Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Kärlek vid första ögonkastet låter det som hehe, det blir nog bra det där ska du se. Du får börja spamma tråden med bilder nu också, de är säkert jättevackra nu just innan lek.

Hur gjorde du med ditt förra större lekpar för övrigt, valde du ut fiskarna ur en grupp ungfiskar eller skaffade du två ensamma fiskar då också? Eller var det ett "färdigt" lekpar? Jag kommer bara ihåg att du sa att det var ett riktigt stabilt lekpar.

Mina hanar har varit lite opålitliga, det har fungerat jättebra nu då jag har haft flera honor men man ser ibland att hanen får ett utbrott och hugger efter honan som en galning varpå någon annan hona kommer till undsättning, typ, och flirtar för hanen som då lugnar ner sig igen. Jag fruktar dagen då jag måste plocka bort alla honor utom en, kan sluta hur som helst känns det som.

Nåja, inget att oroa sig över just nu.

Jag passade på att fota lite igår, här är en till bild på hanen, riktigt bra färgmässigt. Käken har nu gått till sig så pass mycket att inte ens jag tänker på att den är sned längre.

Och här är en bild då man ser de gyllenfärgade bukprickarna jag pratade om ovan. Förra hanen hade inte den färgen på prickarna så det är lite intressant att se vad som händer. http://fredrik.isaksson.homeip.net/d...rciklid464.jpg

Och en av honorna. Jag kanske är konstig men jag tycker nästan honorna är vackrare på sätt och vis, samtliga har extremt ljus basfärg, så ljus att kameran ofta överexponerar. Sedan kolsvarta sidofläckar. Snyggt.

Jag stuvade för övrigt om i karen igår och har nu tre honor och en hane i 375an och sedan ett relativt snällt lekpar av en okänd Aequidens-art. Aequidens-paret gick med ett lite mindre jaguarpar i 222an tidigare och fungerade riktigt bra, båda arterna tycks vara mer intresserade av att spänna upp sig än att bitas så jag hoppas de ska komma överens i det större karet också.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
      • April 2002
      • 2670

Det "gamla" paret hade valt ut sig själva i affären.

Din hane är väldigt lik den hane, i affären, som jag inte valde (men som honan hade valt). Den jag tog hem är mörkare.
      Din hona är också väldigt ljus, men vad är det hon simmar tillsammans med på en av bilderna, en blå ciklid?
      Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Nja jag vet faktiskt inte vad det är, de var vildfångade men hade ingen titel, de liknar Aequidens coerulepunctatus färgmässigt enligt bilderna i Aqualoggen, lite gulbrun och samma typ av ordentligt prickiga fenor, men de har inte den mörka linjen längs mittlinjen som fiskarna i Aqualoggen.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Kul att den har traden har fatt liv igen.
          Mitt par har salts for nagra veckor sedan och i deras lya bor nu ett par Argentor men jag har kvar ett halvt dussin yngel sedan sista leken och en av dom har vaxt ordentligt mycket mer an dom andra - kanske en framtida Jatte!

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

INXS: Planerar du att dra upp jaguarynglen eller tar du en paus från jaggorna i och med att du sålde de större fiskarna?

Jag skulle givetvis rekommendera att du drar upp ynglen. Startar på ny kula så att säga. Uppväxten är riktigt skoj tycker jag själv, det är kul att kunna dra upp lite fler jaggor och se hur de beter sig mot varandra, jag hade så bråttom sist att ta ut ett lekpar vilket jag nu ångrar då jag ser hur de nuvarande fiskarna beter sig.

Nu har jag som sagt tre honor och en hane i samma kar och det intressanta är att hanen nu byter hona vid varje lek. Så snart leken är över med en hona så simmar han iväg och flirtar in sig hos en av de andra. Jag minns att Ola Svensson sa i en av de tidigare trådarna att han trodde jaguarciklider enbart bildade par vid leken men att de sedan särade på sig. Detta stämmer klockrent med hur mina fiskar beter sig. Och det bästa av allt, det är INGET bråk mellan könen nu, det är bara honorna som tjivas lite. Hanen sticker till en annan hona då han börjar störa sig på att han inte får leka en gång till med den förra honan.

Jag inser ju att det inte kommer att gå att hålla fiskarna så här i all evighet men jag ska försöka ha dem så här så länge det bara går, fiskarna lär ju inte bli lika stora som de förra jag hade men det är brytt som jag ser det just nu, det är värt mer att få dem att bråka mindre.

Här är i alla fall två dagsfärska bilder, en på den minst gula honan och sedan en på hanen.

Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• _Varanus_
              Användare
              • October 2004
              • 123

Tjena!

Jag är inne på att skaffa jaguarciklider
              och har då tänkt att göra en "FI variant" ett jaguarpar i ett 375-540liters akvarium =) =D

Men har ju även lite rovmalar och fengäddor jag har tänkt att ha i samma akvarium är detta ens möjligt? vill ju inte att dyra fengäddor/malar ska stryka med =(

Tänkte köpa cirka 5st småttingar (om jag hittar några)
              Hur lång tid tar det från cirka 5cm för dom att nå 20cm?
              Är ju inte direkt sparsam med maten =)
              Mvh Adam

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Varanus: Så länge dina fengäddor och rovmalar inte är så stora att de kan käka upp jaguarerna så kommer det gå fint, möjligtvis får de det lite tufft under jaguarernas lekar men inreder du så det finns många skrymslen så går det nog bra.

