Nu har även jag skaffat mig jaggor efter att ha läst om era en längre tid. Har iof varit sugen på dem ända sedan jag såg vuxna djur på ca 35-40 cm...
Jaguarciklid 2005!
Kollaps
X
-
-
citat:Ursprungligen skickat av FI
Hur många påfåglar har du? Och vet nåt sätt att se skillnad på könen förutom att titta på genitalpapillen? Jag har två på 15cm som alltid simmar ihop, de gick ihop i butiken också, så jag börjar fundera på om det är ett par. Kanske är det därför den ena är så aggro?
Jag spammar tråden med två färska bilder, en då man ser karet och en annan som var lite läcker då jag lyckades fånga största jaggan i rörelse så allt utom fisken blev lite suddigt.
vet inte alls hur man kan skilja könen på dom.
hur är skilnaden på genitalpapillen på hane och hona om man nu tar på jaggorna tilexempel???
vart lite spam i tråden här åxå angående påffar,men de köper viKommentar
-
Jag vet faktiskt inte heller hur man könsbestämmer påfåglar, jag hade en teori om att man kunde se det på deras käke (hane = grov, underbett, maskulin. hona = tunnare, inget underbett, feminin) men blev överkörd av experterna som tyckte jag snackade i nattmössan hehe. Tydligen så kunde man bara vara säker på deras kön om man tittade på genitalpapillen, hanen har en spetsig och honan en trubbig.
Jag håller för övrigt på att koppa in 6st till småjaggor nu. Det går nu 12st jaggor i mina kar. Woohoo! =)
Det var svårt att se skillnad på dem i butiken men jag försökte välja de med minst mönster för att ha större chans att få ett par honor. Bilder kommer imorgon eller sent ikväll beroende på hur skygga de är.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
se där....kul ,blir de snart för mej åxå fan 70 liters är ingen höjdare för dessa vildjur.slås å tappat mönster...grublar på att lägga in lite mindre stenar så dom får gömställen,fan liter med dom,dom mår inte bra i de lilla karet.....nåja de var ju en nödlösning
och tack för uplysningen om genitalpapillen...nu kanse man kan ha lite koll iafKommentar
-
2005-07-02
Finns det några jaguarciklidägare kvar här på forumet?
Vi har diskuterat jaguarer i Parachromistråden tidigare men den verkar ha dött nu och splittrats till småtrådar så jag tänkte det vore bra för nya ägare att dra igång den här tråden, titeln "Parachromis" riktar sig väl mer till de redan inbitna fantasterna.
Så ni som sitter därute med dessa monsterfirrar kan väl hoppa på här och diskutera vidare i denna långkörare som nu sträcker sig ett par år bakåt i tiden.
Själv är jag givetvis fortfarande såld på den här arten och det har blivit ett litet uppsving på intressenivån nu när det är sommar och det går att mata med mörtyngel
En liten uppdatering vad som har skett här i karen sedan sist:
Jaguarcikliderna som jag har postat bilder på i den här tråden är sålda sedan ungefär 6 månader tillbaka, det var enbart hanar så jag började om på ny kula så snart en av butikerna fick in ungfiskar igen.
Jag startade med 10 ungfiskar och hade bättre tur med könsfördelningen den här gången och snart utkristaliserade sig två dominanta hanar i gruppen. Inom kort hade några honor fattat tycke för dem och de första lekarna skedde så tidigt som då fiskarna var 7 respektive 10cm.
Idag har jag plockat bort de överblivna fiskarna och har nu kvar de två dominanta hanarna och de tre tuffaste honorna. Ett tag hade jag samtliga fiskar i 375an och det fungerade förvånadsvärt bra, hanarna slogs stundtals rejält men sällan så det slutade i skador. Nu idag har jag särat på dem, ett av paren går nu i 222liters karet och det andra paret och den överblivna honan går i 375an. Och allt fungerar över förväntan. Inga bråk inbördes än så länge och båda paren leker och ser ut att fungera bra ihop.
Hanarna rök dock ihop en sista gång innan jag hann sära på dem och det resulterade i liplock och sned käke... På båda fiskarna... Maximal otur kan man väl säga. Men käkarna ser ut att ha rätat upp sig en aning och nu är det egentligen bara om man ser dem rakt framifrån som man ser att underkäken drar iväg åt sidan, på ena hanen drar käken iväg åt vänster och på den andra åt höger.
Lite om könsbestämning. Det här har vi ju diskuterat många gånger tidigare men det skadar inte att dra det igen. Har man inte möjlighet att titta på genitalpapillen och notera denna skillnad...
