Crenicichla-tråd 2005

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

Vet ej. Du får nog prova dig fram, det brukar bli bäst
    marmorata! cool!
    Anders L

Kommentar

• Tobbe_zwe
      Användare
      • October 2005
      • 9

´Har fått pris på marmoratan nu [] 800:- st, känns lite i överkant eller det är normalt?
      Mvh Tobbe

4000 liter ciklid akvarier totalt
      + 90 liter saltvatten

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av Robin
        Crenicichla sp "orange" ska det vara.. nån som vet nått mer?
        Det är samma som xingu 1 som finns i artregistret. Min gissning är att det kommer en vit söm i ryggen med tiden. Bukomfånget samt färgen på buken talar starkt för en hona. Konstigt. Det verkar drälla av honor nuförtiden. En kompis har två stora honor. När jag bodde i Uppsala så gick det tre hanar i lokalen däremot. De köpte en hona från Stockholm. Honorna som min kompis har växte upp i Hull och här är Ph och hårdhet tramshögt (liksom uppsala) så det talar mot att vattenvärden påverkar kön. Min hobbyhypotes är att kön hos vissa Crenicichla påverkas av det sociala.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

Marmoratan är en exklusiv gädda vad jag vet. Har aldrig sett den själv. Men visst är 800 kr rätt häftigt ändå. Typ bara nån dummer som en annan som inte skulle kunna låta bli att köpa
          Anders L

Kommentar

• jinnarparen
            • April 2002
            • 2670

Ursprungligen postat av Tobbe_zwe
            ´Har fått pris på marmoratan nu [] 800:- st, känns lite i överkant eller det är normalt?
            Om det är samma som Sandby ciklidhobby har plockat in så lär de vara VF och i bra storlek. De som fanns på ciklidhobby var nog 15 cm. De hade så smått börjat färga om, till och med jag som är CAfantast stod länge och funderade på hur jag skulle kunna klämma ner några sådana i något av mina kar (men till slut gav jag upp denna tanke).
            Att ha mer än ett Crenicichlapar i ett 1.5-2 m kar är ingen bra idé, möjligtvis om det rör sig om de minsta varianterna, vilket inte marmoratan tillhör. Denna art blir så fin som vuxen så jag tror inte att du kommer att fundera på något annat heller.
            Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Hur ar det att halla helt skilda varianter med varandra? Enligt ciklidboken (tror jag) sa ska det ga. Saxatilisgruppens arter skiljer sig ju helt fran de "allika" simmarna i johannagruppen. Borde det inte ga att halla saxatilisgrupp (de med magnesiumflackar) + lugubrisgrupp (Xingu, johanna etc) + reticulatagrupp (bottenfirrarna bl a).

Nasta gang jag har stort akvarium sa ska jag ha nagot fran acutirostrisgruppen!

Grupperna ar listade pa http://www.geocities.com/NapaValley/5491/spgroups.html
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Mina C. Johanna och J. jegui funkade väldigt dåligt ihop enlig föregående ägare. Har själv inte tordas prova. Crenicichlor får så fort fula munnar efter våldsamma liplocks!
                För C. jegui räknar du väl till reticulagruppen eller?
                Anders L

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Sidan ligger nere for tillfallet men som jag mins det, ja. Pa lagret har de ju haft bottenkravlare med saxatilistyper och de verkar ju inte bry sig ett smack om varandra. Min plan ar att nasta stora akvarium inte ska innehalla nagot som kakar fisk. Det gor ju att mitt Crenicichlaberoende knappast tillfredstalls, sa det nast nasta kanske kan knokas fullt med en massa olika. For tillfallet kan jag inte ha nagra akvarier alls i egentlig mening.
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Tobbe_zwe
                    Användare
                    • October 2005
                    • 9

Tjena! Nu löste jag penga problemen, gjorde en deal med affärs innehavaren att jag fick dem för inköpspriset (400:-st) mot att jag lånar ut dem en gång till en utställning. []

Kan vara samma som sandbys det ända jag vet är att demär vildfångade och från en grossist i tyskland vet dock ej vilken []
                    Mvh Tobbe

+ 90 liter saltvatten

Kommentar

• Gwendly
                      Användare
                      • December 2003
                      • 374

Med tanke pa hur fa personer som har lyckats odla fiskar ur lugubris gruppen sa ar de formodligen vf

Kommentar

• Tobbe_zwe
                        Användare
                        • October 2005
                        • 9

tur du berättade det tack
                        Mvh Tobbe

+ 90 liter saltvatten

Kommentar

• Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

En rattelse: Jag skrev johannagruppen ovan men det ska vara lugibrisgruppen (som johanna ingar i).
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Gwendly
                            Användare
                            • December 2003
                            • 374

nagon som har provat oscar's med gaddor har? Jag funderar pa att prova lite vf oscars och 'saxatalis type' gaddor tillsammans med nagra silverdollars som target fish...

Kommentar

• anli
                              Användare
                              • March 2003
                              • 3740

Jag har oscar med C. Johanna... funkar hur bra som helst.
                              Anders L

Kommentar

• Gwendly
                                Användare
                                • December 2003
                                • 374

Nice

Jag far prova med C.lepidota som en kompis vill bli av med

Kommentar

Arbetssätt...