If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Varanus: Det beror på, det är väl ingen kombination jag kan rekommendera till ett 375-liters direkt, det kändes rätt fullt. Men det fungerade oväntat bra så länge jaguarerna inte lekte. Vid leken blev det dock kaos som vanligt, det slutade med att jag sög upp äggen för att få det att fungera. Trist, men nödvändigt just då.
Jag har tänkt att kanske skaffa nån mer ciklid under uppväxten
har nämligen tänkt att ha dom i ett 100,50,50 till att börja med kanske att jag kan ha 1+1 sebraciklid som styr ett tag?
Jag har tänkt att kanske skaffa nån mer ciklid under uppväxten
har nämligen tänkt att ha dom i ett 100,50,50 till att börja med kanske att jag kan ha 1+1 sebraciklid som styr ett tag?
Jo bara du inte väljer sebror som är allt för stora så borde det gå bra, men sebror är tuffa och de kommer förmodligen dominera karet rätt hårt tills jaggorna har blivit könsmogna.
Personligen hade jag valt någon snällare ciklid än sebror just under uppväxten nu då det är första gången du provar på jaggorna, jaggor gillar att vara kung i karet och de blir ofta mörka och fula om de inte får vara detta.
Varför inte prova på någon sydamerikan istället? Blå ciklid? Eller någon mindre och snällare centralare som de så småningom kan träna smygjakt på, typ sajica eller multispinosa?
Förresten, ditt kar ser betydligt större ut en 375L, fast det kanske beror på att firrarna fortfarande är små ?
Jo du har nog bara tittat på någon bild med ungfiskar, det är en vanlig 375a på 150x50x50cm. Då en 25+ centimeters jagga glider förbi vid framrutan ser det inte lika stort ut...
Jo men hej svejs, jaggis traden har kommit till liv igen!!
Jag har ju kvar nagra av dom sista ynglen och det verkar som att jag har en liten "Jumbo" i karet. En av krabaterna staller och styr med alla dom andra och dom klenaste verkar helt svarta.
Tillvaxten halls i check eftersom jag inte har tillrackligt med tid att mata och kora vattenbyten.
INXS: Det låter som en riktig tuffing det där, nåt att köra vidare på kanske.
Jag har aldrig mätt dem men en gissning är väl att de är 13-17cm, och hanen är då i den övre delen av skalan. De växer inte lika snabbt som de förra jag hade men å andra sidan är de lite slankare vilket jag tycker är positivt. Hanen har också börjat få rätt mycket mönster.
Efter att tidigare ha tagit upp utrymme i Parachromis-tråden så lånar jag nu den här tråden för att låta er förfasas över mina två jaggor...
Som en del kanske känner till så inköptes de ursprungligen som P. Friedrichsthalii för ett antal månader sen. Anledningen till att de utannonserades som sådana var nog mest för den för jaggor ovanliga färgen. I början var de nästan helt gröna men nu, när de växt till sig lite och jag fattat att det är jaggor det är frågan om, är de för det mesta lite guldgulfärgade med gröna skiftningar.
Även om jag alltså nu insett att det förmodligen är jaggor jag har så ser de jäkligt skumma ut när jag jämför med andra "vanliga" jaggor. Det som är mest uppseendeväckande är, förutom färgen, formen på fenorna. Ingen av fenorna ser ut som vanligt. De saknar den naturligt jämt, avrundade solfjädersformen som man ser på alla andra fiskar. I stället så snörps liksom den yttersta delen av fenan och fenstrålarna ihop till något som mest liknar en liten tofs. Detta syns tydligast på sidofenorna och stjärtfenan och ibland ser det nästan ut som om de inte kan simma riktigt normalt. Utöver detta så är den största av dem helt skev i käften. Ser man den rakt framifrån så ser man att överkäken och underkäken pekar åt varsitt håll. Som ett saxbett alltså.
Här kommer ett par ganska så nytagna bilder där man kanske kan skymta utseendet:
Bilderna föreställer tyvärr bara den största, som nu är ca 14 cm, men den mindre ser i princip identisk ut. Den har bara aningen mörkare fenor och så saknar den skevheten i käften. I övrigt är de dock pigga och matglada och kommer hyfsat bra överens med de andra firrarna i karet.
Jag tror tyvärr att deras ovanliga utseende beror på alltför långt gången inavel. Har för mig att jag läst nånstans att missbildade fenor ofta är ett tecken på just det. Vete sjutton vad jag ska göra nu. Det kanske är lika bra att plocka upp dem och banka dem i skallen eller vad säger ni?
Jo det där är allt märkliga firrar, de är så gula så jag tippar att de är korsningar av något slag. Gillar man gult så är de ju riktigt fina men det är ju trist med fenorna. Men om du inte vill ha dem kvar som huvudfiskar så kanske du kan ha dem som strykfiskar istället för att bara avliva dem? Eller är de aggro och gräver och är allmänt jobbiga?
Appropå den skeva käken så ser min hane ut precis så där, men det var värre tidigare, det mesta har gått till sig, ena kinden buktar ut en del och verkar inte vilja gå till sig men snedheten är nästan borta.
Så käken kan räta upp sig.
Och fenorna kanske också kan fixas om du kapar "tofsen" där fenstrålarna börjar kröka sig och låter dem växa ut på nytt. Har du tur växer de ut rakt. Kan vara värt ett försök om du gillar fiskarna men planerar avliva dem pga utseendet.
Tjaa... Det lutar väl åt att jag behåller dom. Trots allt är de ju pigga och matglada och ställer inte till mycket besvär. De enda de ibland gnabbas lite med är de (än så länge) jämnstora niccarna men de lär väl bli annat ljud i skällan när jaggorna växer till sig lite.
Rent principiellt så tar det mig också emot väldigt mycket att avliva fiskar oavsett skäl (om de inte är skadade och lider). I det här fallet så skulle ju anledningen vara närmast estetisk vilket gör att det egentligen enbart är frågan om någon sorts snobberi. Så de får nog hänga med ett tag till så att man får se vad det blir av dem.
Kommentar