Hjälp förhöjd halt av nitrat i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lotta2

    Hjälp förhöjd halt av nitrat i vattnet

    Har ett 440 liters med usysia och trevawasae - endast 10 fiskar totalt men.... för att kunna köpa fler fiskar måste jag komma iordning med vattnet. Nitrathalten är endast något för hög men jag får inte bukt med det. Har gjort 1/3-dels vatten 4 gånger. Efter det gjorde jag 1/2 vattenbyte och tillsatte Nitrivec Biostarter, ändå är halten för hög. Hur lång tid ska man vänta innan "medicinen" gör verkan? Jag tilsatte den i fredags och mätte igen igår.
    Kan växterna vara boven?
  • Magnus W
    Användare
    • April 2003
    • 101

    #2
    Är det nitrat som är för högt så hjälper inte nitrivec.
    Nitrivec hjälper till att omvandla nitrit till nitrat, nitratet blir du av med genom vattenbyte eller genom att växterna äter upp det.
    Har du kollat nitrathalten i ditt kranvatten?

    -- MW

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #3
      Eftersom du får för höga värden av nitrat så behövs ju ingen biostarter. Börja med att kolla vattenledningsvattnet för att se om det finns nitrat i det, påvisas inget nitrat där så e den enda lösningen att byta vatten för att få ner koncentrationen av slutprodukten i kvävecyckeln(nitrat) om du inte skaffar ett nitrogenfilter men det är nog lite överkurs tycker iaf jag, nä byt mycket vatten det är i princip det enda sättet eller sluta mata =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1828

        #4
        Jag tror att det är ditt test som felar. Det är vanligt att nitrattester inte fungerar.

        Visst kan det vara bra att kolla om du har nitrat i kranvattnet, men gör du det med samma test så kommer du inte att bli klokare. Om du har komunalt vatten så kan du få reda på vattenvärdena via din komun.

        Har du komunalt kranvatten utan nitrat i så stämmer aldeleds säkert inte ditt test. 1/3 dels vattenbyte leder till 1/3 del så mycket nitrat.
        MVH
        magnus

        Kommentar

        Arbetssätt...