Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Upp med persiennerna nu och fram med kameran då det är soligt ute!
    Förlåt att jag spammar lite nu men jag plockade fram kameran och fotade med solljus idag också och lyckades få fram några hyfsade bilder. Ni borde testa fota med solljus över karet eller bara lite mer solljus inne i rummet, hittar man rätt vinkel så det inte blir så mycket reflektioner så får man riktigt fina kort, kameran verkar arbeta på ett helt annat sätt så det blir lite speciellt utseende på bilderna, det blir som att använda externt blixt nästan.

En bild på större delen av karet, här syns också min lilla labiatum.

Och en bild på hanen och ena honan. Hanen har precis blivit av med hona och yngel så mönstret har nu börjat komma tillbaka, han tappar nästan alla småprickar vid yngelvården av någon anledning.

Och en bild på honan som hanen hade yngel med. En av de finare honorna, inte lika stolt och kaxig som den minsta men annars fin, grym kontrast på mönstret.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Kolla här...

En svartvit jagga!

Eller också inte hehe, det är samma fiskar jag har men jag har slängt i en grotesk mängd kalksten i karet nu och det fick fiskarna att se mer vita ut pga reflektionerna från stenarna.
      Oväntad effekt i alla fall, fiskarna går från att se beigefärgade ut till nästan vita om de simmar över högen med kalksten, rätt märkligt att färgerna påverkas så av omgivningen. Hade inte karet blivit så fult med vitt grus hade det nästan varit kul att byta bara för att se effekten.

Jaja nog om detta, nu är det lek i karet igen, ny hona även denna gång, nu leker hanen med den största honan. Jag har flyttat om lite i karet och det blev nog inte optimalt tyvärr, revirgränserna verkar ha förskjutits en del och honan hugger nu på fiskar i mitten av karet. Känns lite trångt för tillfället, tidigare brukar lekparen nöja sig med en tredjedel.
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

En nytagen bild på den ena av mina 2 hanar. Det visade sig alltså till slut att det var samma kön på dem så nu får jag leta efter honor till dem.
        Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Vänta nu, vad är det jag ser? Värsta jaggabilden mitt i tråden!
          Nya forumet blev ju genast intressantare nu, trevligt med lite färg bland all text. Det var en grann jagga du hade där också, vackert mönstrade fenor och ovanligt pigga och röda ögon.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Bägge hanarna igång. De har väl kommit på att de inte kan få någon avkomma.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Den högra jaggan var ju grymt fin! Måste vara så nära svartvit man kan komma med "svenska jaggor". Ser ut som att den har spetsiga fenor också.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Micke Jarhl
                Användare
                • April 2002
                • 2277

Väldigt lik min jagga du har där jinnarparen!!Jag skulle rätta till silen på röret till insuget på ena pumpen då kommer min hane och attackerar mig med buller och bång jag fick plåstra om min tummen efter detta hehe såg inte att dom hade lekt igen.Där av hans aggressiva beetende det gäller att se upp hehe..Vilka firrar!!
                Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• jinnarparen
                  • April 2002
                  • 2670

Det var den högra jaggan som jag tog för en hona först. Mycket beroende på att han var väldigt blek och hade betydligt kortare fenor än vad den vänstra hanen har.
                  Dessutom så var den uppvaktad av en annan hane i butiken!
                  Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Jahopp, jag testade slänga i en massa vitt grus i karet för att få fram mina fejkade svartvita jaggor... Men det blev fiasko... För det första så försvann fuskeffekten att fiskarna såg vita ut. Då allt var vitt såg man bara tydligare att de egentligen var gula. Sedan blev karet mjölkigt... Jag slarvade lite med rengöringen av gruset innan jag slängde i det och det straffade sig, jag kunde knappt se en decimeter in i karet då det var som värst.

Nu har jag städat upp lite och försökt flytta det vita gruset och alla kalkstenar till ena kanten, resten av karet är nu full av kolsten igen. Det blev väl inte snyggt direkt men bättre än tidigare, knallvit botten med kolsvarta stenar uppe på såg rätt jobbigt ut. :/

Lite positiva nyheter är att ynglen ser ut att ha överlevt all ommöblering och tillsättningen av kalkgrus, "paret" pysslar i alla fall med nåt och jagar bort fiskar som kommer för nära så det ser hoppfullt ut, ynglen borde var frisimmande vilken dag som helst nu.

Två nya bilder...

Senast redigerad av FI; 15 October 2005, 23:56.
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Jepp, ynglen överlevde och är nu frisimmande.

Och med yngel kommer problemen, "paret" tog ihjäl en elfenbenshane på 7-8cm idag. En attack, ett enda hugg, och den bara vek sig och vinglade iväg och kunde inte simma upprätt och sedan avled. Jag har aldrig sett något liknande tidigare, något måste ha gått sönder invärtes vid attacken.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Pangaea
                        Användare
                        • February 2004
                        • 390

Har fått en liten jagga som gick ensam kvar i en butik... Den här ser ju "normal" ut jämfört med mina andra... Frågan är dock bara vilket kön det är på den..? Vad tror ni..? Själv tippar jag på en kille... Ska kanske tillägga att den är runt 8 cm stor...
                        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

Min zoon

/Magnus

Kommentar

• JockeB
                          Användare
                          • May 2004
                          • 2964

Tror också på en liten hane.
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Kan kanske vara en subdominant hane men den påminner lite för mycket om en av mina honor så jag gissar på hona om inte de mindre fläckarna på kropp och fenor blir tydligare ibland.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• JockeB
                              Användare
                              • May 2004
                              • 2964

Vf Jaggor

några bilder på mitt par!
                              Mvh Jocke
                              Centralamerikanska Ciklider!

Kommentar

• _Varanus_
                                Användare
                                • October 2004
                                • 123

Fin jagga pangae! är den bara 8cm???

Va ett tag sen jag skrev här sist
                                tappa lite suget när mina 2 va 2hannar

Men nu har jag fått sett jaguar JAKT! så då kom suget tillbaka =)
                                Stora hanen drog i sig 3 malawiciklider (M auratus)
                                Mvh Adam

Kommentar

Arbetssätt...