Dimensionera filterkammare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #16
    smart lösning. man vart får man tag i sån pvc grej? jädrigt smart.

    man kan ju få till duktigt med filter om man tar som mitt 720 60 högt sen kan man om man vill göra den som en trekant oxå den kommer snabbt tappa sin blå färg.

    Kommentar

    • Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

      #17
      Zaphood Bebblebrox??!? Hahaha!

      Jag vet inte om ppi:n har någon speciell roll i detta eller om det skulle vara någon skillnad, hmmm.. Jag snackade faktiskt med Kent på Nol om detta härromdan och han sa att han alltid böjt sina filtermattor innan men skulle aldrig göra det igen för att han haft så jädra mycket fisk som fastnat.
      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • August 2002
        • 3029

        #18
        skulle man inte kunna gåra en skåra i det blå o sen trä över den. det innebär att den går om lått både på fram o baksidan på det blå längskanterna

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • July 2002
          • 5395

          #19
          Jodå, det skulle man nog kunna göra, om den inte floppar ut då... hmm 5cm är inte mycket att jobba på...
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

            #20
            behöver ju inte vara tjockare skåra än va pv plasten är om man vill kan man ju göra så att överlappningen går över med ett par cm så det blir mer som håller den på plats.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • July 2002
              • 5395

              #21
              Kanske. Skåran behöver ju bara vara ett snitt. Risken kan dock bli att de 3cm som ligger innanför viker sig lätt och den ploppar ut. 3cm filtermatta är inte stabilt direkt.

              Hm, varför krångla till det när man kan göra en gammal hederlig med 10cm matta?
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                Alltså...hm...nu måste jag fråga om varför 10cm skulle vara så mycket bättre än 5cm. En av anledningarna är säkert "mer filtermassa"...men i övrigt?

                Det tar större yta...det minskar genomcirkulationen på mattan och troligen sätter den igen fortare pga att all smuts har längre bit att vandra igenom filtermattans tjocklek.

                5cm filtermatta är väldigt lätt att arbeta med och kräver inte speciellt stort utrymme som tas antingen ifrån fiskarnas vattenvolym eller minskar utrymme för apparatur. Nej jag ser inte fördelen med 10cm i förhållande till 5cm.

                Kommentar

                • Robban S
                  Användare
                  • August 2004
                  • 15

                  #23
                  Jag kollade pdf-filen. Skitbra idé, tror ni man kan gömma all annan utrustning inuti filtret? Jag tänker på värmaren och insuget till ytterfiltret. Vad tror ni? Är jag fel ute?

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • July 2002
                    • 5395

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                    Alltså...hm...nu måste jag fråga om varför 10cm skulle vara så mycket bättre än 5cm. En av anledningarna är säkert "mer filtermassa"...men i övrigt?

                    Det tar större yta...det minskar genomcirkulationen på mattan och troligen sätter den igen fortare pga att all smuts har längre bit att vandra igenom filtermattans tjocklek.

                    5cm filtermatta är väldigt lätt att arbeta med och kräver inte speciellt stort utrymme som tas antingen ifrån fiskarnas vattenvolym eller minskar utrymme för apparatur. Nej jag ser inte fördelen med 10cm i förhållande till 5cm.
                    Den största och absolut viktigaste anledningen är självklart att den har mer filtermassa. Det är ju det man vill ha.

                    #2 Om en pump tvingar ut 1000 liter så skall ju faktiskt 1000 liter in i den också, så cirkulationen lär inte påverkas.

                    #3 De sätts aldrig igen. Seriöst, de bara går och går. Nu har jag bara haft mina senaste igång ett halvår, men de har knappt blivit smutsiga ens. Många jag talat med tvättar den inte alls, eller möjligtvis en gång varannat år eller så.

                    #4 Att säga att den tar för mycket plats är inte så bra argument. Om den tar 9 liter eller 4,5 liter spelar väl ingen större roll. 4,5 liter är ju dunstvatten bara ju. Att däremot ha 4% istället för 2% filtermedia gör enorm skillnad för vattenkvaliteten och upprätthållandet av nitrifikationsprocessen. Det är enkel matematik, du får dubbelt så många denitrifikationsbakterier.

                    #5 En tunn matta där vdu bara får plats med hälften av smutspartiklarna MÅSTE sättas igen dubbels så fort...

