Dimensionera filterkammare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guckuskog

    Dimensionera filterkammare

    funderar på att bygga filterkammare i mina kar, och undrar hur ni dimensionerat era kammare.
  • Hank
    Användare
    • April 2002
    • 1321

    #2
    Kolla min zoon för lite tips, lycka till
    /#378 Hank
    Zoonen:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

    NCS medlemsbilder:
    http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

    Kommentar

    • guckuskog

      #3
      Tack för tipset Hank, men jag kunde inte hitta uppgifter om filtermattans volym i förhållande till karet. de uppgifter jag kan hitta varierar från 1-10%,och det är ju ganska stor skillnad på t.ex 5 el 50lit för ett 500kar.Jag har ganska tätt med mbuna som utfodras med räkmix

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        I mina 222-kar har jag cirka 9 liter filtermassa, alltså cirka 4%, vilket är ganska mycket. I mina yngelkar på 54 liter har jag täckt hela sidan, så där har jag också 9 liter, men det blir ju hela 17%, vilket väl är en rejäl overkill. I ett av mina 540 har jag också täckt kortsidan, vilket get 36 liter, eller cirka 6,7 %

        Med tanke på att ett EHEIM 2252 (som räcker gott till ett 222) är cirka 2-3 liter (cirka 1%) så räcker 4% och uppåt mer än väl.

        Kul att du snackar om detta då filterdiskussionerna oftas har med cirkulation att göra när volymen på filtermaterialet är minst lika viktigt.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • guckuskog

          #5
          Tack för det svaret Zaphi. nästa fråga, ska man använda sig av en 10 cm tjock mattbit eller flera tunna "3 el 5 cm" så att man kan göra rent dem i omgångar.Är det svårt att få ur skiten ur en 10 cm matta?

          Kommentar

          • imported_n/a
            Användare
            • July 2004
            • 428

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av guckuskog

            Tack för det svaret Zaphi. nästa fråga, ska man använda sig av en 10 cm tjock mattbit eller flera tunna "3 el 5 cm" så att man kan göra rent dem i omgångar.Är det svårt att få ur skiten ur en 10 cm matta?
            Tycker att två 5 cm är bätre, då kan man göra rent det yttersta och ställa det bakom, så har man en stabil bakterie flora hela tiden..
            /Lasse

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Jag tycker också att 5cm är bättre. Den är om inte annat enklare att arbeta med och att passa in. Man blir förvånad hur tjockt 10cm verkligen är när man har filtermattan i näven...

              Jag kör med 5cm filtermatta i alla mina kar och det fungerar ypperligt (men så kan även de som använder 10cm säga).

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                10, alltid 10! Jag vet inte varför man skulle använda 5. De bara böjer sig och dessutom får man bara hälften av filtermassan. 10 funkar ypperligt. 2x5 verkar också konstigt tycker jag. De behöver ju inte rengöras mer än 1ggr varannat år eller så...
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • Hank
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1321

                  #9
                  citat:Tack för tipset Hank, men jag kunde inte hitta uppgifter om filtermattans volym i förhållande till karet.
                  Räknade lite på det, fick det till ca. 2,5-3%......
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                  NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                  Kommentar

                  • Challe
                    Användare
                    • December 2003
                    • 111

                    #10
                    Jag får alltid huvudvärk när jag skall montera in ett filterfack med blåfilter i ett akvarium. Är det ingen som har facit? För att komplicera det ytterligare så bör man inte ha ett flöde som överstiger 20cm/min, bakterierna trivs inte när flödet är allt för stort. Därför har jag hellre än 5 cm matta med stor area än en liten mattarea som är 10 cm. Enligt vissa så är 10 cm tjock matta överflödigt om man har optimalt flödeshastighet genom mattan, det mesta av nitrifikationen kommer att ske i de 3-5 första centimetrarna.
                    Massor av information finner ni här,



                    Tyvärr är informationen på tyska, om intresse finns så kan jag fråga om jag får översätta delar till en artikel åt ciklidbladet. Vad säger du Micke, är detta något som skulle kunna vara intressant?

                    Kommentar

                    • Hank
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1321

                      #11
                      citat: För att komplicera det ytterligare så bör man inte ha ett flöde som överstiger 20cm/min, bakterierna trivs inte när flödet är allt för stort.
                      Hur är det då med kraftiga innefilter med tillhörande filterbehållare? Blir det inte snabbare flöde genom ett sånt, eller....
                      /#378 Hank
                      Zoonen:
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                      NCS medlemsbilder:
                      http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                      Kommentar

                      • Gugges

                        #12
                        Nån som har erfarenheter att dela av ett akvarium med filtermatta och samtidigt(givetvis) köra det som filter? bilder? funkar bra även efter ett år?

                        Kommentar

                        • roccster
                          Användare
                          • August 2004
                          • 583

                          #13
                          Jag kör med 10*20*50 och det funkar hur bra som helst. Lite meck med att få det på plats men väl där är det kanon.

                          Det jag hade gjort annorlunda idag är nog att jag hade kört på den funktionen som redovisades i tekniktävlingen. Det var en slags plastställning för hörn där man böjde filtermassan runt en cirkulationspump. Svårt att förklara men var jäkligt smidig lösning. Om man behöver lyfta ur filtret behöver man inte meckla med att försöka få ut mattan istället lyfter man bara ur hela plastprylen. Kan bara inte komma ihåg vem det var som skickade in förslaget. Om någon annan vet kanske de kan lägga en länk till den pdfen?

                          Hittade den:



                          Så jäkla bra att jag inte kan förstå att den inte vann!!
                          MVH

                          / Richard
                          http://www.ornemark.com

                          Kommentar

                          • Zaphi
                            NCS Medlem
                            • July 2002
                            • 5395

                            #14
                            Smart, även om det blir rätt svårt att göra med 10cm matta då den är rätt seg att böja så. En nackdel med att böja mattan är även att det kan rätt lätt bli så att den inte sitter tät mot listerna, vilket gör att fiskar kan fastna där.

                            På tal om det så hittade jag två fiskar i min filterkammare härromdan, mycket, mycket konstigt. Har aldrig varit med om det tidigare och två på samma dag! Jag fattar inte hur de kom dit då det inte är alls mycket plats mellan kammarglas/filer och täckglas.
                            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                            Kommentar

                            • roccster
                              Användare
                              • August 2004
                              • 583

                              #15
                              Precis som Zaphood Beeblebrox säger så är inte en 10cm tjock filtermatta att rekomendera (om man ska böja den), inte heller 10ppi storlek på porerna, om jag fattat rätt. När man ska böja filtermatta så är väl 5ppi att rekomendera samt att man håller sig runt 5cm tjock kanske? Den som kom på idén med plastinsatsen kanske skulle yttra sig istället
                              MVH

                              / Richard
                              http://www.ornemark.com

                              Kommentar

                              Arbetssätt...