Beast: Fina firrar, jag har aldrig sett en hona med så mycket prickar på buken tidigare, är det för att hon är vildfångad som filnamnet antyder måntro? Mina honor är nästan helt utan mönster på kroppen förutom de stora fläckarna.
Jaguarciklid 2005!
Kollaps
X
-
-
FI: Tackar, hon blir sån strax innan leken sen försvinner fläckarna på buken.
Om det har med att hon är vildfångad att göra vet jag faktiskt inte. Hon är ju rätt så stor 23-24 cm.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
ja dom var väldigt kraftiga Beast verkligen fina ,Det grova underbettet+ att jag tycker dom verkar vara högre i formenMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
-
Två nya bilder på hanen.
Ynglen försvann snabbt den här gången, på mindre än en vecka. Jag tror det är gäddcikliderna som stjäl ynglen, jag har sett dem lurpassa kring lekplatsen och norpa något ynglen då och då under dagen och de kanske är ännu värre nattetid.
Nåja, jag har ändå inte plats för yngel så det är lugnt. Och med tre honor i karet så är det lek hela tiden typ. Hanen lekte med minsta honan härom dagen, en riktig stresslek, jag slet upp all inredning mitt på dagen och möblerade om helt och bytte vatten och på kvällen lekte de. Tyvärr var äggen borta redan dagen efter så nu är hanen och flirtar in sig hos de andra två.
Att hålla jaggor på det här sättet, med flera honor per hane alltså, funkar än så länge riktigt bra. Jag trodde det skulle bli problem men det är fortfarande bara honorna som bråkar med varandra, de verkar dessutom bli lugnare. Problemet jag har är att honorna inte växer så mycket, den minsta är nog inte ens 15cm och jag har haft fiskarna i snart 9 månader. Känns inte riktigt bra. Men så länge hanen är snäll mot honorna så är det lugnt, det är bara om det skulle bli fiasko så jag tvingas plocka bort två honor som jag tror det blir problem. Storleksskillnaden till hanen växer hela tiden.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
-
då har man äntligen fått tag på jaggisar. 4 st "as" på 3 cm blev det. Så nu blir det till att göda upp dom så det blir nåt att titta på180 liter SA i väntan på den stora baljan
www.umea.akvarieforening.se
www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306
-
erik: Hanen har vuxit på rätt bra även om han inte är så kraftig än, runt 20cm skulle jag gissa att han är nu.
bucklan: Trevligt, vi blir fler och fler
Fick du butiken du pratade om att beställa hem eller hittade du någon annanstans?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
FI: Man vill ju vara med dom stora grabbarna å leka Grossisten till butiken ifråga hade dom på listan nu, så Aquariefisken fick hem några stycken som jag tog. Ska bli roligt när dom har vuxit på sig lite å får hoppa ner i det stora karet sen =)180 liter SA i väntan på den stora baljan
www.umea.akvarieforening.se
www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306
-
Det finns snygga jaggor runt om i landet. Var på besök hos Mikael Jahrl i fredags och knäppte då en bild på hans jagga när det var matdags.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
-
Kommentar
-
Hej!
Jäkla skillnad med din kamera Jinnarparen,
sådana bilder är jag inte i Närheten av,Det var en trevlig pratstund med dig och Pangea i fredags!!Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Ojojoj, Mickes jagga är ju ett riktigt praktexemplar! Grymt fin!
Och jinnarparen, din ljusa hane är också riktigt fin, jag tror det bara är positivt att han är så ljus, Jumbo var ovanligt ljus då han var mindre och vi vet ju alla hur fin han blev då han växte upp. Jag har ju inte så mycket erfarenhet själv men vad jag har förståt då jag har dammsugit nätet på info så blir jaguarhanarna väldigt ofta mörka då de blir större. Och min hane som nu börjar växa till sig är inget undantag, utseendet varierar och i bilderna jag har postat här har han varit ganska ljus men ibland är han väldigt mörk, gråbrun typ. Jag ska se om jag kan ta något mindre smickrande foto så ni får se.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Okej som lovat kommer här en rykande färsk bild på hanen i sitt mörkaste och allmänt dassiga utseende, jämför med honan i nederkant så inser ni hur mörk han är.
Jag undrar om det inte är någon form av stress, det ser ju ut så i alla fall. Men det är bara periodvis som han får detta utseende, samma sak gällde för den förra stora hanen jag hade, den mörka färgen tycks komma då en lek eller yngelvård just är avslutad. Kanske leken är stressande? Eller en onormalt kort yngelvård kanske?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
FI: Du har helt rätt när du skriver att leken är stressande. Därav hanens mörkare färgteckning. Det är ju också en sådan färgteckning man ser på undertryckta jaggor. Det bästa vore om du på något sätt förhindra att de leker stup i kvarten. Att plocka bort en hona vore en lösning.Åter till CA
Det är där jag hör hemmaKommentar
Kommentar