Co2 dygnet runt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke Lövberg
    Användare
    • February 2004
    • 349

    Co2 dygnet runt?

    Jag använder 2 PET-flaskor och hemmagjord mäsk.Kör via en alsten in bubblorna genom innerfiltret.Funkar kanon.Det bubblar bra om växterna.Känner att ska jag hålla på med Co2 så får det räcka med denna modell,denna eller inget alls!Hur gör jag det bästa av situationen när jag inte kan styra tillförseln med magnetventil och timer?Akvariet är tänt 11.00 - 23.00.Jag går hemifrån 05.00 och är hemma 17.00.Ska jag köra mellan 17.00 - 23.00 eller dygnet runt?Eller ska jag strunta i att köra överhuvudtaget?

    375L Malawi
    112L Tanganyika
    90L Tanganyikayngel
    45L Tanganyika
  • oveb
    Användare
    • July 2004
    • 125

    #2

    Det går ju att låta en magnetventil styra det hela ändå !

    Sätt bara ett T-kors och låt gasen gå rätt ut i rummet på natten. Det blir ju liksom tvärtom då, öppen ventil=ingen gas !

    Det enda sättet att veta riktigt säkert är att gå upp mitt i natten och mäta ph't.

    12 timmars ljustid låter lite mycket, kolla om växterna har börjat att sluta sig efter säg 10 timmar. Sluter dom sig så har dom fått nog och vill egentligen att de skall släckas. Olika växter sluter sig olika mycket så låt den "tröttaste" bestämma.
    Min blog

    Kommentar

    • Micke Lövberg
      Användare
      • February 2004
      • 349

      #3
      Eeeeh?

      citat:"Det går ju att låta en magnetventil styra det hela ändå !

      Sätt bara ett T-kors och låt gasen gå rätt ut i rummet på natten. Det blir ju liksom tvärtom då, öppen ventil=ingen gas !"
      Är ju bara att skruva av korken lite på den flaskan med mäsk.Öppen kork = ingen gas.Eller missförstod jag Dig alldeles....?[?]

      Frågan är ju när jag ska börja tillföra Co2?När jag går,05.00, 17.00 när jag kommer hem, dygnet runt eller inte alls?

      Ytterligare en dum fråga []:När växterna sluter sig,hur gör dom då?Rullar ihop bladen eller....?
      375L Malawi
      112L Tanganyika
      90L Tanganyikayngel
      45L Tanganyika

      Kommentar

      • oveb
        Användare
        • July 2004
        • 125

        #4
        citat:
        Är ju bara att skruva av korken lite på den flaskan med mäsk.Öppen kork = ingen gas.Eller missförstod jag Dig alldeles....?[?]
        Nej du missförstod inte, du har alldeles rätt. Jag tänkte bara att med en magnetventil så glömmer man sig inte...

        citat:
        Frågan är ju när jag ska börja tillföra Co2?När jag går,05.00, 17.00 när jag kommer hem, dygnet runt eller inte alls?
        Gissningsvis så är det en god idé att starta co2't nån timme innan karet tänds. Det kallar en del för "förspänning"

        citat:
        Ytterligare en dum fråga []:När växterna sluter sig,hur gör dom då?Rullar ihop bladen eller....?
        Får jag återkomma om detta ?? Jag tror att jag har ett par bilder som visar detta... ** fast jag känner på mig defdac el tropfrog hinner före mig **
        Min blog

        Kommentar

        • oveb
          Användare
          • July 2004
          • 125

          #5

          Så här ser det ut när den vill HA ljus !



          Så här ser det ut när den helst av allt vill ha släckt.



          Dessa är emersa men principen är densamma...
          Min blog

          Kommentar

          • Micke Lövberg
            Användare
            • February 2004
            • 349

            #6
            Tack för informativa bilder!!!!!

            Problemet med att köra ingång Co2´n kvarstår alltså.Jag lämnar ju hemmet många timmar innan ljuset tänds.Vad göra?Andra förslag på icke skrymmande och billiga alternativ?
            375L Malawi
            112L Tanganyika
            90L Tanganyikayngel
            45L Tanganyika

            Kommentar

            • oveb
              Användare
              • July 2004
              • 125

              #7

              Defdac brukar föreslå att man bygger en reaktor som man driver med ett löst powerhead. Om man kopplar den pumpen till en timer så kommer ju gasen bara att bubbla upp till ytan när pumpen inte går...

