Dimensionera filterkammare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1832

    #31
    Nu använder jag själv 10 cm mattan och är mycket nöjd med den, men jag måste reflektera lite över vad som sagts till den tunnare mattans nackdel.

    citat:#4 Att säga att den tar för mycket plats är inte så bra argument. Om den tar 9 liter eller 4,5 liter spelar väl ingen större roll. 4,5 liter är ju dunstvatten bara ju. Att däremot ha 4% istället för 2% filtermedia gör enorm skillnad för vattenkvaliteten och upprätthållandet av nitrifikationsprocessen. Det är enkel matematik, du får dubbelt så många denitrifikationsbakterier.
    Dubbelt så många nitrificationsbakterier tror jag inte en sekund på. Det är fisklasten i karet som styr hur många nitrificationsbakterier du har, Har man inte ett rejält överbefolkat kar så klarar man sig bra med 2% filtervolym. 4% filtervolym ger dig större marginaler, men inte fler bakterier om du inte skaffar mer fisk sammtidigt.


    citat:#5 En tunn matta där vdu bara får plats med hälften av smutspartiklarna MÅSTE sättas igen dubbels så fort...
    I min 10 cm filtermatta kommer det ut skit på baksidan som jag suger upp med jämna mellanrum. I en 5 cm filtermatta måste skiten lättare ta sig igenom till baksidan varför risken för att det sätter igen är mindre än för 10 cm alternativet. Dock är den risken väldigt liten oavsett vad du väljer. Det kräver kraftig befolkning under lång tid för att en matta skall sätta igen, oavsett tjocklek.


    Anledningen till varför jag använder 10 cm själv är att
    1: Den får plats i mitt filterfack
    2: Jag vet att filtervolymen inte blir det kritiska utan syresättningen. DVS jag kan fylla på med fisk, under förutsättning att dom trivs tillsammans, tills syrenivåerna blir kritiska. Det är mycket lättare att åtgärda syrebrist än nitrittoppar.
    3: som nämnts innan, den är styvare och stabilare.

    (utan inbördes ordning

    MVH
    magnus

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #32
      provar igen. vart köper man sån plast att göra själva ställnigen?

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #33
        citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

        Dubbelt så många nitrificationsbakterier tror jag inte en sekund på. Det är fisklasten i karet som styr hur många nitrificationsbakterier du har, Har man inte ett rejält överbefolkat kar så klarar man sig bra med 2% filtervolym. 4% filtervolym ger dig större marginaler, men inte fler bakterier om du inte skaffar mer fisk sammtidigt.
        Detta verkar konstigt tycker jag. Du menar alltså att produktionen av bakterier skulle avstanna beroende på antal fiskar? Som jag förstår det så finns det massor av sådanna bakterier i ett kar, ett överflöd, som bara letar efter någonstans att kunna fästa sig.

        Om det du säger är rätt, då faller ju hela diskussionen om stora filtermedia. Då borde man istället tala om optimal filtermediastorlek, alltså den storlek som som man bör ha per fisk, vilket också skulle innebära att det är meningslöst att ha större.

        Jag inväntar din kommentar med spänning...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

          #34
          Johan: de undrar jag med och då måste vi nog få tag i snubben som konstruerade den till tävlingen. Vem är han och hur får man fatt i honom? Kanske kan han konstruera en ställning till försäljning?
          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #35
            Robban S: Det går alldeles ypperligt att gömma all sorts apparatur där som kan vara under vatten (någon har faktiskt stoppat ned en luftpump i akvariet, men det var länge sedan jag läste det så därför min kanske lite väl upplysande info). Se bara till så att värmaren hänger fritt och inte ligger emot pumpar eller filtermatta då det kan värma sönder både värmaren såväl filtermatta eller utvändigt på pumpen (eventuell kontaktsladd).

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • July 2003
              • 1832

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av Zaphi

              citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

              Dubbelt så många nitrificationsbakterier tror jag inte en sekund på. Det är fisklasten i karet som styr hur många nitrificationsbakterier du har, Har man inte ett rejält överbefolkat kar så klarar man sig bra med 2% filtervolym. 4% filtervolym ger dig större marginaler, men inte fler bakterier om du inte skaffar mer fisk sammtidigt.
              Detta verkar konstigt tycker jag. Du menar alltså att produktionen av bakterier skulle avstanna beroende på antal fiskar? Som jag förstår det så finns det massor av sådanna bakterier i ett kar, ett överflöd, som bara letar efter någonstans att kunna fästa sig.

