Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Varanus_
    Användare
    • October 2004
    • 123

Har nu bokat 4st 8-10cm jaguarer får dom troligtvis nästa vecka

Fredrik hur länge har du tänkt att hålla alla dom honorna med hanen?
    Hur kommer det gå när dom blir lika stora som dina gamla jaggor?

Jag funderar på att ha cirka 5st skivtetror med 1.1 jaguarer och sen lite rovmalar och fengäddor hur tror ni det funkar i ett 540? om man tex inreder med en stor rot så det blir som en avdelning
    Mvh Adam

Kommentar

• Uffeman
      Användare
      • February 2004
      • 234

-Kan man se skillnad mellan könen när dom är så små eller är det bäst att köpa en grupp och låta dom para ut sig ?

Om inte, när börjar man se skillnad mellan könen ?

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av tseppae

jaa man får väll skriva litte om mina jaguarer som inte har lyckats med lek dom 2-3 senaste gångerna , egen kläcks o sen värkar honan bara släppa all ansvar
        Jag har typ samma problem fast i mitt fall är det hanen som börjar fundera på annat. Undra om det kan ha med temperaturen att göra, jag har fortfarande lite för varmt i karen, kanske blir ynglen svagare av värmen varpå hanen(i ditt fall honan) tycker det är lika bra att dra upp en ny kull istället? Lekarna gick i alla fall bra i våras men nu var det länge sedan man fick se de där härligt stora yngelmolnen.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av _Varanus_

Har nu bokat 4st 8-10cm jaguarer får dom troligtvis nästa vecka
          Härligt.
          Får de in fler så rekommenderar jag att du skaffar en lite större grupp, åtminstone 6st, då får du lättare fram ett stabilt lekpar om du nu bara ska spara två fiskar.

Fredrik hur länge har du tänkt att hålla alla dom honorna med hanen?
          Hur kommer det gå när dom blir lika stora som dina gamla jaggor?
          Så länge det funkar så här bra så är det bara köra på, förhoppningsvis kan jag spara hela gruppen åtminstone ett halvår till och sedan hoppas jag kunna ha kvar två honor hela tiden.
          Men det här är en helt ny metod att hålla ciklider för mig så jag testar mig bara fram. Vi får se hur det går.

Jag funderar på att ha cirka 5st skivtetror med 1.1 jaguarer och sen lite rovmalar och fengäddor hur tror ni det funkar i ett 540? om man tex inreder med en stor rot så det blir som en avdelning
          Jo det går nog bra, det var ungefär så jag höll mitt större jaguarpar. Problem som kan dyka upp är som alltid att hanen och honan bråkar, men lite klurig inredning kan lösa många problem, skivtetrorna hjälper också till en del. Blir det ändå problem så kan du prova slänga i någon ytterligare ciklid också, eller foderfisk.

Skivtetrorna och fengäddorna får du däremot räkna med att pyssla om litegrann eftersom skivtetrorna är växtätare och fengäddorna lite sega i vändningarna. Enklast är att leta reda på något foder som inte jaggorna gillar som då fengäddorna hinner fram först till, eller också kan du handmata dem eller köra ner armen i karet och släppa ner maten alldeles framför dem. Lite knepigt kan det vara, jag har idag påfågelciklider med mina fengäddor och påfåglarna äter verkligen ALLT, enda sättet att se till att fengäddorna också får mat är att köra ner så mycket mat att påfåglarna packar i sig tills de knappt kan andas varpå det fortfarande ligger kvar litegrann på botten som fengäddorna kan äta upp...
          Skivtetrorna däremot är enkla att mata, släng bara i ett salladsblad då och då, de kommer käka av övrig mat också men det ska tydligen vara bra om de får i sig lite grönt också.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Uffeman

-Kan man se skillnad mellan könen när dom är så små eller är det bäst att köpa en grupp och låta dom para ut sig ?

Om inte, när börjar man se skillnad mellan könen ?
            Då de är riktigt små så är det svårt, men hanarna växer normalt snabbare och får mer mönster på fenorna och kroppen, vid 8-10cm brukar man se skillnad på dem och då är det främst mönstret på fenorna man bör gå efter.

Men även om det går att könsbestämma dem relativt tidigt så är det bättre att skaffa en grupp och låta dem para ut bara för att få fram ett stabilare par. Och som sagt, vänta gärna med att plocka bort överblivna honor, min hane leker med tre honor idag.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Uffeman
              Användare
              • February 2004
              • 234

Man blir allt lite sugen på dessa vacka djur, blir nog Jagga nästa gång det finns plats i något kar...

FI:
              -Du har alltså dina Jaggor i en 375:a under hela uppväxten utan problem alltså ?

