möglig rom.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ditte
    Användare
    • August 2002
    • 39

möglig rom.

HEJ.
    Mina Scalarer lägger rom var 14:de dag men det blir aldrig något av det...vid ett par tillfällen har rommen kläckts men ynglen dör inom 14 dagar (om inte föräldrarna äter upp det). För det mesta så möglar det, även efter att de kläckts, alltså väldigt stor del av romen typ 90% . Jag är noga med att ha rent vatten och plockar bort det mögliga så fort jag ser något. Nu har jag lagt över bladet i en yngelkasse i alla fall så de får vara ifred.

Hälsningar
    Ditte

Hälsningar
    Ditte

http://w1.570.telia.com/~u57007739/
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Det finns några tänkbara orsaker till att röm möglar:
    1. Defekta spermier/ägg. Cellerna delar på sig en eller ett par gånger, sedan dör ägget pga. genetiska defekter. Inavel ökar antalet defekta spermier.
    2. Ej befruktade. Detta bör inte vara ett problem i naturen där alla ägg bör befruktas hos arter där hanen deltar i yngelvården. Inavel kan ge defekta samt färre spermier. En teoretisk möjlighet kan vara att paret inte var "synkade" och att detta blir bättre med tiden.
    3. Levande ägg angrips av mögel. Risken för detta ökar med pH. Man kan tillsätta antimögelmedel mot detta.

Mvh.

Ola
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Johan1
      Användare
      • May 2002
      • 390

Skrapa av rommen med ett rakblad. Placera den mörkt i destilerat vatten med svag genomluftning. Koka vattnet innan så alla bakterier
      dör och rengörbehållaren.

Se till att temperaturen är samma i behållare som akvariet.

Johan Nilsson
      https://sites.google.com/site/johandiskus/Home

Kommentar

• Janne E
        Användare
        • April 2002
        • 382

En fråga till Johan, om man placerar rommen i destilerat vatten är det inte risk för att det blir omvänd osmos och eventuella salter i rommen tränger ut varvid cellerna dör?

M.v.h / Janne

Kommentar

Arbetssätt...