Jaggor har potential att växa över 2cm per månad så göder du dem ordentligt så kan åtminstone hanen nå 20cm inom 7 månader, honorna växer långsammare.
                Hur normalt detta är vet jag dock inte, de jag har nu har inte vuxit så snabbt. Hanen nedan var störst i ungfiskgruppen och kan nog ha varit uppåt 7cm vid inköp, idag ganska precis 6 månader senare är han ca 17cm. Ger en tillväxttakt på drygt 1,5cm per månad.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• _Varanus_
                  Användare
                  • October 2004
                  • 123

Jasså det går???

Va nästan så jag snöade in på oskars/påfågelsciklid istället för jaguarer

men om det nu funkar så kör jag LÄTT på jaguarerna =)

Fredrik vad har du för fiskar med dina jaguarer?
                  Mvh Adam

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Jo jag har haft både stora och små jaggor med fengäddor och i mitt fall var det inga större problem, lite smågruff om fengäddorna låg på öppet vatten i närheten av ynglen men annars var största problemet att fengäddorna käkade upp jaggornas yngel.

Idag har jag dessa fiskar med jaggorna.
                    1st Amphilophus longimanus (7cm)
                    2st Okänd Aequidensliknande art (9-11cm)
                    2st Gibbiceps (15cm)
                    1st Prickig knorrmal (7cm)
                    3st Långsträckt pansarmal (9-11cm)
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• _Varanus_
                      Användare
                      • October 2004
                      • 123

Okej!

Vad bra!

Återkommer när jag har fått jaguarerna =) (Om jag nu får tag på några....)
                      Mvh Adam

Kommentar

• _Varanus_
                        Användare
                        • October 2004
                        • 123

Det värkar inte som jaguarer är lika populära som dom va för nått år sen? har setat och läst dom flesta "Jaguarciklid tråden 2003 och 2004" och där var det många svar och massa delar!

men nu värkar det inte va lika mycket?

Värkar som FI håller stämningen på TOP

Skärpning FI du får skriva mera!

Eller så är det sommarn som intresset dalar? får hoppas på mera trådar och svar under hösten/vintern då !
                        Mvh Adam

Kommentar

• _Varanus_
                          Användare
                          • October 2004
                          • 123

Vad brukar jaguarer ligga på i pris? typ 10cm jaguarer
                          Mvh Adam

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Nej det är inte lika bra drag nu som för några år sedan, vi är väl färre jaguarägare nu antar jag, sedan har vi nog fått förklaringar på de flesta funderingar vi hade så då blir det automatiskt mindre att prata om.
                            Jag vet inte om jag har så mycket att skriva om som jag inte redan har skrivit men funderar du på något så är det bara att fråga.

Det jag kan säga är väl att jag rekommenderar alla blivande jaguarägare att ta det lugnt med att byta in "överblivna" honor då fiskarna parar ut. Hanen jag har nu parade först ut med en av honorna och höll ihop med henne i typ 3-4 lekar men nu leker han med alla tre honorna. Och trots att han nu är 17cm eller kanske ännu större så är han hur snäll som helst mot honorna. Ibland ser jag tendenser att han ilsknar till men det går aldrig till rena attacker utan får han inget gensvar då han flirtar så simmar han helt enkelt bort till en annan hona istället. Ett väldigt harmoniskt kar har det blivit. Och fortfarande är det min lilla 375a som används.

Honorna bråkar däremot en del, inte så pass att de skadar sig men de håller sina revir rätt hårt. Och det är så det är, honorna har revir och hanen simmar runt i deras revir och flirtar tills någon ger med sig och går med på att leka. Därefter hjälps de åt att hålla reviret.

Det enda problemet jag har nu är att hanen är lite dålig på att hjälpa till vid lekarna, jag vet inte om det är en naturlig effekt av att det finns fler honor i karet eller om han bara är en slarver. Förhoppningsvis skärper han till sig så småningom.

Jag har för övrigt noterat att fiskarna blir gulare då de står nära botten, så jag funderar på om man lurar sig att tro att de är gulare än de är eftersom de är bottenorienterade och ljuset från den beigefärgade sanden reflekteras upp på fiskarna? Kanske skulle de se mindre gula ut om man hade vit eller svart färg på sanden? Nej jag vet inte. Här är en bild på hanen i alla fall, högt upp i karet, svagt lila på sidorna men gul på buken.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

citat:Ursprungligen skickat av _Varanus_

Vad brukar jaguarer ligga på i pris? typ 10cm jaguarer
                              Mina småttingar köpte jag för 75kr styck då de var 5-7cm men jag tjatade tills butiken specialbeställde så de kan ha blivit lite dyrare än normalt. Jag tror ändå att du får räkna med minst 75kr, kanske 100kr om de är 10cm då de i så fall har gått ett par månader extra hos grossisten.
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• tseppae
                                Användare
                                • March 2005
                                • 104

jaa man får väll skriva litte om mina jaguarer som inte har lyckats med lek dom 2-3 senaste gångerna , egen kläcks o sen värkar honan bara släppa all ansvar enda fördelen är att då hiner dom äta, istället för att vakta yngel, så det finns litte hopp kvar att man skulle se en 50 cm fisk.sen har man ju lite yngel från tidigare lekar, dom största börjar nog bli en 5 cm stora

Kommentar

Arbetssätt...