Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • October 2003
    • 3613

Oh my god!

Du var het på gröten, var det rolle som hade fått in dem? Snyggaste jaggorna som lundensis säger i vart fall!
    Mvh Alex

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Jupp, Rolle hade haft dem inne sedan förra måndagen, jag plockade upp dem på fredagen. Märkligt att de inte hade blivit sålda under hela veckan, jag tyckte de såg fina ut även i butiken. Men det är ju stora fiskar.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Alexander Ylipää
        Användare
        • October 2003
        • 3613

Ursprungligen postat av FI
        Märkligt att de inte hade blivit sålda under hela veckan, jag tyckte de såg fina ut även i butiken. Men det är ju stora fiskar.
        Hmm..kanske för att jag var bortrest hela veckan..hahaha...
        Mvh Alex

Kommentar

• bece
          Användare
          • September 2005
          • 127

Ursprungligen postat av FI
          Jupp, Rolle hade haft dem inne sedan förra måndagen, jag plockade upp dem på fredagen. Märkligt att de inte hade blivit sålda under hela veckan, jag tyckte de såg fina ut även i butiken. Men det är ju stora fiskar.
          kanse för att jag inte var där...hehehe
          ¨då hade dom garanterat föjt med till piteå....
          lycka till me dom iaf... []
          Bara jag som var *cikliderna*....kul att vara igång igen []
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=149245
          http://spaces.msn.com/berrac/

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
            Hmm..kanske för att jag var bortrest hela veckan..hahaha...
            Ursprungligen postat av bece
            kanse för att jag inte var där...hehehe
            Jag hade uppenbarligen mer flyt än jag trodde. Det var dessutom en ren slump att jag själv gick dit, jag hade inte varit där på flera månader men datorn började strula så jag var på datoraffären på samma gata och då jag ändå var i närheten tänkte jag att man kunde kolla om Rolle hade nåt kul inne...
            Aldrig trodde jag att jag skulle kunna glädjas av att datorn strular ;D
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• bece
              Användare
              • September 2005
              • 127

Ja du se där...ibland så har man tur...
              Bara jag som var *cikliderna*....kul att vara igång igen []
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=149245
              http://spaces.msn.com/berrac/

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Jo hoppas bara de är ett stabilt par och inte är så bråkiga, utseendet är ju inte allt, det känns inte som man borde ropa hej riktigt än med tanke på alla problem jag hade med mitt förra större lekpar... :/
                Men det har börjat bra i alla fall, honan tog precis sina första cichlid sticks också, hanen är fortfarande skeptisk och har inte käkat något än men jag tror han kommer igång han också nu då honan har börjat käka.
                Senast redigerad av FI; 12 December 2005, 20:31.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Första hindret avklarat, nu käkar båda två.
                  Sera Cichlid Sticks går nu ner och även en Tropicalpellets för koi och vita mygglarver.

Och honan börjar nu visa normal färgdräkt så stressen verkar nu ha lagt sig, hon såg nästan ut som en hane i början.
                  Hanen börjar bli het på gröten nu, han har tyvärr gjort några utfall mot honan och det är klart oroande med tanke på mina tidigare erfarenheter, men honan verkar kunna ta hand om sig själv så än så länge är det lugnt. Hoppas det stannar så här annars blir det att börja strula med strykfiskar igen. :/

Jaja, en bild på honan som hon ser ut nu, inte helt olika honan jag hade sist.

Och en lite oroande bild på jaguarhanen och en långsträckt pansarmal... Ajabaja! Se men inte röra!
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• JockeB
                    Användare
                    • May 2004
                    • 2964

He he "se men inte röra" mera sådana bilder FI, kalasbild!
                    Ps MYCKET snygg hane. Ds
                    Senast redigerad av JockeB; 14 December 2005, 10:26.
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3613

Trevliga bilder FI! Den där honan ser ut o vara lite romstinn?
                      Mvh Alex

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9104

Ja, verkligen snygga är dom. Jag blir faktiskt lite sugen på att skaffa mig ett vuxet par.
                        Tänkte ha dom tillsammans med mina 25cm (4st) Oscar i ett 850 liters. Kan dom vara sams?
                        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Laesk
                          Användare
                          • February 2004
                          • 2447

Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Tänkte ha dom tillsammans med mina 25cm (4st) Oscar i ett 850 liters. Kan dom vara sams?
                          Upp me oscarn, mublera om, i me stora rötter som avskärmar osv osv, sen i med oscarn, sen direkt efter me jaggaparet.

Iofs lär de bli ett jvla liv om/när jaggorna leker.
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Tack allihopa!

De börjar ta sig nu firrarna, käkade riktigt bra idag och de känns nu på många sätt precis som de förra biffarna jag hade, både utseendemässigt och beteendemässigt. Och de är klockrena fotomodeller också, jag är ingen mästerfotograf det är bara fiskarna som är bra på att posera.

Alexander, jo det kan mycket väl vara ägg, honan putsar stenar nu så leken borde inte vara så långt borta.

Wilhelm, det är nog ett lite riskabelt projekt men själv hade jag testat innan jag hade uteslutit att det inte skulle fungera. Karet är ju stort så jag kan inte se att det skulle vara omöjligt i alla fall. Men det beror mycket på hur aggressiva just dina fiskar är, och precis som Laesk säger så kan det bli problem vid lekarna, stora jaggor kan vara rätt griniga om de inte får breda ut sig som de vill under yngelvården.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9104

Ja jag ska fundra på det. I januari kanske jag har fått igång 850 liters burken, så jag kan flytta över mina "snälla" Oscar (nu går de i ett 400 liters). De biter mig bara om jag inte är snabb nog med att dra bort fingrarna.
                              Och då har jag kanske hittat ett jaguarpar. Ska försöka inreda det så att det finns flyktvägar o gömställen.
                              Sen är det väl lite kul när det går svallvågor i karet!
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Jupp det är bara leta upp fina exemplar och hoppas på det bästa, det är alltid värt att testa och definitivt så är det ju mer givande, även om det blir fiasko så går man ur fiaskot en erfarenhet rikare. Sedan brukar man se rätt snabbt om det inte kommer fungera så hårdbevaka bara karet första tiden så hinner du rädda utsatta fiskarna.

Några foton som vanligt. Som jag skrev tidigare så är fiskarna bra på att posera. Här kommer två extrema närbilder som förklarar detta lite bättre, såna här bilder går det inte att få fram med kameran jag använder om fiskarna ryggar tillbaka då makrolinsen tittar på dem. Bilden på hanen blev rätt fräck om jag själv får säga.

Sedan en hyfsad bild på hanen på språng där speciellt fenorna utmärker sig. För hög kontrast dock.

Sedan en fråga till er med koll på foder.
                                De nya jaggorna verkar tycka bättre om en ny Tropicalpellets jag testar, "Tropical Koi Wheat Germ", än Seras Cichlid Sticks som jag annars brukar använda. Ingredienserna ser OK ut då man läser på burken och fodret har aningen lägre proteinhalt (37%) vilket nog är bra med tanke på fiskarnas storlek, däremot så känner jag inte till hur bra Tropicals pellets är. Är Tropical ett bra foderfabrikat rent generellt? Kan man lita på att de inte stuvar ner några konstigheter i fodret?
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...