                    Jag måste säga att jag inte ser några fördelar med den sladdriga 5cm mattan som bara böjer sig och krånglar ... Nu överdrev jag lite, men jag ser faktiskt ingen fördel, för jag anser inte att 4,5 liter vatten är speciellt mycket att snacka om. Plus att man ju faktiskt kan skära ut plats för pumphuvudet i filtret om man vill och då tar den inte alls mycket plats.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

                      #25
                      Ett utförligt och väldigt bra svar Zaphi...precis vad jag hade beställt!

                      Sedan må vi tvista om vilket som är bäst. Dina punkter var dock väldigt bra argumenterade så jag kanske får ge mig här.

                      Kommentar

                      • roccster
                        Användare
                        • August 2004
                        • 583

                        #26
                        Kunde inte låta bli Zaphi

                        Jag vet inte om det var min tjocka filtermassa som gjorde det men efter mitt långa strömavbrott (hoppas inte den ryker ikväll igen) tog det bara ett gäng timmar innan karet var igång igen. Hade början till nitrit innan filtret kom i men efter natten var allt kanon igen. Jag hade plockat ur filtert och lagt det i en spann men akvarievatten. Sköljde ur det ett par gånger innan jag skickade i det och det var allt.

                        Nu vet jag inte hur länge bakterierna överlever i ett sådant läge. Kanske var de stendöda hela bunten och jag har inte en susning om tjock eller tunn matta spelar roll även i ett sådant här läge.
                        MVH

                        / Richard
                        http://www.ornemark.com

                        Kommentar

                        • WaterBoy
                          Användare
                          • November 2004
                          • 39

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av roccster


                          Nu vet jag inte hur länge bakterierna överlever i ett sådant läge. Kanske var de stendöda hela bunten och jag har inte en susning om tjock eller tunn matta spelar roll även i ett sådant här läge.
                          Bakterierna klarar sig så länge det finns syre i vattnet - alltså i princip så länge fiskarna hålls vid liv så överlever även filtret.
                          ...har jag för mej efter att ha läst på en hel del.
                          Vid tillffällen som detta(stömavbrott)är ett mattfilter alltså bättre än ett ytterfilter. I ytterfiltret tar syret slut mycket snabbare pga den lilla volymen.
                          Ett stort bankkonto är tecken på utebliven glädje.

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

                            #28
                            Stefan ;(). Det har ju såklart lite att göra med vilka olika saker man värdesätter. Om man till exempel absolut inte vill att filtermattan skall ta mycket plats för man har någon bakgrundsvariant som kräver mindre matta så förstår jag ju det. Om man vill ha en böjd filterkammare så funkar inte 10cm etc. Om man däremot inte bryr sig utan endast tänker på vattenkvalitet så anser jag att 10 är det rätta valet.

                            Det finns ju till exempel folk som köper usla kameror bara för att de är små när allt annat talar emot produkten. Vissa föredrar att köpa rolex, även om de bevisligen inte går lika rätt som ett japanskt kvarts-ur då de vägrar att använda sig av den tekniken.

                            Ofta kan det vara de små sakerna som avgör och egentligen har ju ingen rätt att välja vilka variabler någon annan värdesätter mer än andra.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #29
                              Njae...visst håller jag med dig helt Zaphi, men nu handlar det om varför 10cm är bättre än 5cm. Fler denitrifikationsbakterier som borgar för god vattenkvalitet för fiskarna är ett argument som håller. Frågan är om 5cm ger tillräckligt många denitrifikationbakterier för att uppnå samma stabilitet...jag tror det.

                              Jag har använt mina filtermattor i ett par år nu (yngelakvarierna) och där är de fortfarande väldigt funktionella. Som det ser ut nu så kommer de inte att sätta igen på 3-4år. Allt beror ju givetvis på pumpkapaciteten och nedsmutsningsbelastningen. Jag suger t ex ur med jämna mellanrum bakom filtren (inte allt) för att det inte skall gro igen.

                              Kommentar

                              • Robban S
                                Användare
                                • August 2004
                                • 15

                                #30
                                Ursäkta en nybörjare men jag frågar igen: Är det helt fel att gömma värmaren i en sån filterkammare? Blir det för varmt i filtret? Tänkte även gömma insuget till ytterfiltret där.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...