron jagare.Kommentar
-
-
Kul att höra du fortfarande har kvar jaguarintresset INXS, det låter helt klart som att du har en liten Jumbo på gång där. Posta gärna bilder om du har möjlighet.
Jag önskar jag kunde säga att min hane är lika kaxig som din men han är lugn som en filbunke, betydligt lugnare än den större hanen jag hade sist, går knappt att jämföra ens, och han var ändå rätt lugn han också. Mig bryr han sig inte om hur som helst, men jag sitter ju med näsan tryckt mot glaset mest hela tiden så han har väl vant sig vid det här laget antar jag.
Du försöker dra upp en riktig bjässe låter det som, kolla in bilden nedan innan du matar för mycket bara. Ett avskräckande exempel kanske. ;P
Beast: Ser ut som en riktig bamsing det där, och man ser på huvudformen att han har lite ålder. Hur stor är han? Över 30cm?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
Kommentar