Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

Körde i lite foderfisk idag, små natalciklider, och fick nu än en gång se ett beteende jag inte sett sedan jag hade mitt gamla lekpar.
    Detta verkar ske då de fångar bytet på fel sätt, i det här fallet med huvudet utanför munnen och endast stjärten nere i gapet.
    Det är ju inte lätt att få ner fisken i gapet i så fall, så fort trycket i käftarnas lättar så skulle bytet komma loss. Så vad gör de? Jo då dunkar jaggan bytets huvud i närmaste sten som för att bedöva fisken, flera gånger, sedan tar de ett nytt grepp och pressar ner den omtöcknade fisken i gapet. Smart eller vad?
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

Kommentar

• Micke Jarhl
      Användare
      • April 2002
      • 2277

Har säkert en 500-600 frisimmande små jaggor bakom bakgrunden det kryllar av dom dessa små 2-3mm dom lär väl bli mat eller så suger väl pumparna in dom i filtret skulle jag tro.Har ingen möjlihet att ta hand om dom tyvärr.
      MJ
      Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Sjukt mycket yngel men ingen plats att ha dem, låter som ett klassiskt problem då man har jaggor.
        Appropå att filter suger upp ynglen så hittade jag en del hyfsat stora yngel i mina ytterfilter då jag hade det förra lekparet, så ett tips är att tömma ut innehållet i filtren i en hink och gå igenom slammet då du väl rengör filtren.

Nu vet inte jag hur det blir då du har bakgrund men har du vanliga filterinsug så kan jag annars tipsa att du trär på en filtersvamp från något innerfilter på insuget så slipper du att ynglen sugs in. Jag gjorde så på slutet då jag hade mitt förra lekpar, förmodligen hade jag väl bara insugen felplacerade men för mig var det ett vanligt problem att filtren tog yngel. Föräldrarna vallade av någon anledning ofta ynglen till hörnorna i karet, och där var givetvis insugen... *slurrrrp* 100 yngel mindre...
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Börja fota era fiskar! Jag grävde precis runt i bildarkivet och noterade att jag har bilder på en av honorna från bara en månad efter att jag skaffade fiskarna.

Jag tror inte ens hon var könsmogen här, ser inte ut så på mönstret i alla fall.

Och här inför första leken.

Och en bild från igår.

Hur kul som helst att kunna gå tillbaka och se hur fiskarna har utvecklats. Så börja fota!
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• Laesk
            Användare
            • February 2004
            • 2447

Hur är jaggor mot växter? Typ anubias å javaormbunke, lämnar dom dem ifred?
            Lennart "Laesk" Axelsson
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Laesk: Dom gräver mycket men de äter inte växter så lyckas man plantera växterna där jaggorna inte känner för att gräva så är det lugnt. Det värsta som händer är att man får plantera om växterna. De kan iofs slitas sönder om de sitter för hårt och verkligen är planterade på fel ställe, men jag tycker det brukar gå att hitta en plats där de får vara i fred, oftast då en bit bort från potentiella lekplatser.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Laesk
                Användare
                • February 2004
                • 2447

Och tack! Fast har övervägt att skjuta jaggor på framtiden.
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• INXS

Fredrik,
                  dina nya jaggor ser ju mycket olika ut mot de gammla - ar det for att dom fortfarande ar mindre?

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

INXS, kul att du tittar förbi, det var inte igår. Hur går det på jaguarfronten, har du någon blivande Jumbo på gång nu?

Appropå mina nya jaggor. De är inte lika gula som de gamla, är det det du tänker på? I så fall så håller jag med dig, de är iofs svagt beigefärgade nu idag men lekparet jag hade sist var nästan gula så där är det stor skillnad. Bortsett från färgen så tycker jag däremot de är förvånadsvärt lika de jag hade sist, honorna är nästan identiska då det gäller både mönster och kroppsform.

En liten jämförelse.
                    De nya

Och de gamla

Så olika är de väl inte?

Men de är inte så stora än, 15-20cm. De har tyvärr redan stannat av i växten och det oroar mig. Jag anade att det skulle bli så då de blev könsmogna så tidigt och var så mönstrade redan som små, men jag trodde inte det skulle ske så här snabbt. De växer väldigt lite nu och hanen mätte jag lite snabbt genom glaset till 19cm. Minsta honan är nog knappt 15cm. Känns väldigt litet för att de ska börja växa långsammare, över 20cm tycker jag de båda borde bli innan de drar ner på tempot.
                    Men jag har ju bara mina gamla övergödda bjässar att jämföra med så jag vet inte om jag oroar mig i onödan... :/
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• INXS

Jag kopplade in mina bilder pa botten som min signatur - det har blett lite annan fisk nu for tiden.

