Strömavbrott!!! Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #16
    hur pass bra är egentligen syretabletter?

    Kommentar

    • roccster
      Användare
      • August 2004
      • 583

      #17
      Någon som vet vad som gäller om allt går åt pipan? Jag vet att vi snackat om försäkring när det gäller läckage men vad gäller om hela gänget trillar av pinnen pga. strömavbrott?

      Johan: där sa du nåt!!
      MVH

      / Richard
      http://www.ornemark.com

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        #18
        när det var det stora strömmavbrottet föra året så räknades det som naturkatastrof och du gällde inga försäkringar.
        Kan tänka mig att det är något liknande även denna gång

        Kommentar

        • roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

          #19
          Förhoppningsvis blir det inte en massa dödsfall för min del då jag efter drygt 48 timmar fick tillbaka strömmen igår

          Vilket jobb jag hade efter det, hade lyft ur filtermattan ur filterkammaren (som är 20x50cm), stängt av alla de interna pumparna till de andra två karen. Så när strömmen kom på igår kväll var det bara att ta kar efter kar. Såg för jävligt ut i det stora karet så jag skickade i en tillfällig Hydor internpump medan jag gjorde i ordning filtermattan. Jag tvättade ur den ordentligt med 25 gradigt vatten men det är ju i princip omöjligt att få den helt ren. Sen tryckte jag tillbaka den och kör nu med båda pumparna. Gjorde ett Nitrit test och upptäckte att Nitriten var ett faktum. Ingen panik än dock eftersom testet visade lätt orange. Skickade i lite Nitrivec och Hobby Nitritkiller och idag visar teset ljusgult. I eftermiddag ska de få mat igen för första gången på snart 3 dygn. Blir ingen räkmix dock eftersom den ligger påsar på utsidan. Tur att 5kg räkor av mina 10 inte hade hunnit tina. Ikväll blir de räkmix.

          MVH

          / Richard
          http://www.ornemark.com

          Kommentar

          • Gunger
            Användare
            • April 2004
            • 12

            #20
            Hej, Gunger här!
            Vi fick tillbaka strömmen efter 52 timmar.
            Fiskarna har klarat sig bra. Jag körde med min "förstahjälpen" (luft-madrass-pumpen) så ofta jag kunde och det fungerade bra!

            Tack för alla bra tips och hoppas att vi aldrig behöver gå igenom detta igen!

            Gunger

            Kommentar

            • Christer T

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

              när det var det stora strömmavbrottet föra året så räknades det som naturkatastrof och du gällde inga försäkringar.
              Enligt en försäkringsexpert jag hörde på tv nyligen så är det där en allmän missuppfattning. Har dock inte läst igenom mina egna försäkringsvillkor....

              Kommentar

              • dgqlof

                #22
                Enligt djurskyddslagen är man skyldig att se till att djur man har hand om inte lider någon skada vid t.ex. ett strömavbrott. Men frågan är om den som skrivit lagen tänkt på att man som jag kan bli utan ström i 94 timmar när man bor i en by en mil utanför en medelstor stad? Det är orimligt, då skulle ingen akvarist kunna klara sig utan reservkraftverk.

                Hos mig var det bara kylan som ställde till problem, av syrebrist och filterbrist märktes inget. Förlorade det mesta i yngelakvariumen, men nästan inget i stora akvariet som jag lyckades hålla på 14C.

                Kommentar

                • medion
                  Användare
                  • August 2003
                  • 243

                  #23
                  Även om era fiskar ej dött så kan ni få ersättning för avbrottet.

                  Kolla listan på http://www.gt.se/index.jsp?a=228893

                  Kommentar

                  • Malawi22
                    Användare
                    • November 2004
                    • 72

                    #24
                    Varför inte koka en eller flera stenar vad vet jag.. De kanske tar bort för mycket bakterier.. Annars funkar omvandlarna från 12/220 g bra hade sj en i båten i sommar å drev hemma sterion behövde inte ladda batteriet nått alls på en hel dag så de är nog värt å satsa på om ni vill ha syre i vattnet.. Mvh Erik & Jessica

                    LYCKA TILL

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • June 2004
                      • 1582

                      #25
                      I sportfiskebutikerna brukar det finnas batteridrivna syrepumpar som används till betsfisk typ mört, för att hålla dem pigga. Om ni är utan el och syre så kan det ju vara värt att ta en titt till en fiskebutik. En rekomendation försök inte blåsa ner luft i akvariet som ni inandats pga av den höga koldioxidhaltan.

                      Mvh/ BB

                      Kommentar

                      Arbetssätt...