Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malplacerad
    Användare
    • May 2005
    • 877

Härlig bild wilhelm, kul att det går bra med yngelvården för er alla.

Igår när jag var in på royal zoo så hade de ett jaguar par inne, hanen var c:a 12cm och honan 9cm, blev ju grymt sugen på ett köp, de är så otroligt vackra och spännande fiskar, men det var ju påfåglar jag var ute efter så jaguarerna går kvar i butiken.
    ||||

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9104

Igår när jag skulle mata ynglen så doppade jag ner handen i akvariet. Men det skulle jag inte ha gjort.
      Herr Jägermeister angrep mig och jag fick känna på det första bettet av den alltmer ilskne jaguarhanen.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• bece
        Användare
        • September 2005
        • 127

heheh....känner igen de där wilhelm...var bara tvungen att rengöra botten i dag då jag har lite spar låga på filter fronten...men fick tejpa fast en pinne i själva röret, hade napp hela tiden kan jag säja...roligt att se hur dom vårdar och skyddar ynglen..så de är ett litet tips om ni är rädd om fingrarna...kan säja att mina är ca 1 cm och ser att dom börjat äta små partiklar...såg en rolig grej att honan smular sönder pelets och spottar ut...har inte sett de förut men de måste ju vara till ynglen...dom äter då iaf
        har ca 100 stycken kvar jag åxå så vi får se hur de går....ska bli kul å se om de blir kvar några...
        Bara jag som var *cikliderna*....kul att vara igång igen []
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=149245
        http://spaces.msn.com/berrac/

Kommentar

• bece
          Användare
          • September 2005
          • 127

halojsan...livar upp tråden med en bild på min hane som bara växer...tittar man noga så ser man yngel åxå...

Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.
          Bara jag som var *cikliderna*....kul att vara igång igen []
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=149245
          http://spaces.msn.com/berrac/

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Jag droppar in med en liten jaguarrapport. Nu har paret lekt igen, och honan har klämts ur sig groteskt mycket ägg, det måste vara uppåt 2000st.
            Märkligt nog finns det fortfarande kvar runt 80st yngel som de nu varken sköter om eller jagar bort. Man funderar ju på vad som kommer hända då äggen kläcks. Kommer föräldrarna äta upp de gamla ynglen eller kommer de gamla ynglen äta upp sina yngre syskon?
            Av de yngel som är kvar har några nu hunnit bli bortåt 1,5cm så det känns som att det kommer bli masslakt åt det ena eller andra hållet.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9104

Jag har nog bara knappt 100 yngel kvar. Resten ung. 8-900 har sugits in i filtret. [:-(]
              Men det blir ju snart nya.
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

Ursprungligen postat av FI
                Jag droppar in med en liten jaguarrapport. Nu har paret lekt igen, och honan har klämts ur sig groteskt mycket ägg, det måste vara uppåt 2000st.
                Märkligt nog finns det fortfarande kvar runt 80st yngel som de nu varken sköter om eller jagar bort. Man funderar ju på vad som kommer hända då äggen kläcks. Kommer föräldrarna äta upp de gamla ynglen eller kommer de gamla ynglen äta upp sina yngre syskon?
                Av de yngel som är kvar har några nu hunnit bli bortåt 1,5cm så det känns som att det kommer bli masslakt åt det ena eller andra hållet.
                Kan inte du föda upp yngel från ditt vackra par och skicka ner ett gäng till Skåne?

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Ursprungligen postat av Lundensis
                  Kan inte du föda upp yngel från ditt vackra par och skicka ner ett gäng till Skåne?
                  Jag vet inte, jag är inte så bra på yngeluppfödning men jag kan ju göra ett hyfsat seriöst försök så får vi se hur långt det räcker. Det här paret verkar vara bättre på att ta hand om ynglen än paren jag har haft tidigare så chansen att få fram fina fiskar är nog större nu även om jag är en kass odlare.

Har du några generella tips för att få ynglen att växa bra? Tips på foder kanske?

Just nu kör jag med Tetra Min Mini som jag smular ner till pulver och matar i hyfsat rejäla doser 3ggr per dag. Sedan minns jag att INXS hade riktigt bra tillväxt på sina yngel han hade i en sump så jag har försökt att inte städa så frenetiskt i karet. Jag byter vatten givetvis men aldrig några gigantiska vattenbyten och jag skrapar inga alger heller eller slamsuger.
                  Detta har fungerat hyfsat men jag tror ändå att ynglen kan växa betydligt snabbare än den här kullen har gjort med rätt foder och skötsel. Jag misstänker att anledningen att paret lekte nu igen trots att de har yngel kvar är för att de inte blev nöjda med tillväxten på ynglen.

Men jag vet inte, idag såg jag honan plocka upp ett av de gamla ynglen och spotta ut det i ett stenrös, så hon verkar ju fortfarande sköta om de gamla ynglen åtminstone litegrann trots att hon har en ny kull på gång. Jag hade ett sebraciklidpar som gjorde så en gång, då lät de t.o.m. de äldre ynglen kalasa på de yngre ynglen då äggen kläcktes. Skulle samma sak ske nu så låter jag ynglen gå kvar i huvudkaret så länge som möjligt. Grymt, men kan de få levande foder nu från starten så kommer de säkert växa riktigt bra.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

FI: Jag matade föräldrarna med laxfoder och ynglen tog smulorna ända tills de kunde ta större bitar. Det funkade jättebra och ynglen växte snabbt. Om mixen är ordentligt mixad till finkornig massa går det bra. Har också gett yngel laxfoderpulver, funkade också bra. Finns både med hög och låg fetthalt.

