Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morellen
    Användare
    • December 2003
    • 84

Hmmm... Då får det nog bli påfåglar så länge... och så lite impulsköpta jaggor senare - inte kan jag hjälpa att det skulle medföra att jag behöver ännu ett akvarium?

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Jepp impulsköp är även min melodi. Det är bara testa, så gör jag alltid, funkar det inte får man sära på fiskarna eller byta in de man inte vill ha kvar. Testar man och det blir fiasko så har man i alla fall lärt sig nåt, och funkar det så är det bara tacka och ta emot.

Då fiskarna är små kan man egentligen fösa ihop nästan vad som helst, jaggor är som regel hyfsat lugna som små, det är bara om fiskar tydligt visar att de är svaga som de är i faorozoonen, såna bör man gallra bort.
      Ärligt talat nu då jag tänker efter så tror jag du kan kombinera jaggor med nästan vad som helst så länge storleksskillnaden inte är för stor om du bara ser till att gallra bort de svagaste individerna, huvudsaken är att du låter dem växa upp tillsammans, jag är helt övertygad om att det är därför mina påfåglar har funkat så bra med jaggorna.
      Men att gallra bort de allra svagaste och mest lättstressade exemplaren är en nödvändighet. Det blir alltid någon stackare som får agera hackkyckling men det bästa är att se till att det är en fisk som pallar med detta, en påfågelciklid kan inte vara hackkyckling då de bara vänder sidan till och låter sig hackas sönder, då är det bättre att slänga i en lite mindre centralare i karet som vet hur de ska bete sig mot aggressivare arter. Jag har en del såna firrar med mina jaggor, bl.a. en Amphilophus longimanus och två nicaraguense. Sebror funkar också bra, de är riktiga tuffingar.
      Sedan gäller det som vanligt att ha lite tur också.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

Ännu en jaguarägare!!!

Det är några år sedan sist men nu befinner sig ett jaggapar i Genarp igen.
        Fick syn på en fin hane för 2 veckor sedan i zooaffären. Den var kvar idag så då var det bara till att leta upp en hona och turligt nog så hittade jag en.
        Det är ju inte såhär jag brukar gå tillväga när jag handlar fisk, vill helst ha 8-10 st och låta de välja själv. Men jag håller tummarna för att de ändå accepterar varandra.

Faktum är att jag var i affären för att köpa 8 st P Splendida, jaggaparet blev en ren bonus.

Nu går paret tillsammans med +250 freddie- och motayngel i 540 l karet. En del yngel lär nog med all säkerhet försvinna på grund av att de inte har vuxit tillräckligt snabbt.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Härligt jinnarparen! Skoj att se dig få upp intresset för jaggorna igen
          Hur stora är fiskarna?
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• pirran
            Användare
            • December 2004
            • 186

min ena jagga har fått en tand som växt upp ur under läppen den sticker upp ca 3mm men det varkar inte infekterat eller besvärande men det är väl viss fara vid lipplock med de andra firrarna, vad gör man låter det vara eller behöver den tas bort?
            pirran

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

citat:Hur stora är fiskarna?
              17 resp 15 cm. Den svart och gråvita färgen gör att de ser ut lite som tetracanthusen. Det finns alltså inget gult i dessa fiskar, inte än i alla fall.
              Vet inte riktigt var de kommer ifrån. En sak är säker, de är inte släkt. Hanen hade kommit in som ensam fisk och honan gick i ett annat kar tillsammans med en annan hane som var väldigt lik henne i färgteckningen.
              Skall försöka att bli färdig och knäppa några bilder på dem.
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

jinnarparen: Du menar att du alltså har fått tag på den svart-vita varianten? Den äkta varianten?
                Mina är ju helt klart av den beigefärgade varianten, de var blåvita som små men jag vet inte riktigt vad som hände, om jag matade dem med något färgframhävande foder trots att jag var så försiktig eller om de helt enkelt bara beslöt sig att ändra färg. Märkligt var det i alla fall, idag är samtliga beigefärgade, även honan som länge var väldigt grå.
                Hur som helst så vore det ju hur tufft som helst om du hittade den svartvita-varianten, då är det bara odla på som en galning, och du vet ju att jag är intresserad av yngel.
                Var noga med fodret i så fall, även för ynglen, inga färgtillsatser, även om jag inte vet hur stor verkan det har så är det onödigt att ta några risker.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

pirran: Det låter bara som att en av de två "huggtänderna" i underkäken har vuxit ut, det är helt normalt, tänderna lossnar emellanåt, exempelvis då de gräver, men de växer ut igen. Den andra är säkert också på väg.
                  I bilderna nedan kan du se hur de ser ut.

Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                    • April 2002
                    • 2670

Nja, jag vet inte om det är den svartvita varianten. Men de har i varje fall inget gult i sig. Det som i "vanliga" fall är biegefärgat till gult är hos dessa ljusgrått.
                    Jag har flyttat över paret till det stora karet (det var nog mer troligt att jaggorna hade satt i sig splendidorna än de andra yngeln, då splendidorna syns bättre i mörkret). Det tar väl några dagar för dem att anpassa sig så vi får se vad som händer.
                    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Låter ju helt klart lovande i alla fall, mina ändrade färg redan då de var 7-10cm så dina har säkert passerat det stadiet med färgerna intakta. Antingen hade färgförändringen hos mina med fodret att göra, jag är dock tveksam till detta eftersom jag har varit så försiktig, eller också måste fiskarna bli könsmogna innan man ser deras egentliga färg.
                      Kolla in den här bilden på en av ungfiskarna bredvid en gulare jagga.

Och kolla in största hanen idag. Inte lika gul som gammelbjässen men vit är han ju inte.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Angående det här med att ha påfåglar med jaggor... Läs påfågelciklidtråden...

Underskatta inte påfåglarnas aggressivitet, vid könsmognad händer tydligen något ingen tar med i beräkningen då de pratar om dessa fiskar.
                        Och jaggorna fortsätter visa upp det beteende jag har dillat så mycket om tidigare, aggressiv vid lek och hyfsat fredlig mellan lekarna. Aggressionen mellan könen tror jag man kan få bukt på genom att hålla en hane med flera honor, hanen i det större karet byter hona mellan lekarna nu, den gamla honans yngel är nu borta och han har precis vunnit en annan honas hjärta, de putsar nu stenar, knappt en halvtimme efter att påfåglarna flyttades.
                        Harembildande? Eller har han bara svårt att bestämma sig?
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• pirran
                          Användare
                          • December 2004
                          • 186

okey jag har aldrig fattat att de ska växa ut ur läppen men det är ju helt normalt skönt bara att luta sej tillbaka och andas ut! vad är det som avgör när tänderna växer ut är det ålder eller storlek eller miljön hur de trivs? jag vet ju inte hur gamla mina är bara att de är ca 25-27 cm.
                          pirran

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Tänder har de redan som ungfiskar men de verkar tappa dem titt som tätt och ibland hinner man knappt se dem innan de är borta igen. Jag vet inte om tänderna lossnar och om det växer ut nya eller om de bara bryts av på mitten och sedan växer ut igen, som en nagel typ. Men de ser alltid vassa ut så jag gissar på att det växer ut nya varje gång. Hur som helst så försvinner de ofta i samband med leken då fiskarna gräver mycket och putsar stenar, så hur länge det dröjer innan de växer ut beror nog på hur länge det är till nästa lek, kanske kan även miljön spela roll, mår fiskarna bättre så kanske tänderna växer snabbare.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Angående färgen. Här är ett foto direkt ur kameran (men förminskat) som är lite närmare verkligheten än bilden jag postade sist där kontrasten var lite för hög. Suddigt men färgerna är korrekta. Beige basfärg, lite turkosfärgad rygg och ryggfena och sedan svarta stora fläckar längs mittlinjen och lite gyllenfärgade bukprickar. Svagt lilafärgat skimmer längs mittlinjen också, syns inte så bra här men det ser riktigt fint ut då ljuset träffar rätt.

Den här bilden är också hyfsat korrekt färgmässigt.

Och lite action... Liplock mellan två honor. Ajaj.

Honorna är nu 13-14cm och den största hanen borde vara ca 16cm. Växer väl fortfarande rätt hyfsat men inte lika snabbt som de förra jag hade.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                                • April 2002
                                • 2670

Spännande news!
                                Får de bara chansen så leker paret nog ganska så omgående. De verkar i varje fall ha funnit varandra väl och både hane och hona håller på med "huvudskakningar" för fullt. Hanen gräver också lite här och var i karet.
                                Problemet för dem är att kunna ta ett fast område i karet. Det finns en del större fiskar som de inte riktigt rår på ännu.
                                Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

Arbetssätt...