Strömlös i två dygn ....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion
    • September 2024

    Strömlös i två dygn ....

    Jahå då har man varit strömlös i två dygn nu, och ännu inga täcken på syrebrist. Temperatur hålls uppe genom att elda som en besatt i kaminen i rummet jag har akvarierna i. Nu när jag är på jobbet har jag lagt i körsbärsträ så det brinner även när jag inte är hemma. Men snart kan det nog bli kritiskt med syret, har ju en batteridriven syrepump och en del syretabletter så det går nog ett tag iaf. Men det kommer man ju inte långt med på ett 530, ett 375, ett 340 och ett 50 liters. Dessutom har dom ju hyrt in norrmänn som ska röja ledningarna vid mig .... å dom har inte dykt in upp än. Och inte kan jag syresätta vattnet med att byta vatten eftersom jag har egen pump. Så det vore ju inte fel med ett elverk i dessa dagar.
  • MagnusL
    Användare
    • January 2004
    • 326

    #2
    Kan Du inte bygga ett gäng oxydatorer? PET-flaska, liten blybit samt väteperoxid och destillerat vatten.

    Ps. kom ihåg att koppla bort alla filter så att dom inte börjar gå utan att Du har rengjort dom när strömmen kommer tillbaks, för då blir det nog inte så kul.
    Magnus Lovgren

    Kommentar

    • mr_loffe
      Användare
      • January 2004
      • 76

      #3
      sugrör! eller en luftmadrasspump eller motsvarande.

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 3111

        #4
        Hej!

        köp ett stort paket ballonger och åk till macken och fyll dem med luft knyt ballongen runt en syreslang med kran. :-) alternativ hyr låna en dyktub med enbart andningsluft...........

        mvh

        Peter
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • April 2002
          • 880

          #5
          "Kan Du inte bygga ett gäng oxydatorer? PET-flaska, liten blybit samt väteperoxid och destillerat vatten."

          Vore det inte bättre med silver eller brunsten?

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Nu har jag varit strömlös i fyra dygn och ännu ingen syrebrist. Börjar lite smått undra om det inte är så att den sidan som av akvarierna som är mot kaminen är lite varmare och får vattnet att stiga och sidan mot väggen är lite kallare och får vattnet att sjunka. Och om detta fenomen leder till cirkulation av vattnet. Vem vet? men trots allt JAG VILL HA TILLBAKA STRÖMMEN .....

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hur skrev du det här förresten?

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 1159

                #8
                Han kanske har ett jobb
                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Jajjamensan både välklippt å ett jobb har jag =)

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • November 2004
                    • 572

                    #10
                    [8D]

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      jahå nu kom strömmen .... efter 162 timmar. En blåciklidhona har strukit med sedan jag misslyckades att tända i kaminen innan jag åkte till jobbet en dag annars har allt gått bra vad det verkar. Syret har alltså räckt en hel vecka utan syrepump eller motsvarande. Men nu ska det jäklar slösas el =)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...