...så kan man gå efter hur kraftigt mönster fenorna har, det är så jag har könsbestämt mina och då fiskarna blev större kunde jag se att det stämde till 100%. Så länge fiskarna inte är stressade och mörka så verkar hanarna alltid ha kraftigare mönster på fenorna. Syns hyfsat tydligt i bilden nedan. Ingen av fiskarna har här lekdräkt och dessa bilder togs innan någon av fiskarna lekte så det skulle kunna vara innan könsmognad.
Det var ju länge sedan något skrevs i tråden så några fler bilder kan jag väl bjuda på.
Här är en av hanarna med några yngel.
Och frugan...
Och här är de båda två med lite fler yngel.
Och det andra lite mindre lekparet.
Jag tänkte försöka uppdatera tråden åtminstone månadsvis även om diskussionerna inte tar fart igen men ser givetvis att fler jaguarägare hoppar på tråden så vi kan byta erfarenheter igen.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
kul o se att du fortfarande är en inbiten jagga"snubbe" det är alltid kul att läsa om hur det gå.lite osis med liplocken där. hoppas de rätar ut sig.Kommentar
-
Jodå jag tror det ordnar sig med käkarna, i början var de rejält sneda men nu är de kanske 3mm förskjutna i sidled så jag tror de är på väg att räta upp sig av sig självt.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
-
Inga problem. Eller jo, lite problem kan det givetvis bli, men jag hade mitt större lekpar i ett 375 liters och det var egentligen bara just innan leken som jag önskade att karet var större, pga hanens aggressioner mot honan. Men jag tror mitt förra par var rätt ostabilt, de jag har nu bråkar ingenting med varandra, så idag skulle jag säga att ett 540 fungerar finemang till jaggor om du får fram ett stabilt lekpar.
Börja med en stor grupp, jag startade med 10st den här gången, och gallra sedan bort fiskar allt eftersom de börjar para ut och du märker att de fungerar bra ihop. Hanarna kommer bråka rätt rejält så två hanar tror jag är max i ett 1,5 meters kar även då de är små, då de är uppåt 15cm så kommer du vilja nöja dig med en hane. Men spara gärna så många honor som möjligt så länge det går, honorna fungerar bättre ihop, de bråkar men tar liksom små revir som de håller istället för att bråka med alla och allt.
Hur som helst så är inte jaggor i närheten lika besvärliga som andra stora centralare då det gäller aggression så känner du att du vill prova på dem så tycker jag du ska göra det, de är rätt stillsamma av sig så ett 540 liters räcker länge om du får fram ett stabilt par.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Låter ju lovande. Jag är bra sugen på att pröva... fast sambon har ju siktat in sig på oscars så det lär väl bli det tilllatt börja med... Skulle det funka att ha jaggor och oscars ihop?Kommentar
-
jag tror att oscars ocg jaggor är en väldigt bra mix!! har lärt mej det iaf.. FI har ju i sitt 375L kar 2oscars och några jaguarer..
Men du får höra med Fredrik han vet nog säkert.
Har faktist själv funderat på det mixen!
//tomKommentar
-
har era jaggor den teckningen som på korten jämt? mina jaggor är små prickiga över hela kroppen och har inga större mörka partier utan jämt fördelade små prickar på kroppen. hur stora är era just nu?? de kanske blir små prickiga på äldre dar!! vet inte hur gamla mina är men de är nog ca 30 cm och hungriga jämt...pirranKommentar
-
Kommentar
-
jag ska bara lyckas fixa min dator hemma så kommer det bilder på mina pojkar det lovar jag, har bara internet på jobbet just nu åskan slog ut mitt internet!!pirranKommentar
-
Morellen: Påfåglar är rent generellt för mesiga för jaguarer men jag har två ovanligt tuffa påfåglar med mina jaggor nu idag så ingen regel utan undantag kan man väl säga. Det är dock ingen kombination jag kan rekommendera, man måste ha lite flyt, jag startade med 6st påfåglar och 4st tvingades jag plocka bort relativt snabbt för att de inte kunde hävda sig, två stycken utmärkte sig däremot genom att simma runt och nypa till allt som kom för nära och det är dessa två jag har kvar nu. De är fortfarande riktiga retstickor och har inga problem att hävda sig mot jaggorna.
pirran: Jo precis som Daniel säger så ändrar de ofta mönster då blir större, speciellt då hanarna som får det mönster du beskriver. Men deras mönster varierar nästan hur mycket som helst från individ till individ, en del har små prickar, andra har ett sammanvävt mönster, ser nästan ut som en labyrit, och en del har kvar de stora sidofläckarna eller linjer uppe på ryggen även då de är fullvuxna.
De jag har nu är 12-15cm och båda hanarna har fortfarande kvar sidofläckarna, bukprickarna försvinner även helt och hållet under leken som i bilden nedan.
Min förra koloss till hane "tappade" de stora sidofläckarna då han var runt 27-28cm, sedan hade han enbart små prickar på sidorna, tidigare såg han ut ungefär som fisken ovan.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
Kommentar