Nu använder jag själv 10 cm mattan och är mycket nöjd med den, men jag måste reflektera lite över vad som sagts till den tunnare mattans nackdel.
Dubbelt så många nitrificationsbakterier tror jag inte en sekund på. Det är fisklasten i karet som styr hur många nitrificationsbakterier du har, Har man inte ett rejält överbefolkat kar så klarar man sig bra med 2% filtervolym. 4% filtervolym ger dig större marginaler, men inte fler bakterier om du inte skaffar mer fisk sammtidigt.
I min 10 cm filtermatta kommer det ut skit på baksidan som jag suger upp med jämna mellanrum. I en 5 cm filtermatta måste skiten lättare ta sig igenom till baksidan varför risken för att det sätter igen är mindre än för 10 cm alternativet. Dock är den risken väldigt liten oavsett vad du väljer. Det kräver kraftig befolkning under lång tid för att en matta skall sätta igen, oavsett tjocklek.
Anledningen till varför jag använder 10 cm själv är att
1: Den får plats i mitt filterfack
2: Jag vet att filtervolymen inte blir det kritiska utan syresättningen. DVS jag kan fylla på med fisk, under förutsättning att dom trivs tillsammans, tills syrenivåerna blir kritiska. Det är mycket lättare att åtgärda syrebrist än nitrittoppar.
3: som nämnts innan, den är styvare och stabilare.
(utan inbördes ordning
MVH
magnus
citat:#4 Att säga att den tar för mycket plats är inte så bra argument. Om den tar 9 liter eller 4,5 liter spelar väl ingen större roll. 4,5 liter är ju dunstvatten bara ju. Att däremot ha 4% istället för 2% filtermedia gör enorm skillnad för vattenkvaliteten och upprätthållandet av nitrifikationsprocessen. Det är enkel matematik, du får dubbelt så många denitrifikationsbakterier.
citat:#5 En tunn matta där vdu bara får plats med hälften av smutspartiklarna MÅSTE sättas igen dubbels så fort...
Anledningen till varför jag använder 10 cm själv är att
1: Den får plats i mitt filterfack
2: Jag vet att filtervolymen inte blir det kritiska utan syresättningen. DVS jag kan fylla på med fisk, under förutsättning att dom trivs tillsammans, tills syrenivåerna blir kritiska. Det är mycket lättare att åtgärda syrebrist än nitrittoppar.
3: som nämnts innan, den är styvare och stabilare.
(utan inbördes ordning
MVH
magnus
Kommentar