Jaguarciklid 2005!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Varanus_
    Användare
    • October 2004
    • 123

Bra kmr nog köra på det =)

Jasså

föder du upp själv? paletter är ju annars ruskigt dyrt foder ;D

Jag har tagit lite bilder på fiskarna nu! dock inte ALLS rättvisa blixtrar och dåligt ljus och skit på glaset förstör allt men man ser iaf vad det är =)

Det roliga är att efter cirka 2minuter vistelse i akvariet, spöa jagga hanen (22cm) upp den 18cm stora jack dempseyn som va extremt kaxig och va HELT KOLSVART/MÖRKBLÅ, men han blev gråblå på mindre en 3sekunder efter att hanen visade sin styrka =) nu håller han sig på lagom avstånd och jaggorna är kung i akvariet. Det var inte ens tal om att försöka för jack dempseyn. Han mötte helt enkelt övermakten =)

Både honan och hanen gräver och spänner sig för varandra HELA tiden. =) Bara efter nån dags vistelse =)
    Mvh Adam

Kommentar

• Midas_Tom
      Användare
      • March 2005
      • 809

coola jaggor du har köpt varanus!!! hur stort kar simmar de i?
      //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• jullen
        Användare
        • March 2005
        • 628

Superfräcka varanus!
        mvh ville.

375 L Malawi
        585 L Malawi
        54 L Johanniyngel
        25 L OB rödzebrayngel

Kommentar

• Micke Jarhl
          Användare
          • April 2002
          • 2277

Hej alla Ca fantaster!!Jag har åxo köpt 1 par jaggor nu!!Har haft en hona en längre tid och hittade en saftig hanen nu i södra sandby riktig stillig om jag får säga det själv går i koppar ton i botten med mycket svarta prickar och blå fenkanter C:a 25 cm bilder kommer när han har acklimatiserat sig med honan och övriga i karet är lite nyfiken på hur det ska gå.
          MJ
          Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Varanus: Nej jag köpte paletterna, de var väl ca 3cm så då är de inte så dyra, 10spänn styck.

Fina fiskar, hanen påminner extremt mycket om min gamla stora hane.
            Jag tror jacket kan läka, det ser ut som att fenstrålarna fortfarande finns kvar och då brukar det sägas att fenorna alltid växer ut igen.
            Intressant om den du säger är en hona verkligen är en hona, jag skulle nog ha gissat på att det var en hane pga mönstret på fenorna. Eller också är det bilderna som luras, de ser ju uppenbarligen ut att hålla sams vilket nog inte två hanar i den storleken hade gjort.

Micke Jarhl: Kul med fler jaguarägare, vi börjar ju bli några stycken nu. Ser fram emot bilder.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• _Varanus_
              Användare
              • October 2004
              • 123

Dom går i ett 220 liters för tillfället ska bli större senare
              Mvh Adam

Kommentar

• _Varanus_
                Användare
                • October 2004
                • 123

Fredrik jovisst har hon lite prickar på fenorna. Dock inte på bukfenorna, som hanen och inte alls lika mkt prickar på dom andra fenorna

Och dessutom sa förra ägaren att dom hade fått yngel. Hur vida det är sant lr ej vet jag inte, men hoppas kan man ju =)

Och ja faktum kvarstår att dom kommer överens väldigt bra =)

En liten lustig grej dom upprepar hela tiden är att hanen suger åt sig massa sand i munnen och när han sedan ska simma iväg för att spotta ut det så simmar honan efter JÄTTE fort, sen vänder dom och så där kan dom hålla på

Mvh Adam

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Varanus: Jaha det kanske är bukfenorna man bör fokusera på, mina honor har nästan helt omönstrade fenor runt om så jag har nog blivit lite hemmablind och börjat tänka att skillnaden på mönster mellan hona och hane gäller alla fenor. Lite för förenklat verkar det som.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Midas_Tom
                    Användare
                    • March 2005
                    • 809

varanus har du ingen bild på hela karet..? skulle vara kul att se
                    //tom

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

Kommentar

• _Varanus_
                      Användare
                      • October 2004
                      • 123

Nu händer det något i karet =( !!!!

"Honan" intog "Han" färg och dom kör liplocks

Men bara i deras egna revir som dom båda själva har grävt?

Här fota jag "honans" gentalpapill lr hur det nu heter

Hanens är betydligt längre och spetsigare
                      Fredrik du kanske kan avgöra vad det är för kön genom att titta på den bilden?
                      Mvh Adam

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3613

Är nästan säker p åatt du ahr fått två hanar...tyvärr.
                        Mvh Alex

Kommentar

• _Varanus_
                          Användare
                          • October 2004
                          • 123

Nu har "honan" intagit sin vanliga färg igen och allt är frid och fröjd?

Alex jo jag är också rädd för det

men hanens "gental" är mer spetsig?
                          Kan det inte bara va så att dom bråka för att honan inte kunde lägga rom och hanen blev tjurig?

Happ stora honor är välinte det lättaste att få tag i och nu har jag ju fäst mig i båda jaggorna =(

Fan va livet e surt =(
                          Mvh Adam

Kommentar

• tseppae
                            Användare
                            • March 2005
                            • 104

varanus: jag var inne å kolla på jaguarerna dom ser ut som mina två. jag tycker det ser ut som en hane o hona.

Kommentar

• _Varanus_
                              Användare
                              • October 2004
                              • 123

Japp

ibland är jag dödssäker på att det är en hane och hona

sen gör dom liplocks och båda ser lika dana ut

Men nu är "honan" "hon" färgad och båda gräver och är i samma revir och visar upp sig för varandra hanen värkar VÄLDIGT parningssugen så det kanske va en raseri attack på att honan inte kunde lägga rom?

Aja time will tell =)

Jag har iaf fäst mig enormt vid dom =)

Fast dom käkar inte så jätte bra

hanen har tage några pellets och honan nån räka av vad jag sett alla räkorna är ju borta slängde i rätt många men jag har rätt mkt rovmalar samt fengädda som käkar sånt med stor glupskhet

Ska testa med levande foder nån gång i veckan =)
                              Mvh Adam

Kommentar

• FI
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3743

Att de bråkar eller ändrar färg vid stress/slagsmål är inget konstigt. På bilden ser dock genitalpapillen mer ut som om den tillhör en hane, men den är inte helt ute och jag har haft fel förr i såna situationer... Trodde i flera månader att jag hade en stor citrinellumhane som sedan överraskade mig med att lägga ägg...

Om nu förra ägaren sa att de hade fått yngel så skulle jag gå efter det nu till att börja med. Då genitalpapillen sedan är helt ute kan du använda dessa bilder som mall. Fiskarna borde vara ungefär i samma storlek som dina.

Fredrik Isaksson
                                Bildarkivet

Kommentar

Arbetssätt...