If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag hade dem i ett 600 l (200*60*50). Men med lite inredning.
När labiatumparet (det i Sandby) gick hos mig så levde de rövare med det mesta i min 3m burk. Hanen är en svår nöt att knäcka för de flesta andra.
Jaggorna måste upp i större storlek om du vill ha lek på dem också i karet.
Skall du emellertid bara ha dem för att titta på så är det en helt annan sak då kommer det nog inte att var några större problem. Jag upplevde inte att labiatumen skulle ha hela karet som revir (typ mina motaguense och doviin när jag hade stora sådana) utan de nöjde sig med en hyfsat stor del av karet.
Senast redigerad av jinnarparen; 29 September 2005, 19:52.
Dödade blir de inte, så litet är inte karet, men de kommer inte att kunna hålla ett revir.
Labiatumparet går ju i ett 250 l kar med en del jaggor och mig veterligen är det ingen som har blivit dödad.
FI: Dina jaggor leker väl rätt så ofta? Kan du få de att hålla igen lite så tror jag nog att du får dem att växa till sig. Leken kostar en hel del energi både för hanen och framför allt för honans del.
Jo det kanske kan hjälpa, de leker helt klart ofta och de började väldigt tidigt också, honan var nog inte mycket mer än 7cm vid första leken. Lite tusenbrödervarning här kanske.
Frågan är bara hur man får dem att sluta tänka på lek? Jag törs tyvärr inte sära på dem då det är total harmoni i karet just nu. Att sänka tempen ska väl funka? Men det kanske även påverkar tillväxttakten?
Låter lite misstänkt fast inte helt ovanligt. Mina kan också vara lite slöa ibland.
Mitt gamla par som jag hade för några år sedan hade också sina slöa perioder då de låg sida vid sida utan att för den skull vara sjuka.
Går de ensamma i karet ?
Mr Green:
Enligt min erfarenhet så är inte jaguarcikliden lika aktiv som påfåglar eller citrinellum/labiatum men står allt rätt till så är de pigga och matglada och ligger inte på botten annat än om de mår riktigt dåligt.
Men det vanligt då man köper lite större fiskar att de är skygga och tillbakadragna då de kommer till ett nytt kar. Jag tippar att det är det du ser. Oftast försvinner detta på några timmar men ibland kan det hålla i sig i dagar. Är de skygga även efter några dagar så är det något annat problem, kan bero på uppväxten men oftast beror det på att det är något med karet eller karets placering som de inte gillar. Få fiskar i ett stort kar med lite inredning leder ofta till skygghet. Samma sak om det faller skuggor över karet då man går förbi det.
Att dina nu ligger i ett hörn verkar dock mindre bra, oftast brukar de gömma sig bakom inredningen om problemet är att de inte känner sig hemma. Det låter som att dina firrar är väldigt stressade pga någonting. Det är svårt att ge tips på vad du ska göra då man inte ser fiskarna och karet själv, men är vattenvärden och temp och sånt okej och om fiskarna inte verkar sjuka så hade jag släckt ner belysningen tills jag ser att fiskarna lämnar botten och börjar simma runt lite. Eventuellt hade jag inrett med fler gömställen och slängt i någon fler fisk också om karet nu är lite tomt.
Spammar med lite bilder också då jag ändå är här, jag testade fota med solljus över karet idag.
Minsta honan, den jag tycker är finast just nu, perfekt kroppsform och simmar alltid med ryggfenan uppspänd.
Mr Green: Kul om det löste sig så enkelt.
*viskar* svart haj = paroonhaj? *tittar sig oroligt omkring efter moraltanter*
Appropå pH-värdet så har jag tidigare kört med pH på 6,5-7 utan problem så jag vet inte om de är så känsliga för "fel" pH. Men samtidigt så kör jag med pH på drygt 8 nu och jag vet inte om det är inbillning men jag tycker de har blivit lite finare efter det, hanen har i alla fall fått blåare ryggfena och honorna är om möjligt ännu ljusare än tidigare. Vet dock inte om det är värt besväret än, enklast är ju helt klart att köra med pH-värdet man får ur kranen.
Mr Green: Kul om det löste sig så enkelt.
*viskar* svart haj = paroonhaj? *tittar sig oroligt omkring efter moraltanter*
Appropå pH-värdet så har jag tidigare kört med pH på 6,5-7 utan problem så jag vet inte om de är så känsliga för "fel" pH. Men samtidigt så kör jag med pH på drygt 8 nu och jag vet inte om det är inbillning men jag tycker de har blivit lite finare efter det, hanen har i alla fall fått blåare ryggfena och honorna är om möjligt ännu ljusare än tidigare. Vet dock inte om det är värt besväret än, enklast är ju helt klart att köra med pH-värdet man får ur kranen.
Hmm det var en svart mal elle hajmal....INTE paron haj så elak är ja inte mot djur
Den är väldigt lik eldstjärt bara denna kan bli uppemot 50cm om man har tur=)
Ph:värdet ja hade var 6-6,5 o där dom kom ifrån runt 8 så det blev en liten chock troligtvis...
Kommentar