Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Varanus_
    Användare
    • October 2004
    • 123

Japp hanens ser precis ut som din sista bild

Men min "hona" ser knappt ut som nån av dom

Aja vi får se vad som händer =)

i varje fall kommer jag göra vad jag kan för att få hålla 1 par av denna fisk =)

Redan fäst mig vid dom så vill hällst inte sälja av nån av dom =(

Japp han sa att han hade yngel kvar också. jag prata inte med han personligen utan min chef snacka med han och sen sa han det till mig när jag köpte dom
    Mvh Adam

Kommentar

• Midas_Tom
      Användare
      • March 2005
      • 809

tråkit om du har fått 2st hannar..
      //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• _Varanus_
        Användare
        • October 2004
        • 123

Näe fan! =(

Båda 2 är hanar =(

Lustigt att dom kommer överens så bra, båda gräver i samma revir och impar på varandra precis som dom skulle va ett par

men båda är hanar =(

Frågan är nu bara vem jag ska behålla och hur jag ska få tag i en stor hona ....
        Mvh Adam

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Är du 100% säker? Har du sett genitalpapillen på båda ordentligt ute?
          Ju mer jag tittar på bilderna desto mer tycker jag båda liknar hanar men det verkar ju underligt att den förra ägaren i så fall måste ha ljugit dig rakt upp i ansiktet.

I vilket fall som helst så har jag haft små jaguarhanar som har gjort så, betett sig precis som om var ett par, men jag trodde inte stora kunde göra det dock. Fast det kanske blir så då det inte finns någon hona i karet, de blir båda förvirrade och tror att den andra är av ett annat kön.

Tråkigt i alla fall om det stämmer.
          Jag föreslår nästan att du köper små jaggor och drar upp en grupp istället för att försöka hitta en stor hona, de växer ju rätt snabbt så inom ett år har du lika stora fiskar igen, men om du nu har fäst dig vid fiskarna så förstår jag att det kanske inte är något allternativ. Men du kan ju tänka på saken.
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• _Varanus_
            Användare
            • October 2004
            • 123

Japp jag är 100% säker

Genitalpappilen såg jag på båda ordentlig!

Jao det är väl inte så lätt att få tag i en hona heller. =(

Men jag har fäst mig vid båda specielt den största
            Mvh Adam

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Nä va trist. Taskigt av försäljaren också att säga att det var ett lekpar och t.o.m. säg att de hade fått yngel, sånt där gillar jag inte. Men jag tror nog det ska gå att hitta en hona, många köper större grupper och säljer sedan överblivna fiskar då de har vuxit lite och parat ut. Fast det kanske är svårt att hitta ensamma honor i samma storlek som hanen... Det du kan göra är att dra upp honor i ett annat kar, det var en här på forumet som skulle göra det men jag vet inte hur det har gått, han verkar inte skriva här längre, han drog i alla fall upp en ny kull just för att få fram en hona till en stor hane han hade. Kan kanske vara värt ett försök om du blir less att vänta.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Micke Jarhl
                Användare
                • April 2002
                • 2277

Här är bilderna på min senaste investering min P.Managuense hane gillar den skarpt men han fick på nöten av min C.Pearsei hane så rang ordningen är nu återställd han fick stanna på 3 plats mitt pearsei par råde han inte på!!förtillfället iaf.En bild blev lite suddig ni får ursäkta.
                Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Ojojoj den där var ju jättefin ju! Liknar mer snyggingarna amerikanarna brukar visa upp än de vi normalt ser här, den har randiga och spetsiga fenor vilket jag upplever som ovanligt här. Och kraftig kropp har den också. Den där ska du vara rädd om Micke, och odla på, fler såna jaggor vill vi ha i Sverige.
                  Kommer han överens med honan din?

Här hos mig avslutades leken snabbt och oväntat, ynglen var på väg att bli frisimmande och sedan gjordes ett vattenbyte och dagen efter var de borta. Det måste ha varit vattenbytet som ställde till med något, jag kör i lite preparat för att hålla pH-värdet uppe nu så jag funderar på om yngel kan vara lite känslig mot sånt. Bikarbonat exempelvis.

Men hanen har bara simmat till nästa hona så det blir nog lek snart igen.
                  Den honan han nu flirtar med är speciell, hon är minst av jaggorna men har smiskat till hanen rejält ett par gånger för att få honom intresserad eller nåt, de andra honorna är lugnare men den här är riktigt hetsig av sig. Hon har bara lekt en gång tidigare så hon börjar kanske bli lite desperat då hanen hela tiden väljer de andra före henne. Blir intressant att se om hon får leka nu.

Jag mätte för övrigt hanen som nu är 19cm och största honan som är 15cm, jag köpte dem i februari som små ungfiskar så hanen har vuxit på rätt bra men honorna segar lite.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Micke Jarhl
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2277

jo han är helt ok lugn och fin och honan har accepterat honom fullt ut nu något är på gång dock bakom min BTN bakgrund som jag medvetet har gjort små kryp in i för att fiskar ska kunna söka skydd,men nu kör hon ut dom direkt om där kommer någon.Har dock ett annat problem och det är att jag varken har plats eller fler kar lediga ,mina pearsei yngel har lagt beslag på rubbet.

Kommentar

• Daniel Odell
                      Användare
                      • January 2003
                      • 2437

kanonfin jagga micke!
                      fish r friend

Kommentar

• Micke Jarhl
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2277

Hej Har hittat en rejäl romkaka idag på baksidan av min BTN bakgrund där gick det undan!!!Märkligt!! Någon som vill ta hand om dom??Jag har ingen möjliget själv.om det nu blir något det får framtiden utvisa.

Kommentar

• Micke Jarhl
                          Användare
                          • April 2002
                          • 2277

Hela romkakan är i rörelse nu det är Många!!!Så kan det gå...

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Skoj att höra att det gick bra, jag har alltid trott att det ska vara problematiskt att få två så pass stora fiskar att komma överens om de aldrig sett varandra tidigare.
                            Fota gärna då ynglen är frisimmande, stora jaggor med yngel brukar vara en mäktig syn.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• FI
                              Användare
                              • August 2002
                              • 3743

Är det någon här som vet om det är stressande för hanarna att leka ofta?
                              Jag tycker min hane har blivit så mörk och funderar om det beror på att han nu leker var tredje vecka ungefär. Är leken stressande?
                              Fredrik Isaksson
                              Bildarkivet

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Det blev lek igår här hos mig, hanen gick tillbaka till en av de honorna han normalt leker med istället för honan i mitten av karet som bara har lekt en gång. Oväntad vändning, allt såg klappat och klart ut men något hände och han tog en annan hona istället. Honan han nu lekte med skiftade revir med den förra lekande honan så de leker på samma ställe som sist. Jag funderar på om det var det som var den avgörande faktorn. Hanen gillade inte reviret i mitten? För utsatt läge kanske? Nu lekte de på ena gaveln så det är bara en sida av reviret de behöver försvara.

Och hanen är fortfarande mörk. Är det någon som har en idé om det kan ha med lekarna att göra? Han leker för ofta kanske?
                                Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...