Strömavbrott!!! Hjälp!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gunger
    Användare
    • April 2004
    • 12

    Strömavbrott!!! Hjälp!!

    Hej
    Sitter på väskusten och har inte haft ström på 40 timmar.

    Har ni något bra tips på hur jag skall få fiskarna att klara så här långa strömavbrott?
    Hur länge klarar de sig utan rotation och syretillförsel till vattnet?

    Jag har använt luft-madrass-pumpen och pumpat i luft (via syre-stenen) som en förstahjälpen, det verkar sätta fart på fiskarna igen efter att de har varit helt slöa.

    GUNGER
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1833

    #2
    Man kan byta mycket vatten. Nytt kallt vattnet är oerhört syrerikt. Om du har en vattenkokare så kan du ta enbart kallt syrerikt vatten och spä upp med nykokat vatten. Då får du med mycket mer syre än med ljummet vatten ur kranen.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • Gunger
      Användare
      • April 2004
      • 12

      #3
      Problemet är att utan ström finns inget vatten heller.
      Kan inte heller hämta vatten hos grannarna för de är också utan ström.
      Gunger

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • July 2002
        • 5395

        #4
        Jag vet inte riktigt hur du skall göra om du inte har tillgång till vatten, men jag kan tipsa dig om att det finns (har iallafall funnits) batteridrivsa luftpumpar, det kanske skulle kunna vara nått att ha hemma om man bor lite utanför stan så...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

          #5
          Gör som Troffemicke!

          Tag 1 st bil. Skaffa en omvandlare som du sätter i bilens cigguttag. Omvandlaren fixar 12 till 220 V och du drar en förlängningskabel in till huset och sätter fart på pumparna och bilen får stå på tomgång.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • May 2004
            • 1403

            #6
            Tja, varför inte skaffa ett EL-reservkraftverk. Det finns stora
            ,som kan ge dej både värme & ljus och små, som kan hålla igång luftpumpar & cirkulationspumpar. Jag kan tipsa dej om ett billigt
            från Rusta :

            Bruksbo Powertools Elverk

            Bensindrivet elverk med tankvolym på 4 l, 650W. Bensinblandning = 95 oktanig bensin, 2 takt motorolja. 6,5 tim drift med 75% belastning. Generatordel: 1 uttag=230 V-2,3A1 uttag= 12V-8,3A. Frekvens 60Hz,

            995:-
            Hälsn. Patrik

            Kommentar

            • roccster
              Användare
              • August 2004
              • 583

              #7
              Samma här...

              Har nu varit utan sedan lördag kl 20. Har lyft ur filtermattan och byter vatten, med hjälp av gardena munstycke. Tillsätter ljummet vatten för att hålla temp. uppe och eldar på för fullt i kaminen för att hålla tempen i huset över 23 grader. Men nu börjar jag bli orolig.

              Elverket du snackade om låter som en bra plan. Man drar ju inte ens en bråkdel av 650W så frågan är om det klarar av att driva karen i 12 timmar utan påfyllning (tänker när man är på jobbet etc).

              Än så länge ser de i varje fall hyfsat pigga ut. Inget snappande i ytan efter lust eller så. Har inte matat något nu när jag inte har fungerande filter.

              OBS!! Elverken är nu slut överallt, helt otippat...
              MVH

              / Richard
              http://www.ornemark.com

              Kommentar

              • Zaphi
                NCS Medlem
                • July 2002
                • 5395

                #8
                Har man vatten är det ju inga problem, bara o byta då och då och duscha i kallare vatten. Se bara till så att tempen ligger över 20. Kallare vatten är mycket mer syrerikt, så att tillsätta ljummet är inte lika bra, om man nu inte har problem med att vattnet blir för kallt dvs. Hoppas det löser sig för er!
                www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                Kommentar

                • roccster
                  Användare
                  • August 2004
                  • 583

                  #9
                  Verkar som om fiskarna håller ut.

                  De verkar fortfarande vid gott mod. Hoppas nu bara jag kan få tillbaka balansen när elen kommer tillbaka utan en massa missöden, och hoppas elen kommer tillbaka idag.

                  Jag lider med er andra som inte ens kan få vatten...
                  MVH

                  / Richard
                  http://www.ornemark.com

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag har en engelsk akvarietidning som tog upp det där med temp. Kom ihåg att jag tyckte att det var kul att läsa om de engelska problemen med att hålla värmen. Tyvärr har jag den inte här och kommer bara ihåg ett tips: Fyll balonger med varmvatten. Det värmer upp vattnet + att fiskarna kan söka upp de varmare delarna vid ballongen om det behövs (låter lite väl gulligt, jag vet).

                    När jag var liten och inte hade råd med ännu en luftpump så körde jag med ballonger för att fixa luftning. Bildäck ska förstås funka ännu bättre. Det här var ett tipps i den engelska tidningen också.

                    Nu kom jag på ännu ett tips. Du har en dunk med vatten som du ställer högt och leder över vatten till en tom dunk. I den har du en tät kork som du leder ner vatten i med en slangen från den andra dunken. En annan slang (som förstås börjar ovanför den maximala vattennivån)leder sedan ner luften i akvariet.

                    Ett eget tips: Det är ju ytan som ska röra på sig så du kan ju slänga i en batteridriven leksaksbåt
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

                      #11
                      Har så mörk som möjligt så att fiskarna ha så lite aktivitet som det går .
                      Så blir det ju ingen stor syreförbrukning.
                      Däck grejen var ju ingen höjadre däck avge ju giftiga metaller och oljor så det bör man nog undvika

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • April 2002
                        • 14633

                        #12
                        citatäck grejen var ju ingen höjadre däck avge ju giftiga metaller och oljor så det bör man nog undvika
                        OK. Men det handlar ju om slangen, inte däcket. Blåsa upp en sådan där gummiflaska som man har varmvatten i och lägger i sängen kanske

                        Ännu ett tips: Man kan använda köra ett vattenfilter till sin luft genom att bubbla luft i vatten (tät plastsunk el liknande igen).
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • petrol
                          Användare
                          • July 2002
                          • 167

                          #13
                          Jag hade en batteridriven luftpump till mitt 1100L saltvatten.. Hjälpte inte ett smack.. Fick i går kväll tag på ett elverk (letade precis hela dagen, tydligen så var det mer än jag som fått den brillianta idèn). 6,5KW det räcker för att driva hela karet inklusive min akvarie belysning (3*400W) och barnan blev glada för det räckte till deras playstation och tvn.

                          En fisk hann att dö (19-20c i karet) innan jag fick i gång temperaturen och cirkulationen. Den fick bli anemonmat så var det någon som blev glad i alla fall....
                          Mvh
                          Petter
                          Nu med ett 3 meters revakvarium

                          Kommentar

                          • roccster
                            Användare
                            • August 2004
                            • 583

                            #14
                            Balongerna var en riktigt bra idé, nu måste jag bara plocka hem Trangiaköket så jag kan koka vatten.

                            Finns det inte batteridrivna pumpar för att pumpa upp luftmaddresser?
                            MVH

                            / Richard
                            http://www.ornemark.com

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              citat:Balongerna var en riktigt bra idé, nu måste jag bara plocka hem Trangiaköket så jag kan koka vatten.
                              Kanske ta något som är avsett för mat (ang. bilslangskommentaren ovan)? Fast ballonger måste ju vara giftfria.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...