bece: Ballt! Stora dovii är riktigt granna, kul att höra att nån norrbottning törs sig på att prova på dem. Hade jag bara haft nåt till kar så hade jag gärna testat dovii jag också, det är en sån där art man läser mycket om och blir intresserad av men som man inte riktigt törs testa pga allt prat om att de är så svåra att hålla med nåt annat.
Jaguarciklid 2005!
Kollaps
X
-
-
Grattulerar fredrik, maffiga!
Själv får man väl bidra med en liten yngelbild....
(honan å hanen är ca 12cm)Kommentar
-
Måste bara kommentera bilderna...FI´s bilder är kanon, men Laesk...vilken underbar bild på yngel och föräldrar. Det är bara att tacka för att du bjuder på sådant ögongodis!Kommentar
-
Jupp, grym bild Laesk! Och det där var ett redigt yngelmoln med tanke på storleken på fiskarna, honan måste ha varit sprängfylld med rom.
Är de mycket aggressiva nu eller?Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
tack ska ni ha
ja hon va tjock som en gris innan äggläggningen berodde nog lite me på att hon käkade som en häst.
Hanen käkade inget de två första veckorna jag hade dem, därför honan är kraftigare. (haft dem nu i ca 5 veckor)
Nej dom är inte så aggro.. jag kan fingra på rutan utan att dom fläker upp kinderna. Sen går det 2st till jaggor i karet (7cm) + en ancistrus.. men dom har jag inte sett till på 2 veckor.Kommentar
-
fina bilder Lennart!! Jag har inhandlat ett 310L kar till mina jaggor ,troligen för litet men platsen fixade inte mer ska prova att sätta upp det till dom ihelgen med gömslen och rötter,får inte sälja dom för familjen i övrigt så jag provar detta .fick för mycket slagsmål i det stora ,när jaggorna lekte eller när yngeln blev frisimmande ,blev ohållbart för mitt psyke iaf ;=)
MJSenast redigerad av Micke Jarhl; 19 May 2009, 09:11.Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Najs micke!
Men är det bara jag som tycker att din jaggahane har lite dovii i sig.. får den känslan baraKommentar
-
Micke du behöver inte ha dåligt samvete, tänk bara på att det alltid finns nån som är värre. Typ jag. Min mindre hane myser nu med en av de mindre honorna... i 222-liters karet. :x
Men så länge de ser pigga och friska ut så tror jag inte det är någon kris, man får bara tunna ut fiskbeståndet litegrann och vara mer noga med vattenbyten och filtrering. Fast jag tror ju benhårt att det hämmar tillväxten så vill man dra upp monster så är det väl ingen hit kanske.
Appropå monster, här är en ny bild på monsterhanen.
Den här blir det att försöka odla på, bilden är lite för blå ser jag nu men det här är ändå väldigt nära de klassiska svartvita jaggorna vad jag kan se. Honan är inte lika fin men det kanske kommer, fiskarna har bara varit i karet i ett dygn än så hon kanske är lite stressad.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
min hane
här får du fler bilder på den när den inte har småttingar att ta hand om doovi tror jag inte den har i sig eller vad tycker du Laesk?
mvh MJSenast redigerad av Micke Jarhl; 19 May 2009, 09:11.Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Jag har sagt det tidigare men det tål att sägas igen. Det är verkligen en ruskigt fin jagga du har där Micke. Fota mer!Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Bilderna är tagna med Jinnarparens kamera(stort tack), jag själv har ingen möjlighet att få den skärpan, dom ska få ett eget kar imorgon visserligen bara 310L men jag vill prova och se hur det går men paret är väldigt stabilt hanen har aldrig rört honan inte ens när jag släppte i dom tillsammans för ca 3 månader sen 48tim senare hade dom lekt ,är det sånt som kallas för kärlek vid första ögon kastet tro ??Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
min Hona
riktigt bastant sak du har investerat i FI ser riktigt fina ut stort grattis!!här är en hyfsad bild på min hona åxo
mvh MJSenast redigerad av Micke Jarhl; 19 May 2009, 09:11.Micke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
mjaha, idag fick jag rensa karet på övrig fisk för att ge plats åt de nya jaggorna och deras lek. Hanen gillade tydligen inte de andra honornas närvaro och de åkte på stryk så fort de visade sig, med tanke på hanens storlek så tog jag det säkra före det osäkra och lyfte ur de mindre honorna. Och de små gäddcikliderna fick brorsan ta över innan de slutade som mat. Citrinellumen går dock kvar i karet, han verkar än så länge ligga utanför jaggorna hatlista.
Jag passade på att sila bort all den fula vita stenen från sanden då jag ändå fick ta upp all inredning för att fånga smågäddorna. Det blev lite grumligt men jaggorna verkar inte bry sig, hanen har redan börjat gräva och honan provputsar diverse stenar för att hitta en lämplig plats för äggen. Verkligen skoj om de skulle leka så här snabbt, det är ju alltid lite osäkert hur det blir med trivseln då man flyttar runt lite större fiskar.
Som vanligt postar jag några bilder också.
Hanen gör sig vacker och honan "provkör" en skiffersten
Slumpmässig bild på hanen med honan i bakgrunden. Kolla in de röda ögonen, jag vet inte vad det beror på men ögonen är bara sjukt mycket rödare än på mina andra jaggor, knallröda typ.
Honan visar upp sig, mönstret med de stora sidofläckarna har äntligen börjat titta fram.
Och karet som det ser ut nu, här ser man också storleken på fiskarna i förhållande till karet. Citrinellumen fastnade också på bild, kommer säkert ställa till med problem framöver om inte jaggorna sätter han på plats.
Senast redigerad av FI; 12 December 2005, 00:12.Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
-
Grymt snygga jaggor. De snyggaste jag sett på länge. Är ögonen lika röda i verkligheten som på bild?Kommentar
-
Lundensis: Jo jag hade verkligen flyt den här gången, jag undrar varifrån de kommer, det enda jag vet är att förra ägaren är från Boden och att han i sin tur hade köpt dem från nån i Umeåtrakten. Det vore kul att veta om de kommer från USA eller om det är vanliga svenska jaggor som bara har levt väldigt gott. Kroppsligt är de väldigt lika de stora jaggorna jag hade sist, men just färgerna på ögonen och kroppen är helt annorlunda mot allt jag har haft tidigare.
Och ögonen ja, jag skulle säga att de är så där röda även i verkligheten, jag har t.o.m. dragit bort lite rött från fotot då kameran min bråkar lite med färgtemperaturen. Men jag har ställt in färgerna efter min skärm så titta på bilden nedan bara utifall din monitor visar färgerna annorlunda, här ser man skillnaden mellan hanen och en av de gamla honorna.
Fredrik Isaksson
BildarkivetKommentar
Kommentar