Crenicichla-tråd 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pleco
    Användare
    • April 2002
    • 516

Jag ångrade mig att jag inte köpte fler och tänkte köpa de 4 som var kvar på måndag .... men du hann före [:-(]

Lycka till med gäddorna []
    ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

Kommentar

• Bilbo
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 1159

De fanns fortfarande två kvar, samt att det tydligen fanns en lite större nere i källaren. Så ge inte upp hoppet
      // Magnus Arvidsson

Kommentar

• pleco
        Användare
        • April 2002
        • 516

Hmmmm ,jag såg inga marmorata i källaren och Arnold måste ha räknat fel för han sa att det fanns bara 4st i butiken men det va ju bra så jag köper 2 till på måndag [:-)]

Kommentar

• Micke Jarhl
          Användare
          • April 2002
          • 2277

Hej!Tyckte jag kände igen dej Bilbo var samtidigt i affären idag...bra val!! kikade på dom länge själv hehe.. =)
          Micke Jarhl Med akvarium!

Kommentar

• Bilbo
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 1159

Det var då en faslig tur att jag köpte dem då, för det hade tydligen inte gått att vänta en vecka till Mina har precis överlevt första natten med Malte (skednosmal på 25 cm). Jag var faktiskt lite bekymrad om han skulle kunna ta någon av dem.
            // Magnus Arvidsson

Kommentar

• Bilbo
              NCS Medlem
              • April 2002
              • 1159

Är det förresten ngn som vet fångstplats? Jag har mailat Janne, men inte fått ngt svar ännu. Här är en bild på mina skyddslingar.
              // Magnus Arvidsson

Kommentar

• marcuspajp
                Användare
                • August 2005
                • 74

Mina Marmorata har börjat slåss lite smått nu.

Kommentar

• Bilbo
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 1159

Jag fick mail från Janne idag, och troligen är det Rio Xingu, han skulle forska vidare lite!
                  // Magnus Arvidsson

Kommentar

• malplacerad
                    Användare
                    • May 2005
                    • 877

Köpte igår 2 st lepidota c:a 5cm långa, de höll sig undan hela kvällen igår men idag är de framme och visar upp sig. De var framme och åt när det var matdags och verkar pigga och fräscha.

De är ljusare än de var i affären men det kan ju bero på att ljuset där var svagare och mindre blått än det jag har hemma.

Här är en bild på den jag tror är en hane.
                    ||||

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Ursprungligen postat av malplacerad
                      Här är en bild på den jag tror är en hane.
                      Gullig. Jag skulle gissa att du inte säkert kan säga kön förren de är drygt 10. Sedan har jag en hobbyhypotes om att de kan bestämma kön efter socialt sammanhang (dvs. att din stora blir en hane och då blir din lilla en hona). Men det kan vara tvärfel förstås.

När jag köpte C. menezesi så skaffade jag en stor firre som blev hane och fem små. Den största av de små blev en hona och den näst största en hane. Den tredje största blev en hona vilket gällde den fjärde också, men det var efter att den femte försvann. Det konstiga var ordningen. När den största satte igång att visa upp sig som hane så avvecklade den näst största alla hanprickar och "blev" en hona (det är fiskarna på bilden). Då flyttade jag de resterande tre och den största började bete sig som en hane och den i storleken under avvecklade prickarna (det tar några veckor).
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• pleco
                        Användare
                        • April 2002
                        • 516

Ikväll efter matningen bestämmde sig ena marmoratan att jaga den andra ur akvariet(ett 720L)[:-(] hoppas det går bra tills på fredag för då får jag 2st till och ska flytta fisk från annat kar och kanske blir mindre bråk då.

Kommentar

• malplacerad
                          Användare
                          • May 2005
                          • 877

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Gullig. Jag skulle gissa att du inte säkert kan säga kön förren de är drygt 10. Sedan har jag en hobbyhypotes om att de kan bestämma kön efter socialt sammanhang (dvs. att din stora blir en hane och då blir din lilla en hona). Men det kan vara tvärfel förstås.

När jag köpte C. menezesi så skaffade jag en stor firre som blev hane och fem små. Den största av de små blev en hona och den näst största en hane. Den tredje största blev en hona vilket gällde den fjärde också, men det var efter att den femte försvann. Det konstiga var ordningen. När den största satte igång att visa upp sig som hane så avvecklade den näst största alla hanprickar och "blev" en hona (det är fiskarna på bilden). Då flyttade jag de resterande tre och den största började bete sig som en hane och den i storleken under avvecklade prickarna (det tar några veckor).
                          Intressant hypotes ola, ska bli kul att se hur fiskarna utvecklas.
                          Hade tänkt köpa fler individer men det fanns bara två inne.

Här är 2 bilder på den jag tror är en hona.
                          ||||

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Blixt luras ofta pa ryggfenan, men har inte "honan" borjan pa en vit som? Jag kan inte lata bli att halla med dig om att de ser ut som en hona och en hane trots att de ar sa sma. Sakert att det ar lepidota? Saker pa att du inte misstagit dig pa langden? 5 cm ar ju som en forvuxen neontetra.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• malplacerad
                              Användare
                              • May 2005
                              • 877

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Blixt luras ofta pa ryggfenan, men har inte "honan" borjan pa en vit som? Jag kan inte lata bli att halla med dig om att de ser ut som en hona och en hane trots att de ar sa sma. Sakert att det ar lepidota? Saker pa att du inte misstagit dig pa langden? 5 cm ar ju som en forvuxen neontetra.
                              Ja du Ola, mitt ögonmått är tydligen inget vidare, mätte dem genom rutan så en liten felmarginal finns ju, men de är runt 7cm långa.

Enligt försäljaren så var det lepidota, men det behöver ju inte betyda att det är den arten.
                              Honan har början till en ljus söm på ryggfenan, den ser inte sammanhängande ut men den finns där.

Jag har sett en del bilder på honor av andra crenicihlor dessa har haft en röd mage likt palettcikliderna, är det typiskt för alla crenicihlor eller bara för vissa arter?
                              ||||

Kommentar

• Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

De ar mer eller mindre palettciklidlika allihop tror jag. Honan uppvaktar hanen pa samma satt dessutom.
                                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...