              Smart kille va !
              Min blog

              Kommentar

              • Micke Lövberg
                Användare
                • February 2004
                • 349

                #8
                Japp!
                Och hur ser en sån reaktor ut ihop med ett poverhead?
                Jobba inte ihjäl Dig/Er med ett svar ikväll,för nu säger jag GOD NATT!!!
                375L Malawi
                112L Tanganyika
                90L Tanganyikayngel
                45L Tanganyika

                Kommentar

                • oveb
                  Användare
                  • July 2004
                  • 125

                  #9
                  Den fula lösningen är en uppochnervänd plastflaska där powerhead'et (f'låt svengelskan) pumpar i vatten uppifrån och gasen släpps i nerifrån. Gasen far då runt i flaskan och löses med vattnet.

                  Vill man ha en snyggare lösning så är ett plexirör för 30 spänn och ett dörrstopp som kork en god investering.

                  Här en liten film som visar hur det kan fungera



                  Tänk bara på att flaskan/röret måste sitta fast som berget för när du stänger pumpen så blir den snabbt gasfyllt och kommer att ha stor flytkraft. Dock så kommer gasen som läcker ut i nederkant att fara i 190 upp till ytan och ut i rummet.

                  Har du inget överblivet powerhead så tror jag nog att en magnetventil är en billigare och snyggare lösning. Typ 300 spänn kostar dom.

                  Vill du komma riktigt billigt undan så har jag för mig att varenda kylskåp på skroten har magnetventiler "nånstans bakom"
                  Min blog

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • July 2003
                    • 1833

                    #10
                    Ett tillägg som kanske får frågeställaren att förstå vad ni pratar om:
                    En magnetventil styrs av en vanlig timer. DVS du ställer timern 1-2 timmar innan belysningstimern, sen spelar det ingen roll om du är hemma eller inte.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Micke Lövberg
                      Användare
                      • February 2004
                      • 349

                      #11
                      Tips på något bra inköpsställe för magnetventiler?
                      375L Malawi
                      112L Tanganyika
                      90L Tanganyikayngel
                      45L Tanganyika

                      Kommentar

                      • Micke Lövberg
                        Användare
                        • February 2004
                        • 349

                        #12
                        Tipsar mig själv!Vi säljer ju magnetventiler på jobbet.
                        Ytterligare en fråga.Hur tror Ni PET-flaskorna klar trycket under natten?Det byggs ju upp ett tryck i den flaskan det jäser i.Skulle det funka att öppna korken på kvällen och stänga den på morgonen?Man minskar ju antalet timmar som det får jäsa under stängd kork.Eller är det att överarbeta det hela?
                        375L Malawi
                        112L Tanganyika
                        90L Tanganyikayngel
                        45L Tanganyika

                        Kommentar

                        • tropfrog
                          Användare
                          • July 2003
                          • 1833

                          #13
                          Läs tidigare i denna tråd. Svaret finns där. Du skall givetvis inte bygga upp tryck i flaskan då sprängs den.
                          MVH
                          Magnus

                          Kommentar

                          • Micke Lövberg
                            Användare
                            • February 2004
                            • 349

                            #14
                            Ville bara stämma av lite....[]
                            Alltså har jag ingen nytta av en magnetventil heller?Så länge jag använder PET-flaskor alltså.
                            Är nog innne på att köra dygnet runt.Buffrar Kh:t så det ligger på 5 vilket förhoppningsvis leder till att inte Ph:t far upp och ner.Eller.....?Kan växterna få för mycket Co2?Dom utvecklar väl själva Co2 under natten (mörkret)?Det sa´man till mig i en zooaffär så jag skulle absolut inte köra Co2 under den tid belysningen var släckt.Hur stor risk är det att det blir för lite syre till fiskarna?

                            375L Malawi
                            112L Tanganyika
                            90L Tanganyikayngel
                            45L Tanganyika

                            Kommentar

                            • oveb
                              Användare
                              • July 2004
                              • 125

                              #15

                              Jodå ! Koppla enligt bilden !

                              När ventilen är öppen så leds gasen igenom ventilen och ut i luften istället (vid X) för ner i akvariet !

                              Min blog

                              Kommentar

                              Arbetssätt...