              Om det du säger är rätt, då faller ju hela diskussionen om stora filtermedia. Då borde man istället tala om optimal filtermediastorlek, alltså den storlek som som man bör ha per fisk, vilket också skulle innebära att det är meningslöst att ha större.

              Jag inväntar din kommentar med spänning...
              Filterbakterierna måste ha mat för att leva. Deras mat är amonium och nitrit. Utan mat så finns det inga bakterier. Givetvis kan man ha för litet filter då alla filterbakterier som behövs för fisklasten inte får plats. Om du tittar på de vanligaste inläggen i zoopet under "mitt första akvarium" så är just detta det troligen vanligaste problemet.

              När man väl har så mycket filter så att ingen amonium eller nitrat bildas så har man också tillräckligt stort filter. Att ha större gör ingen skada och ger en större marginaler. Tex så klarar karet tillfällig övematning av fiskvakt och gömda döda fiskar bättre. Så därav är större filter alltid bättre. Fortsätter man att belasta karet kan man komma till den punkten där fiskarna tillsammans med de nitrifikationsbakterier som krävs för att dom skall må bra drar så mycket syra att syrenivåerna blir den kritiska punkten. Att ha mer filter än så är därmed helt onödigt, men då pratar vi väldigt stora filter. Dom som har koi för vinterförvaring brukar ha prodlem med detta och att karbonaterna tar slut i nitrificeringen. I ett ciklidakvarium är det sällan att man trycker i så mycket fisk.

              Altså: För mycket filtermaterial är inte farligt, men det kan vara bra för att det ger större marginaler. Det finns en gräns där man har för mycket filtermaterial, men det gäller bara om man utnyttjar densamma.

              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #37
                Hade jag varit marinkemist hade jag kontrat
                Nu måste jag gå och googla lite
                Bra svarat.
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • July 2003
                  • 1832

                  #38
                  Jag är inte heller någon marinkemist (är det inte marinbiologer som håller på med nitrificationen? Vill man lära sig om stora filter så är det bättre att söka bland "koi-nördar" än hos "ciklidnördar"

                  Lycka till med googlingen.

                  Tack för komplimangen.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #39
                    Med andra ord så var jag inte helt fel ute...inte heller Zaphi.
                    Allt är relativt...precis som livet.

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

                      #40
                      Alla hade nog rätt på sitt lilla sätt.
                      Jag litar fortfarande inte 100 på trops svar heh..
                      Kan inte Ola eller nån kommentera detta? Ola, vakna!
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • December 2002
                        • 1934

                        #41
                        En liten undra stänger ni av era pumpar vid matning ??
                        Tycker att det åker in mycket mat i filtrena vid matning.
                        Vem vet var man kan köpa filterboxen för den var ju bra,bättre än att limma fula glaslister

                        Kommentar

                        • daniel60
                          Användare
                          • March 2003
                          • 527

                          #42
                          Att gömma värmaren i filterkammaren kan vara riskabelt om filtret sätts igen och vattennivån sjunker (har hänt i en yngelburk hemma hos mig).
                          mvh Daniel
                          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                          Mina fiskar & burkar

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

                            #43
                            Neh jag stänger inte av pumparna vid matning.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • guckuskog

                              #44
                              citat:
                              --------------------------------------------------------------------------------
                              För att komplicera det ytterligare så bör man inte ha ett flöde som överstiger 20cm/min, bakterierna trivs inte när flödet är allt för stort.

                              När blir flödet för stort "20cm/min" ???
                              Om jag t.ex bygger en kammare med måtten 25*50*10cm i ett 315 liters "ca 4% filtermaterial", hur mycket vatten kan pumpas igenom innan det blir för stort flöde.

                              Kommentar

                              • bmwpower
                                Användare
                                • December 2002
                                • 1934

                                #45
                                fortfarande ingen som vet var man kan köpa hörnan som är i PDF filen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...