Det ligger en liten jumbo i karet och krallar till sig. - jag far ta lite bilder. Han ar sista lanken till mitt par som jag salde i sommras. Nu ar han ca 10cm men han var nastan dubbelt so stor som sina syskon som han bara slaktade hej vilt och han har lite jumbo attitud i sig - kommer fram till glaset och skakar pa huvuded och blaser upp sig. Kul liten krabat som jag tycker har basta personligheten av alla jaggor jag haft.

Han har ju blivit nerflyttad till kallaren (sumpen) eftersom viejorna har fatt hans foraldrars gamla vaning. Jag tror att jag tar med den stora viejan till showen over helgen - den ar nog den basta firren jag har. Jo - den blaa salvinin ar valdigt haftig och stor men aldeles for skygg for att fa bra betyg pa showen.

Forhoppningsvis kommer det lite bilder fran showen 30 september - 2 oktober.

Kommentar

• INXS

Kollade just in dina foton - saknar du dom gammla?
                        Vet du var dom ar?

Dom var ju otroligt fina - nya hanen ser ut som att han kommer bli fin nar han vaxer till sig lite.

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

Ursprungligen postat av INXS
                          Det ligger en liten jumbo i karet och krallar till sig. - jag far ta lite bilder. Han ar sista lanken till mitt par som jag salde i sommras. Nu ar han ca 10cm men han var nastan dubbelt so stor som sina syskon som han bara slaktade hej vilt och han har lite jumbo attitud i sig - kommer fram till glaset och skakar pa huvuded och blaser upp sig. Kul liten krabat som jag tycker har basta personligheten av alla jaggor jag haft.
                          Nu blir jag avis! En sån jagga vill jag också ha! Själv har jag aldrig haft en jagga som spänner sig vid glaset, jag vet inte om det beror på gener och sånt eller om det beror på att jag sitter så mycket vid karet så de vänjer sig. :/

Ursprungligen postat av INXS
                          Kollade just in dina foton - saknar du dom gammla?
                          Vet du var dom ar?

Dom var ju otroligt fina - nya hanen ser ut som att han kommer bli fin nar han vaxer till sig lite.
                          Jo jag saknar de gamla grymt mycket, ju större de nya blir desto mer minnen kommer tillbaka hur de gamla var. Jag tycker de nya är finare men de har inte alls samma beteende som de gamla, så länge jag är utanför karet så är de hur självsäkra som helst men gräver jag med armarna i karet så sticker de iväg. Lite trist. De gamla fick jag handgripligen flytta undan själv om de stod ivägen. Det är så jag vill ha fiskarna. Ingen skygghet. Men jag hoppas de nya ska tuffa till sig ju större de blir.

Tyvärr vet jag inte var de gamla är idag, sista gången jag stötte på dem var i butiken jag sålde dem till, honan hade då sålts vidare så hanen gick helt själv i ett kar. Sedan såldes även han iväg och jag har inte sett han sedan dess. Men jag misstänker att han dyker upp igen, stora fiskar verkar ha en tendens att studsa runt mellan olika ägare, de är lite för problemskapande kanske.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• bucklan
                            Användare
                            • June 2005
                            • 76

snart är man medlem i "jaggis-klubben". Har beställt 4st via den lokala affären. Får dom kanske imorgon om man har tur. Så det blir spännande å se vad det blir för as av dom..
                            180 liter SA i väntan på den stora baljan

www.umea.akvarieforening.se

www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=509306

Kommentar

• jinnarparen
                              • April 2002
                              • 2670

"Men de är inte så stora än, 15-20cm. De har tyvärr redan stannat av i växten och det oroar mig"

FI: Dina jaggor leker väl rätt så ofta? Kan du få de att hålla igen lite så tror jag nog att du får dem att växa till sig. Leken kostar en hel del energi både för hanen och framför allt för honans del.
                              Vill man ha riktigt stora fiskar så skall man nog hålla dem för sig själva och inte låta de leka alltför tidigt. Skall man ha riktigt, riktigt stora bjässar så får de gå ensamma, inga honor alltså!
                              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Mr Green
                                Användare
                                • May 2005
                                • 39

Nu har man varit i södra sandby o hämtat 1 par jaguarer =)

Honan ligger runt 15cm o hanen runt 20-25 cm tippar ja på...

Köpte lite godis till dom med...20st barber=)
                                Ägare till ett CA 960 kar!

Kommentar

Arbetssätt...