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Uffeman

FI:
                -Du har alltså dina Jaggor i en 375:a under hela uppväxten utan problem alltså ?
                Nej det är nog omöjligt att dra upp jaggor utan problem, det är en problemskapande fisk, och uppväxten kan vara rätt knepig, definitivt ett riskprojekt om man bara har ett kar. Jag har ett 222-liters också där utmobbade fiskar har fått gå under kortare perioder, en av honorna som nu går i 375an fick även gå där ett tag och leka av sig med en annan hane då alla började vilja leka och 375an blev lite överfull. Och lite experimenterande med strykfiskar har alltid varit standard för mig.

Men sedan då man väl har fått fram ett stabilt par, eller i mitt fall en hane med tre honor, så ska det fungera någorlunda under resten av uppväxten om man ser till att inreda så det finns revirplatser åt alla.
                Sedan då de är uppåt 20-25cm så börjar nästa fas. Då handlar allt om att inreda så honan(honorna) får någonstans att dra sig undan om hanen vill leka och honan inte är redo. Och sedan ännu mer experimenterande med strykfiskar.

Själv hoppas jag och tror att det här med att ha flera honor i karet ska råda bot på en del av problemen som dök upp då jag hade det förra lekparet, att de honorna som inte leker ska kunna agera "strykfiskar" då hanen leker med en annan hona, samtidigt som hanen inte ska bli lika hård mot honorna som han hade blivit mot helt andra ciklider.
                Men det här är som sagt ett helt nytt sätt för mig att hålla ciklider så vi får se hur det går.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Uffeman
                  Användare
                  • February 2004
                  • 234

FI:

-Intressant, förresten har du några bra länkar om man vill läsa lite mer om dessa djur ?

typ om beteende, revir, hållning etc...

Kommentar

• tseppae
                    Användare
                    • March 2005
                    • 104

uffeman: jag kan säga att mina jaguarer håller 50cm som sitt revir resten av karet får guldsömnen å salvini cikliderna hålla. min gamla guldsöm jag hade på 16 cm ägde karet spelade ingen roll att han var mindre. jag skulle rekomendera att du har stabila par i karet innan du visar dom jaguarerna för då är dom lägst i rang. lycka till

Kommentar

• Uffeman
                      Användare
                      • February 2004
                      • 234

tseppae:
                      -Hur stora är dina firrar nu ?

Kommentar

• _Varanus_
                        Användare
                        • October 2004
                        • 123

Fredrik

Jo att mata mina fengäddor kan bli problem, men det problemet har jag redan

Har ju ett antal malawi ciklider som snappar åt sig det mesta innan det ens har kommit till bottnen

Jag brukar spettsa en räka på en pinne och ha nära fengäddan eller bara som du slänga i föör mycket mat =)

P ornatipinnis: http://www.zoonen.com/res/user/91813...86_orig_SE.jpg

=)
                        Mvh Adam

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Uffeman: jinnarparen har skrivit en bra artikel som finns här i artikelarkivet och som stämmer rätt bra med mina egna erfarenheter av arten. Läs den och du har en bra grund att bygga vidare intresset på.

Sedan ett "trevligt" urklipp från en annan bra CB-artikel.

"Den 8 cm långa M''bunan släpps ner i 450-liters akvariet. Rädd och chockad av den snabba förflyttningen, simmar den ner för att gömma sig bakom en stor svärdsplanta. Efter att ha lugnat ned sig en aning, glider den fram och simmar fridfullt längs akvariets framruta. Den har ingen aning om vad som smyger sig fram bakom roten i högra hörnet. Plötsligt i en väldigt accelererande rörelse bryts lugnet i akvariet av en skräckinjagande gestalt, vilken skjuter fram som en torped genom vattnet.

Den lilla M''bunan hinner inte reagera,utan medan växterna svajar till, gruset yr och fjällen sprutar, fastnar den mellan de kraftiga tandbeväpnade käkarna som i ett skruvstäd och bearbetningen kan börja.
                          "
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Varanus, ballt att se att du har en ornatipinnis, jag har själv två krabater på ca 30cm, störtsköna firrar om man gillar det lite mer udda.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• _Varanus_
                              Användare
                              • October 2004
                              • 123

Kul att tråden endå tog lite fart nu? =)

Jävlar va fräna artiklar =) synd att dom inte var längre och flera

Jo fredrik ornatipinnis är grymt balla =) den mest färggranna fengäddan enligt mig =)

Jag vet också en kille som (ibland) kan ta hem vildfångad endlicheri men dom kostar ju lite så det får bli ett senare köp =)

Jaja över till jaguarerna =)
                              Mvh Adam

Kommentar

• tseppae
                                Användare
                                • March 2005
                                • 104

uffeman:hanen är väll en 20 cm honan 22-24 cm

Kommentar

Arbetssätt...