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Som vanligt då någonting ser ut att fungera ovanligt bra så börjar det strula. Äggen kläcktes nu i helgen och de större ynglen började glufsa i sig de nya yngeln, och jag är osäker på vad som hände men jag har nu bara några få vilsna större yngel kvar och de mindre verkar inte finnas kvar alls, och föräldrarna har dessutom bråkat i natt. Jobbigt.

Tack Lundensis för tipset om yngelfodret i alla fall, laxfoder har jag hört mycket gott om tidigare och jag tror jag har sett det på nån akvariebutik här så det borde gå att fixa till nästa lek.

Men hur är det med vattenbytena? Ibland har jag sett nästan hela kullar dö ut vid normala vattenbyten men samtidigt hör man att det är väldigt viktigt att byta mycket vatten om man ska få bra tillväxt. Kör ni som kan det där med vanligt kranvatten eller använder ni nåt preparat? Eller använder ni vatten från nåt annat och mindre belastat kar?
                      Och hur ofta gör ni vattenbyten och hur stora vattenbyten gör ni?

Det känns som jag skulle behöva lite allmäna tips om jag nu ska satsa seriöst. Odling är verkligen inget jag behärskar, sebror och sajica har jag iofs fått upp i bra storlek men de växer ju så det knakar hur man än gör, jaggor däremot har jag hitills bara lyckats dra upp till dvärgar.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
                        • April 2002
                        • 2670

Nya bilder på jaggorna, har provat att använda mig av slavblixtar när jag tar bilderna. Ser ut som om det skulle kunna bli lite bättre kvalité på dem nu.

Hanen
                        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• jinnarparen
                          • April 2002
                          • 2670

...och honan. Nu skall jag bara tänka på att rengöra rutorna först också så kan det bli riktigt bra.
                          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Lundensis
                            Användare
                            • March 2004
                            • 2262

Ursprungligen postat av FI
                            Som vanligt då någonting ser ut att fungera ovanligt bra så börjar det strula. Äggen kläcktes nu i helgen och de större ynglen började glufsa i sig de nya yngeln, och jag är osäker på vad som hände men jag har nu bara några få vilsna större yngel kvar och de mindre verkar inte finnas kvar alls, och föräldrarna har dessutom bråkat i natt. Jobbigt.

Tack Lundensis för tipset om yngelfodret i alla fall, laxfoder har jag hört mycket gott om tidigare och jag tror jag har sett det på nån akvariebutik här så det borde gå att fixa till nästa lek.

Men hur är det med vattenbytena? Ibland har jag sett nästan hela kullar dö ut vid normala vattenbyten men samtidigt hör man att det är väldigt viktigt att byta mycket vatten om man ska få bra tillväxt. Kör ni som kan det där med vanligt kranvatten eller använder ni nåt preparat? Eller använder ni vatten från nåt annat och mindre belastat kar?
                            Och hur ofta gör ni vattenbyten och hur stora vattenbyten gör ni?

Det känns som jag skulle behöva lite allmäna tips om jag nu ska satsa seriöst. Odling är verkligen inget jag behärskar, sebror och sajica har jag iofs fått upp i bra storlek men de växer ju så det knakar hur man än gör, jaggor däremot har jag hitills bara lyckats dra upp till dvärgar.
                            Jag skrev att jag matade föräldrarna med laxfoder. Jag menade räkmix. Jag tyckte att räkmix verkade bättre än laxfoderpulver för ynglen.
                            När jag hade yngel bytte jag vatten en gång i veckan (fast inte lika mycket som vanligt) och det nya vattnet jag hällde i var iskallt. Funkade bra. Om du märker att paret ska till att leka medans de har en frisimmande kull, bör du flytta på antingen paret eller ynglen, eller sätta in en avdelare mellan paret och ynglen.

Kommentar

• Lundensis
                              Användare
                              • March 2004
                              • 2262

Snygga bilder och fiskar Jinnarparen.

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Ursprungligen postat av jinnarparen
                                Nya bilder på jaggorna, har provat att använda mig av slavblixtar när jag tar bilderna. Ser ut som om det skulle kunna bli lite bättre kvalité på dem nu.
                                Jajemän, mycket bra kvalitet på bilderna, och riktigt bra artfoton på ett par fina jaggor också, de där borde du lämna in till artbeskrivningarna här på ciklid.se.

När jag hade yngel bytte jag vatten en gång i veckan (fast inte lika mycket som vanligt) och det nya vattnet jag hällde i var iskallt. Funkade bra.
                                Aha där ser man, då var det ju inge konstigheter direkt. Det kanske är främst fodret jag har gjort fel med tidigare, jag kör mest med söndersmulat torrfoder.

Om du märker att paret ska till att leka medans de har en frisimmande kull, bör du flytta på antingen paret eller ynglen, eller sätta in en avdelare mellan paret och ynglen.
                                Jupp så får det bli. Det blev lite kaos den här gången. Jag vet inte riktigt vad som hände men jag kan tänka mig att de gamla ynglen åt upp de nya ynglen och sedan åt föräldrarna upp de gamla ynglen. Något enstaka yngel av de äldre finns iofs kvar men i övrigt blev det ett riktigt praktfiasko. Jag får förbereda mig bättre till nästa lek och ha yngelkaret ledigt istället.
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...